Zihnin Arka Sokakları

"Ve en sonunda göreceğin aşk, verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End) 🎵🐝💕🌻🌍🐾

27 Aralık 2021 Pazartesi

Yılın Albümleri


"Beni hayata döndür, gitmeme izin verme.
Dertlerin ve yürek ihtilafın; gördüm hepsini.
Tut elimden, harp meydanlarından geçerken."
Placebo - Beautiful James

Bu sene de her zaman olduğu gibi geçtiğimiz yılın Ekim ayı ile içinde bulunduğumuz yılın Eylül'ü arasında dinlediğim müzik albümlerini sıraladım. Geçen yılki istisnai aksamayı saymazsak bir geleneğe dönüşen bu yazılar hoşuma gidiyor. Hem yeni albümleri takip etmek için bir sebep oluyor hem de güzel dönüşler alıyorum. Hem ben dinlemediğim albümleri keşfediyorum, hem de buraları okuyanlar faydalanıyor. Herkes evine yeni albümler ile dönüyor. Bundan güzel yeni yıl hediyesi olabilir mi? Kendimi Noel Baba gibi hissediyorum. Herkese kucak dolusu sevgiler mutlu yıllar.

2021 yılını müzikal olarak nasıl geçirdik derseniz yaz aylarına kadar feci vasat bir yıldı. Neredeyse son düzlüğe kadar aman aman albümler çıkmadı. Beni fazlasıyla şaşırtanlar oldu (Miley Cyrus ve Halsey mesela); ama bundan on sene sonra döndürde döndüre dinleyeceğim kaç albüm çıkmıştır emin değilim. Bunda muhakkak ki pandeminin getirdiği sorunlar etkilidir ama yılın büyük kısmını evinde veya stüdyosunda geçiren şarkıcılardan daha fazlasını beklerdim. Turne yok. Promosyon yok. Zamanlarını çok daha iyi değerlendirebilirlerdi. Yine de son aylarda öyle albümler geldi ki peşpeşe hangisine yetişeceğimizi şaşırdık. Temmuz ve Eylül dönemi arası inanılmazdı. Deyim yerindeyse bit pazarına nur yağdı; ihtiyarlar sahalara döndü.

Gelenek uyarınca bu sene de kaybettiğimiz değerli müzisyenler için bir saygı duruşunda bulunalım. Charlie Watts (The Rolling Stones), Ron Bushy (Iron Butterfly), Chick Corea, Sylvain Sylvain (New York Dolls), Dusty Hill (ZZ Top), Mary Wilson (The Supremes), Phil Spector, DMX, B.B.Dickerson (War), Bunny Wailer, Don Everly (The Everly Brothers), Sophie Xeon, Joey Jordison (Slipknot), John Lawton (Uriah Heep), Graeme Edge (The Moody Blues), Michael Nesmith (The Monkees), Ron Tutt (Elvis Presley) ve aniden dağılarak kalbimi dağlayan Chromatics grubu hepsi bir bir bu diyardan ayrıldı.

Bu yıl, kimi seneler atladığım "yılın şarkıları" listesini de çıkardım. Evet evet cidden yaptım. Kaç tane seçmeliyim on yirmi otuz derken aman canım o kadarını kim dinler diyerek onda karar kıldım. İlk önce onları bir dinleyelim, sonra geçtiğimiz aylarda hangi albümleri dinlemişim bakalım. Yorumlarınızı ve albüm tavsiyelerinizi merakla bekliyorum.

Müzik eksilmesin.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


1) Chvrches ft.Robert Smith - How Not to Drown
İlk çıktığı zaman biraz heyecanlanmıştım. Ama şarkının "patlaması" için zaman geçti. Demek ki sindirmek gerekiyor. Eh, Virginia Woolf göndermeli, Robert Smith vokalli bir şarkının haldır huldur kabul edilebilmesi mümkün değildi. Şarkının ne anlatmak istediğini anlamamak lazım. Anlayınca "tadınız kaçıyor". Yorum yok. Şarkının bitişinde ölüyorum (böyle fade-out duymadım).


