Zihnin Arka Sokakları

"Ve en sonunda göreceğin aşk, verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End) 🎵🐝💕🌻🌍🐾

27 Ekim 2020 Salı

Sahip Çık

Bandcamp üç dört senedir düzenli olarak takip ettiğim bir platform. Bağımsız müzik şirketleri ve sanatçıları buluşturan bu site üstünden müzik indirebiliyor, dinleyebiliyorsunuz. Ayrıca sanatçının ürünlerinden (merchandise) de satın alabiliyorsunuz. Albümlerin bir taban fiyatı oluyor (genelde 8 dolar veya euro), siz bu meblaa ve fazlasını verebiliyorsunuz. Size kalmış artık. Dolar kuru daha insaflıyken, ben sevdiğim bağımsız sanatçılara yuvarlak hesap bir 10 dolar gönderiyordum albümlerini alırken. Sitenin hem arayüzünü seviyorum hem albümleri sınıflarken seçtikleri tabelaları beğeniyorum. Synthpop ile synthwave'i birbirinden ayıramayan streaming platformlarına duyrulur.

Bandcamp, Mart ayında bir gün belirleyerek, kazançlarından feragat ederek, bütün geliri pandemiden etkilenen bünyesinde bulunan sanatçılara veya firmalara aktardı. Tam 4.3 milyon dolardan bahsediyoruz. Bu destek müzik camiasında heyecanla karşılandı ve Mayıs ayında seçilen günde 7 milyon dolardan fazla para toplandı. Bu böyle böyle devam etti. Şimdi site, üç cuma günü daha bu geleneği sürdürecek (birini kaçırdık). 6 Kasım ve 4 Aralık'ta siteden yapacağınız harcamalardan sanatçı ve firmaları faydalanacak.

Bu meseleyi neden gündeme getirdim? İlk olarak destek vermek isteyenleriniz varsa, haberleri olsun istedim. Ayrıca bu cömert tutumun diğer platformlar tarafından da sürdürülmesi gerektiğine inanıyorum. Peki diğerlerinde durum ne derseniz... Şu en çok kullanılan müzik platformunun ceo'su çıkıp "aman müzik yapmayı aksatmayın, daha sık albüm çıkarın" diyerek sanatçıları tamamen para çuvalı gibi gördüklerini itiraf etti. Pardon da sanatçı para basma makinesi değildir. İstediği zaman ürününü ortaya koyar. Sen kim oluyorsun da sanatçılara "hadi hadi daha çok para, durmayın, şarkı yapın" diyebiliyorsun? Köle mi çalıştırıyorsun? O platformu sevmemek için bir neden daha!

Doların haşin olmadığı günlerde güle oynaya alışveriş edebiliyorduk. Şimdi durum farklı. Ama siz yine de cebiniz elverdiğince bağımsız firmaları ve sanatçıları unutmayın, onlara destek vermeyi sürdürün. İhtiyaçları var. Keza yakınınızda bir plak dükkanı, müzik dükkanı varsa, onlardan alışveriş yapmaya çalışın. Biliyorum son zamanlarda internet alışverişleri daha karlı. Yine de sahip çıkmak lazım bu yerlere. 10 tane albüm alıyorsanız eğer, en azından 2-3 tanesini fiyatına bakmadan yerel plak dükkanınızdan temin edin.

Sonraki yazımda Italians Do It Better ve bünyesindeki şarkıcıları konuşalım. Disko!

6 yorum:

  1. Ay neymiş ayol Bandcamp diye açtım, rock müzik olsun, olmuşken indie olsun diye seçtim, önüme gelen ilk albüme tıkladım. Seattle sakiniymiş grup üyeleri ahhahhha :D 30 senedir bir adım ileri gidemiyorum :D

    Tunalı'daki Shades Süleyman Bey'den birkaç plak aldım pandemi başladığından bu yana. Beklediğim bazı albümler var, sorup duruyorum, gelince gidip onları da alacağım. Biri Bruce Springsteen'in yeni albümü, diğeri Marilyn Manson kuduzunun son albümü. Plakları internetten almaya daha çok üşeniyorum, şuradan bir koşu Tunalı'ya inmek kolayıma geliyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahahaha :D Bu hafta kredi kartımı patlattım Bandcamp'te. Gelecek aya kadar kendi yağlarında kavrulacaklar. Zihin'de para kalmadı.

      Süleyman Abi iyi tanır beni :) Albüm önerisi almak istediğimde hemen "o sana yaramaz" der. Haklıdır da. Shades candır (bir ara SoL'da hakkında yazı da yayınlanmıştı mailden göndereyim). Ankaralı dostlara duyrulur. Dost ve Shades harici pek bir yerden alışveriş etmem. Zaten de kalmadı.

      Sil
  2. Bandcamp'i bilmiyordum. Orhun biliyor mu acaba? Ona söyleyeyim bakayım, belki farkındadır sever böyle şeyleri:) Teşekkür ettik efendim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Orhun bence blog dünyasına ufaktan adımını atmalı :) Sinema konusunda öğreneceklerimiz vardır. Keyifle okuruz.

      Sil
    2. Sosyal medyanın hiçbir alanıyla başı hoş değil. Orhun çok değişik, kendine özgü bir tip. Anlatılmaz yaşanır:) Açacağı blog ya sevilir, ya nefret edilir mesela:) Tuhaf tuhaf fikirleri var bazen, bazen de çok olgun. Yapmak istediklerini düşünüyorum da, işi ya zor olacak, ya da çok kolay. Kolay olması için duacıyım:)

      Sil
    3. Kendine has olması güzel bence :) Elbette böylesi çivisi çıkmış bir dünyada zor olacaktır ama başardığında da tam başarı gelecektir. Dilediği neyse kolay gelsin şimdiden.

      Sil