Zihnin Arka Sokakları

"Ve en sonunda göreceğin aşk, verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End) 🎵🐝💕🌻🌍🐾

3 Ağustos 2019 Cumartesi

Joni

Bir şekilde her daim hayatımda güçlü kadınları sevdim. Özel hayatımda da, müzik dünyasında da.
Joni Mitchell, bu güçlü kadınlardan sadece biri. Ama en önemlilerinden.
Herkesin hayatını değiştiren albümler vardır.
Değiştirmese bile bir şeyleri yerinden oynatan. Blue albümü gibi.
Blue'nun değiştirmediği bir hayat, bir müzik var mı?
Erkek egemen şarkı sözü yazarlığı kabulünü yerle bir etti, elde var bir.
Erkek egemen gitar çalan şarkıcı imajını yıktı, elde var iki.
Ondan önce belki Joan Baez vardı fakat aralarında çok büyük bir fark vardı.
Joni yazardı. Joan söylerdi.
Kendisi sadece şarkıcı değil, aynı zamanda bir ressam.
Şarkı sözü yazarken de ben ressamlığını konuşturduğunu düşünüyorum.
Ressam edasıyla dizeleri yerleştirirdi.
Turbulent Indigo en sevdiğim albümü olabilir. Çok güçlü hissiyatlı.
Clouds, Court and Spark, elbette Heijira, Ladies of the Canyon...
Bu albümlerden hangisini seçebilirim bilmiyorum. Hepsi de birbirinden güzel.
Caz ve folku aynı yatağa sokan müthiş bir sanatçı.
L.A.Express'le kaydettikleri Miles of Aisles albümü mesela. Daha önce böylesini dinlememiştim.
Şu yaşıma geldim hala beni etkilemeyi başarıyor. Gücünden yitirmeden.
Bob Dylan, Leonard Cohen, Serge Gainsbourg gibi rock şairlerinin arasında en karizmatiği.
Hani derler ya hep, ıssız bir adaya düşseydiniz falan filan, yanıma Joni şarkılarını alırdım.
Şu şarkıyı dinleyin.
Her başlangıçta "konuşmama izin ver, acılığı tükürmeme izin ver" dediğinde susuyorum.
Gerçekten karşımda biri varmış gibi.
Çelişkilerin, arada kalmışlığın ve acının şairi. Güzel yaşa kalan günlerini (şarkı listem burada).
Herkesi seyrettim. Bir Joni'yi izleyemedim ona yanarım.

6 yorum:

  1. Nevi şahsına münhasır bir kişilik. Çok çok çok severim. Farkındalığı çok yüksek insanlardan. Müziğinden çok anlattığı şeye kulak kesilirim. Melodileri değil sözleri aklımda kalmıştır hep. Big yellow taxi hariç. Onun melodisi de çok çarpıcı. O parça mesela 70'te yazmış. Dünyanın hala cennet olduğu zamanda... "Ağaçları müzeye koymuşlar , insanlar görsün diye bi buçuk dolar kesiyolar" diyor. Demek müze girişi o zaman bi buçuk dolar. Bugün 12 eurodan aşağıya müze yok :)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ayasofya 72 lira olmuş diyorlar. Bana kalsa müzeler bedava olmalı ama işletmecilikten veya politikadan anlamam :)) Haksızlık etmek istemem bilmediğim kişilere, ama naçizane müzik bilgim çerçevesinde Joni'nin tüm zamanların en büyük kadın rock ozanı olduğunu düşünüyorum. Carole King, Dolly Parton, Nina Simone hepsine eyvallah. Ama hanımefendi her daim burun farkıyla önde. 70'lerde korkunç güçlü sesine lafım yok ama yaş aldıkça evrildiği o puslu ses bana daha cazibeli geliyor.

      Sil
    2. 72 nedir yav? Bu nasıl rakam. Ben hala alışamadım bu rakamlara desturrr!!!

      Sil
    3. Neyse ki şu müzekart var. İlk ziyarette amorti ediyor :p Zaten bu sene de yeniledikten sonra ilk işim Ayasofya'ya uğramak oldu :D

      Sil
  2. Otoportreleri çok iyi ama değil mi?

    YanıtlaSil