2) Lorde - Fallen Fruit
Yeni neslin bende kredisi sonsuz olan ismi. Kim ne derse desin Solar Power bu yazın albümüydü ve bana çok iyi şeyler hissettirdi. Sizi ağlatan veya güldüren şarkıları unutmayın. Yoldaşlarınızdır.



3) Placebo - Beautiful James
Yılın güzelliği. Nereden çıktı, nasıl oldu bilmiyorum. Tek hatırladığım BBC yayınını iple çektiğim ve şarkıyı ilk kez dinlerken yaşadıklarım. Bu şarkıyı akustik okurlarsa bir gün işte o zaman işimiz yaş. Sabaha kadar ağlamaktan helak olacağım. Buraya yazıyorum. Seviliyorsunuz bebekler.


4) Beachy Head - Destroy Us
Kıyamet şarkısı. İlk çıktığında "umarım bizleri fazla üzmezler" demiştim. Üzdüler. Bu şarkı da, hayat da. Kulaklığınıza gömülün (benimki bozuldu, alamadım) ve şarkıya şapka çıkarın.


5) Billie Eilish - Oxytocin
Edepsiz.


6) Angel Olsen - Gloria
Seksenler hit'inden bir ağıt çıkarabilmek Angel'cığımın yapabileceği bir şey. Bu kadın bir dahi. Hep söyledim bunu. Müthiş bir sanatçı. Sesinin buğusu eşsiz. Ne zaman dinlesem soğuk bir kış günü arabada gidiyormuşum da bir yandan kahve yudumluyormuş gibi hissediyorum. Soğuk ama mutlu.


7) Nick Cave & Warren Ellis - Hand of God
Ya ben hala bu şarkıdaki düşme efekti kısmında boş bulunuyorum? Resmen araba tutar gibi oluyorum (beni de bir araba tutar-sormayın). Cave Ellis ikilisinin bugüne kadar yaptığı en iyi solo şarkı. Ürkütücü, ıssız, acımasız. Ruh çağırma seansı gibi.


5) Robert Plant ft.Alison Krauss - Quattro (World Drifts In)
Adele ürksün. Çünkü efsane ikili geri döndü. Grammy'lerde işi zor. Krauss Plant ikilisi muhtemelen kasırgaya dönüşecek. Yeni bir Raising the Sand vakası olur mu bilmiyorum ama epey ödül alacaktır. Hem bana sorarsanız bu albüm ondan bile iyi.


9) Moby - Extreme Ways
Aslında bu şarkıyı birkaç defa dinle(yebil)dim. Devamını yüreğim kaldırmadı ve eski halini dinlemeye devam ettim. Reprise bekleneni pek vermese de albümde bunun gibi yürek burkan güzel düzenlemeler var. "Then it fell apart, it fell apart" kısmında neler hissediyorsunuz? Ben çok kötü oluyorum. Sinematik kapanışı gerçekten doğaüstü.


10) Miley Cyrus - Nothing Else Matters
2021 Miley senemdi. Bu "cover" kaçınılmaz olarak anılarımda yer etti. Aşı olduktan sonra hastane bahçesinde bile bunu dinliyordum. Düşünün artık! Çılgın Miloş.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1)   Sigur Rós - Odin's Raven Magic (4.5)
Her zamanki gibi melankolik ve zifiri karanlık. İzlanda'nın havasından mıdır suyundan mıdır bilinmez buradan çıkan sanatçılarda ve gruplarda bir mistiklik hakim. Hrafnagaldr Óðins ismindeki şairin eserlerinin üzerine bestelenen şarkılar esasen 2002 yılında kaydedilmiş. Ama albümün günyüzüne çıkması 20 sene kadar aldı. Ne derler bilirsiniz: geç olsun da güç olmasın. Yılın en "vurucu" albümü. Kışın karanlık sabahlarında işe giderken dinlemelik.

