Zihnin Arka Sokakları

"Ve en sonunda göreceğin aşk, verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End) 🎵🐝💕🌻🌍🐾

26 Nisan 2021 Pazartesi

Nolan ve Mortal Kombat


Doksanların efsane oyunu Mortal Kombat'ın yeni filmi HBOMax ile seyircisiyle buluştu. Tabii zamanında bu oyunu deliler gibi oynayan herkes gibi ben de sabırsızlıkla bu günü bekliyordum. Atari salonlarında az sıra beklemedik oynamak için. Yirmi yıl önce çekilen iki kepaze (ama seyir keyfi yüksek) filmden sonra bu defa "olacağına" inanıyorduk. Düşünün vaktiyle o ucuz filmleri bile oyunun hatrına defalarca seyrettik. Kötü olduklarını bilmemize rağmen. Ama o filmleri seyredilebilir kılan iki şey vardı, ilki filmi yapanların da durumun farkında olması ve kendilerini baştan ciddiye almamaları, diğeri de oyunun estetiğini ve atmosferini çok iyi yansıtmalarıydı (efektleri mefektleri geçin, oralarda çuvallamışlardı).

Mortal Kombat (2021), neresinden tutsanız elinizde kalan bir film. Bir kere filmin ilgi çekici tarafı yok. Oyunu ve evrenini bilmeyen birisi bu filme televizyonda rastlasa, onuncu dakikasında kapatır. Eski filmler berbat oyunculuklarına rağmen lambır lumbur söze başlıyor ve senaryoyu bir kenara bırakıp ilerliyordu. Bu film ise maalesef ilk kırkbeş dakikasını gerçek evrende yitirerek işe başlıyor. Christopher Nolan, iyi bir yönetmen ve ben de çoğunluk gibi filmlerini heyecanla izliyorum. Ama Nolan'ın çizgiroman ve oyun severlere attığı dev bir kazık var. Batman Üçlemesi, sinemasal olarak gerçekten sağlam filmlerdi. Teknik açılardan eleştirecek değilim. Ama ben hiçbirinde (evet o dokunulmaz Dark Knight'ı bile) çizgiroman tadını alamamıştım. Nolan, her şeyi karanlık ve gerçekçi yapacağım diye o evrenin ruhunu zedelemişti. Tekrar ediyorum, filmlerin kumaşı bakımından çekilmiş en iyi Batman filmleriydi ama ben Zack Snyder'ın çektiği filmleri onlara tercih ediyorum. Nolan'în filmleri çok sevilince Warner Bros da önüne gelen çizgiroman ve oyun uyarlamasını "ciddileştirme" yoluna girdi. Man of Steel'la da bunu gördük. Batman v Superman ile bu devam etti (ama orada başka sorunlar oldu ve film nefret topladı-oysa ki sinema kurgusu yerine extended kurgusu izlenirse filmin ne kadar görkemli ve müthiş olduğu görülecektir). İki defa burnu sürtülen Warner, Justice League ile evreni "neşelendirmeye" çalıştı. Sulandırdığıyla kaldı. Elinde batık filmlerden geçemeyen Warner, Aquaman ile "ucuz espri" kartını oynadı ve tuttu. Devasa bir gişe yakaladı. Meşhur Snyder Cut, tüm bu zırvalığa dur dedi. Ne esprilere yol verdi, ne de filmi gerçekçi kılmaya kalktı. Nolan karanlığına fazla kapılmadan, çizgi romanların havasını da tonunu da yakaladı. Ha, eksikleri yok muydu, yine çoktu (ikide bir çalan sinirbozucu Wonder Woman ağıdı, bitmeyen ağır çekimli sahneler, gereksiz detaylar..). Ama günün sonunda BvS'den sonraki en iyi DCEU filmiydi. Dört saat gibi uzun bir süresine rağmen kendini izlettiriyordu. Darkseid, Desaad gördük. Steppenwolf iyileştirilmişti. Flash daha işlevsel hale getirilmişti. Cyborg'un hikayesini detaylıca izledik. Falan filan.

Şimdi bu kadar konuyu neden dağıttım? Mortal Kombat da yukarıda sözünü ettiğim gerçekçi ve ciddi gözükme kaygısına kapılmış ve heba olmuş. Arkadaşlar söz konusu bir oyun uyarlaması. Bu kadar ciddiye almanın alemi ne? Warner, doksanlardaki sirk kaçkını filmlerin akibetinden korkmuş olacak ki filmde belli bir çizgi yakalamaya çabalamış. Filmin bir kısmı günümüz evreninde geçiyor. Öncü filmlerden ve oyunlardan alıştığımız otantik ve mistik mekanları ancak ellinci dakikadan sonra görebiliyoruz. Bu da bence filmin havasını zedeliyor. Bir diğer sıkıntı filmin temeline oturttuğu karakter. Oyunlarda olmayan yeni bir karakter yaratılarak ciddi bir risk alınmış. Ama değmiş mi derseniz emin değilim. Zira bu filmi zaten oyunun hayranları izleyecek. Bize ne Cole Young'tan? (Doksanlardaki filmlerin güzel yanı bir kolaj şeklinde tanıdık yüzlerin adeta resmi geçit şeklinde gösterilmesiydi.) Cole Young, son yıllardaki çoğu süperkahraman filminde olduğu gibi güçlerini bilmeyen ama potansiyel sahibi kendi halinde ortalama bir vatandaş. Sonra ne oluyorsa Raiden'ın mekanında güçleriyle tanışıyor (Allah için Raiden ve Goro çok iyi tasarlanmış).

