Zihnin Arka Sokakları

"Ve en sonunda göreceğin aşk, verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End) 🎵🐝💕🌻🌍🐾

25 Kasım 2019 Pazartesi

Teşekkür Yazısı, Cohen ve Diğerleri

Sağlık en önemli şey. Bir kere daha anladım. Kısa bir süre içinde o kadar çok filmim çekildi ki film festivallerine gönderseniz seçki hazırlanırdı. Şans benim yüzüme güldü, hekimin öngörüsünden önce iyileştim. Çok şükür. Artık akşamları ağrı kesici almak zorunda değilim. Mutluyum. Ve burada bana geçmiş olsun dileyen herkese de teşekkürler. Fatoş, Sibel (blogunu kapatacakmış buna üzüldüm), Denize Bakan Ev, Drifter, Sea Views, Feta'nın Serüveni ve Uzmanamator. Kötü günleri geride bıraktığımız için eski yazıları sildim. Kötü anılar çöpe.

Bu arada tabii fazla müzik de dinleyemedim. Fakat Leonard Cohen'in yeni albümünün çıkacağını biliyordum. Ona bir parantez açalım. Albümü birkaç kere dinledim. Thanks for the Dance, yarım veya yayınlanmamış şarkılardan oluşan eğreti bir albüm değil. Şairin ölmeden önce evinde sesiyle iki saat süresince kaydettiği kayıtların (son şiirlerinden bazıları imiş) onun ölümünün ardından üzerine çalgıların çalınarak eklendiği eklektik bir çalışma. Büyük Cohen, dünyaya veda ederken bile müthiş dizeler yazmayı ve seslendirmeyi başarmış. Bazı yerlerde düşündürüyor bazı yerlerde ise kalpleri sızlatıyor. Mesela albümün açılışını yapan Happens to the Heart muazzam bir şey. Defalarca dinledim. Deldi geçti kalbimi. Harika bir düzenleme oturtmuşlar üstüne. Şimdilik favorim.

 "Elbette inanılmaz bir çifti oynadık, 
Ama asla rolümü sevmedim
Sevimli değildi, zekice değildi,
Peki kalbe ne olacak?
 
Yine Thanks for the Dance de çok iyi bir şarkı. Yaşamın sonuna ve vedalaşmaya dair güzel bir alegori. Ona yakışan dizeler. Zaten hayatlarımız bir danstan ibaret değil mi?

"Dans için teşekkür ederim.
Cehennem gibiydi, kabartılıydı, eğlenceliydi,
Tüm danslar için teşekkürler.
Bir-iki-üç, bir-iki-üç..."

Albüm tanıtımı için yayınlanan ilk şarkı The Goal, çok kısa, ama hedefi on ikiden vuruyor. Zarif piyano dokunuşlarıyla başlayan şarkı, hafif hafif yükseliyor. Ve bir gençlik anısı gibi rüzgarda dağılıveriyor. Puppets, herkesin birilerinin (belki de Tanrı'nın bizzat kendisinin) kuklası olduğunu yüzümüze vuran sarsıcı bir şarkı. Happens to the Heart'tan sonraki gözdem ise The Hills. Ten New Songs dönemindeki şarkılara benzeyen bir düzenleme ile derlenen şarkı daha ilk dizede sizi alaşağı ediyor. Ve sonra şarkıya eşlik eden o koronun ruhani hissiyatı... Hasta olduğunuz bir dönemde dinlenmemesi gereken bir şarkı.

"Tepeleri aşamıyorum, sistem yara aldı.
İlaçlarla yaşıyorum, ki onlar için Tanrı'ya teşekkür ederim."

Sinek kuşu figürü Cohen külliyatyında sıkça kullanılan bir imge. Ne hazin ki, üstadın son şarkısında da geçiyor. Listen to the Hummingbird ile bizlere son sözlerini söylüyor. Muhtemelen dinlediğim en etkileyici ve naif veda şarkısı olabilir.

"Sinek kuşuna kulak verin, kanat çırpışlarını göremeyeceğiniz
Sinek kuşuna kulak verin, beni dinlemeyin.

Kelebeğe kulak verin, ömrü üç günle sınırlanan
Kelebeğe kulak verin, beni dinlemeyin..."

Sonra kendimi iyi hissettiğimden emin olduktan sonra evden çıktım. Doctor Sleep'in film uyarlaması vizyona girmiş. Uzun zamandan sonra bir filme gittim. Yalnız malnız ne farkeder. Özellikle ilk seansı seçtim ki kalabalık olmasın. Evimdeymiş gibi seyredebileyim. Filme gelirsek, ben beğendim. Sene sonu yazımda daha detaylı anlatırım. Eli yüzü düzgün bir uyarlama. Yok mu hataları? Var ve bazıları kritik. Ama seyretmenizi öneririm. Hele ki Stephen King hayranıysanız.

Necip Mahfuz'un Cebelavi Sokağı'nın Çocukları kitabını da aldım eve dönerken. Ve uyudum. Ölü gibi. Saatlerce. Sonra uyandım, yine albümü dinledim. Biraz yasemin çayı içtim. Uyudum. Uyandım. Böyle böyle toparladım. Öyleyse söz üstadımızda. Dans ve sağlık için teşekkürler..


18 yorum:

  1. Geçmiş olsun Zihnibeyciğim ♥ Çok sevindim kendini iyi hissetmene.

    Happens To The Heart bizim evde de çok çalınıyor bu aralar. Barbar kocamı bilhassa çok çarptı, arada "Fırının gazını mı açsak?" diye soruyor dinlerken.