Bunları Dinlemek Lazım: Stendur æva, Hvert stefnir, Spár eða spakmál

2)   Lorde - Solar Power (4.5)
Albüme dair detaylı incelememi buradan okuyabilirsiniz. Lorde, son on yılın en heyecan verici "genç" şarkıcısı. Ve her yeni albümde çıtayı daha da yükseğe çıkarıyor. Grammy'lerde kendisine şans tanınmasa da gerçek müzikseverler için bulunmaz bir cevher olmayı sürdürecek. 2021 yazının son demlerinde çıkagelen bu albüm hayatımın bir dönemi için arkaplan müziği olmayı başardı.

Bunları Dinlemek Lazım: Fallen Fruit, The Path, California

3)   Billie Eilish - Happier than Ever (4.5)
Ha bugün ha yarın yazacağım diye diye yılın sonuna gelindi. Bu saatten sonra yazsam da kimse okumaz. O yüzden burada ufacık bir değerlendirme yazacağım. Eilish, ilk albümüyle her ne kadar "itici" gelse de Happier than Ever'la birlikte öyle bir etki yarattı ki, dünün Eilish hayranları bile benim övgü selim karşısında şaşkına düştü. İlk dinlemede "uyuşuk", ikinci dinlemede "ilgi çekici", üçüncü dinlemede "müthiş" bir albüm olduğunu farkediyorsunuz. Olmadıysa bile şans verin. Birkaç dinleme sonunda siz de bir Billie hayranı olabilirsiniz. Albüme tam not vermemin önündeki tek engel son şarkı. Onun harici boş tek bir şarkı yok!

Bunları Dinlemek Lazım: Oxytocin, GOLDWING, Everybody Dies, NDA
 
4)   Nick Cave & Warren Ellis - Carnage (4.5)

Kalitenin adı Nick Cave ve kankası Warren Ellis, "kötü tohumlar"a paralel olarak yürüttükleri duo müzik işbirliklerinin son ürünü olan Carnage beklentilerin de üstüne çıkan enfes bir albüm. İyi bir albüm olacağını biliyordum ama böylesini beklemiyordum. Öyle ki Bad Seeds'le yaptıkları son albüm Ghosteen'in bile çok ötesine geçmişler. Kim ne derse desin, ben bu ikilinin minimal elektronik dokunuşlarla ve karanlık sözlerle yaptıkları şarkılara bayılıyorum. Bu yaşta bu kadar deneysel sularda yüzmeye cesaret etmeleri bile bir şey. Albüm incelemem için buraya.

Bunları Dinlemek Lazım:
Hand of God, Old Time, Shattered Ground

5)   Accept - Too Mean to Die (4.5)
Çoğumuz metalci günlerimizi geride bıraktık. Evlenenler oldu. Yaşlananlar oldu. Kafası götürmeyenler oldu.  Ama kimi efsane metal grupları var ki emekli olmak bir yana her yeni albümle kalitelerini bir kez daha kanıtlıyor. Judas Priest ve Iron Maiden gibi Accept de yaşlanmak bilmeyen ve her seferinde vites yükselten bir efsane. Bazen kıskanıyorum. Bu yaşta zımba gibi bir albüm yapmak gerçekten şov! Gençlerin dedelerinden öğrenecek çok şeyi var.

Bunları Dinlemek Lazım: Not My Problem, Too Mean to Die, Samson and Delilah

6
Marianne Faithfull & Warren Ellis - She Walks in Beauty (4.5)
Şu hayatta iyi ki yaptım dediğim ne var derseniz ilk sıralara Marianne Faithfull'u canlı izledim yazardım. Ona duyduğum hayranlığı kelimelerle anlatamıyorum. Kendisi geçtiğimiz yılın başlarında kovide yakalandığını duyduruğunda aklım çıkmıştı. Abartmıyorum günlerce haber sitelerinde dolaştım. Durumunu öğrenmeye. Her şey gibi bunu da atlatmayı başardı ve peşinden eski İngiliz şiirlerini okuduğu güzel terapatik bir albüm çıkardı. Albüme dair yazımı detaylıca okuyabilirsiniz. Sen hep bizimle ol Marianne.