Filmde en sevmediğim şey ise bunun uzun soluklu bir evrene dönüşeceği beklentisi. Warner, buradan yola çıkarak bu ilk filmi "turnuva"ya ayırmamış. Evet, Mortal Kombat filmi izliyorsunuz ama turnuvanın t'si yok. Bu da ciddi bir kumar. Eğer film beklediği ilgiyi göremezse neyinize güvenip de bunu bir seriye dönüştüreceksiniz ey stüdyo sahipleri? Şahsen ikinci ve potansiyel üçüncü ve dördüncü filmler de böyle yavan ve ruhsuz olacaksa, oturur, yine eski filmleri bir defa daha izlerim. En azından beyni bir kenara bırakıp eğlenceme bakarım (yahu o filmlerin soundtrack'leri bile süperdi-o leş techno ana tema müziği yeter insanı coşturmaya).

Aralara serpiştirilen "espriler" de ucuzlar ucuzu (Kano neydi öyle.. her defasında "bir sus Allah'ın cezası herif" dedim yani). Diyecek sözüm yok.

Zack Snyder'a güç kuvvet diliyorum. Dilerim Warner'ı ikna eder de DC Genişletilmiş Evreni devam eder ve stüdyo böylesi aptal filmlere para harcayacağına güzel bir Batman solo filmi izleriz (ihtimal vermiyorum-tüm zamanların en iyi Batman yorumu Ben Affleck'i küstürdüler ulan, pes).

İzlemeyin arkadaşlar (Sub-Zero'nun rezalet imajını düşündükçe kafamı masaya çarpasım geliyor). Biz gene eski usül doksanlar zırvalıklarına takılalım. Gelsin müzik!

6 yorum:

  1. 90 larda az sıra bekmedik. :) Street Fighter vardı birde. Bir ona bir buna jeton atardık. :))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hiç sormayın :) Mortal Kombat, Street Fighter, Tekken... 2000'lere doğru Marvel vs. Capcom çıkmıştı, çıldırmıştık :D Hey gidi.

      Sil
  2. Aaa, Orhun -oyun olarak- Mortal Kombat delisidir. Çocukken kendini Sub-Zero sanıyordu:) Ama yeni filmeden bahsetmedi. Bahsetti de ben mi kaçırdım acaba? Dur bir sorayım, ne düşünüyor:) Ne ayrıntılı bir yazı olmuş. Bahsettiğin filmler tek tek gözümün önünden geçti. Ama ardından gelenlerin karanlık ve gerçekçiliğini Nolan'a bağlaman bir parça kalbimi kırdı:))) Yine de haklısın, çizgi romanlar ona göre perdeye aktarılmalı sanki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İzlediyse yorumunu merak ederim :) Ben Scorpion'cıyım :))

      Belki Nolan'a fazla yüklenmiş olabilirim ama etkisini yadsıyamam. Warner'a altın yıllarını yaşattı. Marvel ve DC evrenlerine de çok büyük katkısı oldu (tabii Sam Raimi'nin Spider-Man'leri de çok önemli bir eşikti). Çizgi romanlarını okumayanlar bile Nolan Batman'leri için sinema önlerinde kuyruk oldu. Dediğim gibi gerçekten çok iyi filmlerdi, hepsini Imax salonlarında izledim, fakat ben Snyder'ın yorumlarını biraz daha çizgi romansı buluyorum :) Batman'i özellikle tam istediğim gibi gördüm (Ben Affleck de inanılmaz uymuş). Yaş almış, biraz hantal, Robin'in ölümünü atlatamamış, depresif ve oldukça acımasız. Batman v Superman filminde baya korkunç bir figürdü. "Kötü"leri paket yapıp polislere teslim etmek yerine patır kütür öldürüyordu. Snyder filmlerinde kötülerin kanları akar. Bu tarz filmlerde pek görmediğimiz şeyler.

      Snyder Cut'ı Orhun izledi mi acaba? Ben çok beğendim. Üşenmeseydim uzun uzun yazacaktım :D

      Sil
    2. Farklı bir platformda olduğundan son Mortal Kombat'ı henüz izleyememiş. İkincisini berbat buluyormuş. Birincisinde yaşı küçük olduğu için onu seviyormuş, tekrar izlemek geçmişe götürüp mutlu ediyormuş:) Nolan konusunda hak veriyor:) Orhun renkçidir zaten:) Kendine bir CV hazırlamış, görsen, tarzından da ödün vermek istemiyor, "Oğlum şu başlıkların rengini azalt, ciddiye almazlar" dedim:) Video CV de hazırladı. Çok güzel oldu ama onun da bir yerindeki rengi biraz değiştirttim:) Kızıyor çok:) Yine renkli ama video CV, yanlış anlaşılma olmasın. Çok alem çocuk. Küçükken her şeyi rengiyle söylerdi. Mesela "Başım" diyeceğine "siyah Saç" derdi:) Salatalık ister "yeşil salatalık" istiyorum diyerek. Daha neler neler. "İnsanların çevresinde renk oluyor, renk görüyorum" diyordu. Çizgi roman seviyor ama çizgi romanların film uyarlamalarını sevmiyor. O yüzden Snyder Cut'ı izlememiş:)

      Sil
    3. Çizgi roman ve renk seviyorsa Scott Pilgrim vs. the World uyarlamasını sevebilir :) Ben izlerken keyiften perişan olmuştum. Comic uyarlaması böyle olmalı :)) Gerçekten de oyunları ve çizgi romanları sinemaya uyarlamak bir dert. Sadık kalınsa bir türlü özgün çalışma yapılsa bir türlü :)

      Sil