    Doctor Sleep'i çok merak ediyorum, gideceğim ilk fırsatta. Kitabı da yarım yamalak hatırlıyorum, bence ben farketmeyeceğim hataları :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim :)

      Ahahahahahahaha. Cohen abi bizi telef etmek için kaydetmiş şarkıyı, anlaşıldı. Başka hiçbir şey için evden çıkmadım da Doctor Sleep vaaaar diye ağrı mağrı demeden gittim. İyi ki erken seansa girmişim. 150 küsür dakika. Fakat sıkılmadım (veee Shining müziği çalmaya başlar o_o).

      Sil
  2. Geçmiş olsun, iyileşmenize sevindim...
    Cohen'in son albümünü duymamıştım, hemen dinlemeliyim ilk fırsatta... Sesi en sevdiklerimdendir.

    Arada Sibel'in blogunu kapatacağını görünce çokşaşırdım ve çok üzüldüm, halbuki ne güzel blogu vardı :( Filmler konusunda eleştirilerini severim her zaman onun... Belki vazgeçer..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saolun :)

      Evet ya. Ben de üzüldüm çünkü takip ettiğim ender sinema bloglarındandı. Sayfasının arayüzü ve yazma şekli hoşuma gidiyordu. Fakat demek ki öyle gerektirmiş. Ne yapalım, boynumuz büküldü :/

      Sil
    2. Çok tatlısınız ❤️
      Çok teşekkür ederim güzel yorumlarınız için
      Sadece yazmayacağım ama yokluğumu hissetmeyeceksiniz emin olun :p

      Sil
    3. Her zaman yorum kısmımın kapısı açık :)

      Sil
  3. Çok geçmiş olsun öncelikle. Daha iyi olduğunu duymak ne güzel bir haber :) Sağlıktan önemli bir şey olmadığına katılıyorum, bir şeylerin değerini kaybedince fark etme klişesi en çok burada işliyor.

    Cohen'in yeni albümü duyurusu beni çok mutlu etmişti. Dinlerken de söylediğin gibi eğreti bir albüm hissi vermedi, hatta kısa süresine rağmen oldukça çarpıcıydı. Ama ilk dinlediğimden beri Cohen'in yaşarken yayınlamayı tercih etmediği şarkıların yayınlanması doğru mu diye düşünüyorum. Sadece kendisi için geçerli değil tabii, pek çok sanatçının ardından yapılıyor bu. Genelde de ticari kaygılar taşıyor. Bu albümde ise şarkıların çok iyi oluşu sebebiyle ikilemdeyim doğrusu :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle. Sağlıklı olduğumuz her güne bir şeyler borçluyuz. Çok saol :)

      Aslında oğlu bu tarz eleştirilerin geleceğini öngördüğü için "bu şarkılar zaten albümleştirilecekti" şeklinde bir savunma yapmış. Bilemeyiz tabii. Dediğine katılıyorum. Albüm iyi olduğundan dolayı artık insanların niyetini okumaya çabalamayacağım :D Cici bir albüm. Fakat çoğu ölüm sonrası albüm kötü oluyor.

      Sil
  4. Dedeee, geçmiş olsun tekrar. Bir comment uzagındayık, unutma.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mersii! Fatoş'ları karıştırıyorum ama dede hitabıyla anlaşıldı :p

      Sil
    2. zihin, geçmiş olsun öncelikle. haha, karıştır diye geldim :) sırasıyla dinliyorum albümü şimdi, Moving On çarptı... ağlamak istedim Cohen’in kalın sesini duyunca hatta. Sıradaki parça the goal :D

      Sil
    3. Ahahaha :D Tamam şimdi çözeceğim. İyi dilek için teşekkür ederim :) Aman The Goal'a dikkat et, fena şarkı.

      Sil
  5. Geçmiş olsun. Ben de henüz dinlemeyenlerdenim. O halde zaman kaybetmeyelim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. Dinledikten sonra yorumunuzu merakla bekliyorum :)

      Sil
  6. Son zamanlarda oldukça zor dönemler atlattın farkındayız hepimiz. Ama sağlık dediğin gibi bambaşka bir şey. Filmler vs demişsin, umarım şu an eski haline dönmüşsündür, en azından daha iyisindir.

    Cohen'i dinlemedim. Yağmurlu bir hafta sonu bekliyorum.
    Doctor Sleep önerini dinleyeceğim. En kısa zamanda izlenecek!

    Tekrar hoş geldin.
    Senin keyifli yazıların ve tavsiyelerin olmadan olmaz biliyorsun ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Normalde ilaç kullanmaya direnengillerdenim fakat bu sefer zorunda kaldım. En basitinden uyuyamıyordum. Ağrı kesici olmadan değil uyumak düşünemiyordum bile. Neyse ki geride kaldı. Zaten yeterince filmim çekildi, Hulk gibi yeşereceğim :D Çernobil'e gitmiş kadar olduk :p

      Doctor Sleep bence Stephen King hayranlarını tatmin edecektir ama onun kitaplarına ve tabii Kubrick'in Shining uyarlamasına aşina olmayanlar için biraz karmaşık ve belki sıkıcı gelebilir. Nitekim salonda öfleyen püfleyenler de olmadı değil. Umarım bir yorum da senden dinleriz :)

      Hoş bulduk!

      Sil
  7. Geçmiş olsun Zihin! Enerjini toplamış bir şekilde burada olmana gerçekten sevindim. Şimdi bol bol oku, dinle, seyret, gez ve yaz!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler. Ben de çok mutluyum, ilaçsız, ağrısız bir şekilde karşınızdayım. Kitap okumayı özlemişim. Arayı kapatmaya çalışıyorum. Sinema kaçamağı da iyi geldi.

      Sil