Bunları Dinlemek Lazım: Ode to a Nightingale, The Lady of Shallot

7)   Chvches - Screen Violence (4)
Chvches'i duyarım sürekli ama oturup da dinleme fırsatı bulamadım bugüne dek (tembelim diyemiyor!) Seksenler korku sineması esintili Screen Violence'la öyle bir tanışma oldu ki bu bence ömürlük bir ilişki kurduk. Bundan böyle Mayberry'i takipteyim. Rüya gibi albüm. John Carpenter'ı Wes Craven'ı falan seviyorsanız bu albümü dinleyin. Nostalji yaşatacak.

Bunları Dinlemek Lazım: How Not to Drown, Final Girl, California, Nightmares

8)  
Japanese Breakfast - Jubilee (4)
Soft Sounds from Another Planet'ı nasıl ıskaladım bilmiyorum. Fakat telafi ettim. Japanese Breakfast, son zamanlarda en sık dinlediğim dreampop/lofi sanatçısı oldu.

Bunları Dinlemek Lazım: Savage Good Boy, In Hell

9)  
John Carpenter - Lost Themes III: Alive After Death (4)
Hocaların hocası John Carpenter uzun yıllardır film çekmek yerine eski tutkusu olan müziğe odaklanmış durumda. Çok da memnunum. Hem sinemada hem müzikte aynı anda bu kadar yetenekli olan kaç kişi tanıyorsunuz? En az filmleri kadar korkunç şarkılar yapıyor. Lost Themes serisi üçlendi. Umarız dördüncüsü de gelir. Biz böyle synth'li sisli puslu şarkıları severiz. Eh ne de olsa hepimiz onun filmlerinden çıktık. Hepimizin korku babasıdır.

Bunları Dinlemek Lazım: Weeping Ghost, Cemetary, Skeleton

10)
Future Islands - As Long As You Are (4)
Titane'ı sevmedim ama o filmin bana en büyük getiris Future Islands oldu. O gece gidip albümlerini satın aldım ve bu enfes synthpop grubuyla tanıştım. Samuel Herring'in "tuhaf" vokali gerçekten bu hayatta bir kerecik olsun denenmeyi hak ediyor. Bir defa dinleyen onun grotesk cazibesinden kaçamıyor. Yıllardır aradığım sound'u buldum.

Bunları Dinlemek Lazım: City's Face, For Sure, Hit the Coast, Waking

11)
John Grant - Boy from Michigan (4)
12)
Various Artists - After Dark 3 (4)
13) Jonsi - Shiver (4)
14) The Antlers - Green to Gold (4)
15) Helloween - Helloween (4)
16) Enforced - Kill Grid (4)

17) Cannibal Corpse - Violence Unimagined (4)

18) Weezer - OK Human (4)
19) Soen - IMPERIAL (4)
20) Miss Lava - Doom Machine (4)
21)
Architects - For Those That Wish to Exist (4)
22)
Blue Öyster Cult - The Symbol Remains (4)
23)
Bruce Springsteen - Letter to You (4)
24)
Dee Snider - Leave a Scar (4)
25)
Xiu Xiu - Oh No (4)
26)
Tindersticks - Distractions (4)
27)
At the Gates - The Nightmare Of Being (4)
28) Miley Cyrus - Plastic Hearts (3.5)
29) Royal Blood - Typhoons (3.5)
30) Gojira - Fortitude (3.5)
31) Clio - L'amour hélas (3.5)
32)
Halsey - If I Can't Have Love, I Want Power (3.5)
33) Lil Nas X - MONTERO (3.5)

34)
Olivia Rodrigo - Sour (3.5)
35) Tinashé - 333 (3.5)

36) Morcheeba - Blackest Blue (3.5)

37) Angel Olsen - Aisles [EP] (3.5)

38) Sufjan Stevens & Angelo De Augustine - A Beginner's Mind (3.5)

39) Azure Ray - Remedy (3.5)

40) The Lathums - How Beautiful Life Can Be (3.5)

41) Requin Chagrin - Bye Bye Baby (3.5)

42) Hollie Kenniff - The Quiet Drift (3.5)

43)
Bonnie Tyler - The Best is Yet to Come (3.5)
44)
nothing,nowhere. - Trauma Factory (3.5)
45) Shirley Bassey - I Owe It All to You (3.5)

46) Asphyx - Necroceros (3.5)

47)
Garbage - No Gods No Monsters (3.5)
48) Blackmore's Night - Nature's Light (3.5)

49) Tashaki Miyaki - Castaway (3.5)

50) Ad Nauseam - Imperative Imperceptible Impulse (3.5)

51) Sufjan Stevens - Convocations (3.5)

52) Saam - Saam [EP] (3.5)

53) Dead Astronauts - Silhouettes (3.5)

54) Wax Tailor - The Shadow of Their Suns (3.5)

55) Pearl Charles - Magic Mirror (3.5)

56)
Evanesence - The Bitter Truth (3.5)
57)
Julien Baker - Little Oblivions (3.5)
58)
Sam Smith - Love Goes (3.5)
59)
James Blake - Covers (3.5)
60)
London Grammar - Californian Soil (3.5)
61)
Jane Birkin - Oh! Pardon tu dormais... (3.5)
62)
Kylie Minogue - Disco (3)
63)
Kanye West - Donda (3)
64) Beachy Head - Beachy Head (3)

65) Still Corners - The Last Exit (3)

66) Clara Luciani - Cœur (3)

67) Moby - Reprise (3)

68) Gorillaz - Song Machine, Season One: Strange Timez (3)

69) Anne-Marie - Therapy (3)

70)
Alice Cooper - Detroit Stories (3)
71) Feu! Chatterton - Palais d'argile (3)

72) Jay-Jay Johanson - Rorschach Test (3)

73) L'impératrice - Tako Tsubo (3)

74) Glades - Planetarium (3)

75) Weezer - Van Weezer (3)

76) Little Mix - Confetti (3)

77) Altın Gün - Yol (3)

78)
Julia Stone - Sixty Summers (3)
79)
Gorillaz - Meanwhile [EP] (3)
80) Grace Gaustad - BLKBX wht r u hding (3)

81)
Louis-Jean Cormier - Le ciel est au plancher (3)
82)
Max Cruise - Cruise Control (3)
83) Perturbator - Lustful Sacramanets (3)

84)
pizzagirl - softcore mourn (3)
85)
While She Sleeps - Sleeps Society (3)
86) Iron Maiden - Senjutsu (3)

87) Paul McCartney - McCartney III (3)

88) Foo Fighters - Medicine at Midnight (3)

89)
L (Raphaële Lannadère) - Paysages (3)
90)
Glüme - The Internet (3)
91) Jessarae - Tickets to My Downfall (3)

92)
Love and Death - Perfectly Preserved  (3)
93)
David Crosby - Free (3)
94)
Frozen Soul - Crypt of Ice (3)
95) Manic Street Preachers - The Ultra Vivid Lament (3)

96) Foster the People - In the Darkest of Nights, Let the Birds Sing (3)

97) Mogwai - As the Love Continues (3)

98) Saint Etienne - I've Been Trying To Tell You (2.5)

99)
Bon Jovi - 2020 (2.5)
100)
Taylor Swift - Evermore (2.5)
101)
Godspeed You! Black Emperor - G_d’s Pee AT STATE’S END! (2.5)
102)
Clairo - Sling (2.5)
103)
The Black Keys - Delta Kream (2.5)
104)
St.Vincent - Daddy's Home (2.5)
105)
Wolf Alice – Blue Weekend (2.5)
106) Marc with a C - low fidelity (or "how i spent the nervous breakdown") (2.5)

107)
La Femme - Paradigmes (2.5)
108) Zayn - Nobody Is Listening (2.5)

109) Imagine Dragons - Mercury-Act 1 (2.5)

110) AC/DC - Power Up (2)

111)
James Blake - Before [EP] (2)
112)
Manchester Orchestra - The Million Masks Of God (2)
113) Lana Del Rey - Chemtrails over the Country Club (2)

114)
Amaurie - Personne ne perd (2)
115) Justin Bieber - Justice (2)

116)
Róisín Murphy - Róisín Machine (2)
117) The Horrors - Lout [EP] (2)

118)
Louane - Joie de vivre (1.5)
119)
Low - Hey What (1.5)
120) Sia - Music – Songs from and Inspired by the Motion Picture (1)

121) Greta Van Fleet - The Battle of Garden's Gate (1)

6 yorum:

  1. Sen
    https://64.media.tumblr.com/aca86a552361f4968e6ede7d04205cc5/b2b5401f3386b474-ce/s400x600/baabaa52e0f0558ccdc53dde43544d6b490fdbcb.jpg

    YanıtlaSil
  2. Solar Power'ı sevememiştim, bu yazıdan sonra tekrar dinleme isteği geldi :) Bu yıl kaçırdıklarımı ve unuttuklarımı hatırlatan oldukça keyifli bir liste olmuş, ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Genel olarak pek sevilmedi albüm ama ben zamanla kendini sevdireceğini düşünüyorum :) Keyifli dinlemeler.

      Sil
  3. özlemiştim senin yılın albümlerini değerlendirme yazını :) el emeği hepsine ayrı puan verebilmek çok teşekkür ederiz :) spotify listesi de olsaydı keşke :)
    lorde yeni albümünü pek beğenmediğimi itraf etmeliyim. billie varken lorde un sözü pek geçmiyor bende :)
    moby i ben de beğenmedim doğru ya doğru ama çok da kötü demeyeyim diğer albümleri daha iyi diyeyim
    beach head başlı başına bir efsaneydi bu yıl en çok dinlediğim ilk beş gruptan biri oldu , bu arada kulaklık bt li alacaksan haylou t15 i önerebilirim basları çok iyi değil ama ses seviyesi ve şarj süresi efsane

    morcheeba yı listede görmek beni çok sevindirdi bilsen bilsen sen bilirdin zaten onu :) lana ve sia hakkında çok katılıyorum sana lana ya hele hiç yakıştıramadım o albümü ama mogwai ve foster the people hakkında aynı şeyi söylemeyeceğim bence fena değillerdi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tam Mariposa nerede kaldı diyordum. Gözlerim yollarda kaldı :) Bu listelerde hiç yalnız bırakmıyorsun beni, teşekkürler :)

      Lorde'culuğumdan sual olmaz ama Billie kızın da kulakları doldurduğu bir gerçekmiş :)) Değerini yeni yeni bilebildim. Fermina bana söylemişti oysa! Kulak ver demişti çok iyi hatırlıyorum.

      Moby'nin orkestral albüm yapacağını duyduğumda havalara uçmuştum. Ama nedense biraz mekanik bir albüm olmuş. Hatta şarkıların ilk halleri çok daha duygusal duruyor. Everloving mesela. Biz senelerce o şarkıya duygulandık, buradaki çok soğuk :/ Dediğin çok doğru. Kötü değil, tatmin etmiyor :)

      BH beni ilk singlela feci yükseltmişti. Ama ben albümde Destory kadar vurucu bir şarkı bulamadım. Bir de ekibe göre çok daha depresif albüm bekliyordum :D Şampiyonlar ligi kadrosu. Güzel bir albüm ama etkilenemedim.

      Eski Morchee'cilerden bizler kaldık zaten :p Bir çizgileri var, onu korumakta ısrarcılar. Helal olsun.

      Sia için helva kavurabiliriz çünkü ben müzik macerasının bittiğini düşünüyorum. 1 dedik 2 dedik ama 3 defa da çuvallanmaz. Tutuculuk yapıp indie'ye geri dönsün demeyeceğim ama ucuz pop da yapmasın. Sesine yazık! Yeteneğini harcadı. Lana da hep aynı şarkıyı söylemeye başladı?? O albümde iki farklı şarkı yok denebilir. Hepsi aynı formda.

      Sil