60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

18 Aralık 2016 Pazar

Yılın Albümleri



"Müzik, kelimelere dökülemeyen, sessiz kalamayan şeylerin ifadesidir." - Victor Hugo 

Ruh sağlığımız için müziğin fevkalade önemli bir yeri var kuşkusuz. Mutlu anımızda da keyifsiz günlerde de müziğin iyileştirici bir yanı var. Nasıl dua etmek insana güç veriyorsa, müzik de insana can yoldaşı oluyor. Bu sene çok farklı ruh hallerini birden yaşadım ve müzik tercihlerime de yanısımış olacak ki sene içinde dinlediğim, puanladığım albümlere baktığımda ciddi bir karmaşa görüyorum. Lafı uzatmayacağım. Şu güne kadar 71 müzik albümü dinledim ve bu seneki listeme dinlediğim film müziklerini (ost), canlı konser albümlerini (live) ve extended play'leri (ep) dahil ettim.

Müzik adına güzel bir yıl oldu. Listeme baktığımda genellikle synthpop, dreampop ve rock albümlerinin en yüksek puanları topladığını göreceksiniz. Buraya kadar her şey beklendiği gibi yani. Fakat şaşırtan sonuçlar da var aralarda. Sıfır beklentiyle dinleyip aşık oluverdiğim albümler de oldu, seveceğimi düşünmeme rağmen çok ciddi hayalkırıkları da yaşandı. Bakalım listemize.

Unutmadan söyleyeyim, listemin devamında 95 dakikada 2016'nın şarkıları konseptinde bir Spotify listesi ekledim. İlgilenenlere şimdiden keyifli dinlemeler. Ufak bir tavsiyem olacak, şarkıları belli sıraya göre sıraladım, o düzene göre dinlendiğinde bence daha fazla zevk verecektir. Müziğin sesini asla kısmayın. Bırakın müzik hayatın sesini geçsin; tek çare müzik. Gidenlere selam olsun, David Bowie'ye, Paul Kantner'a, Prince'e ve üstat Leonard Cohen'e ! Çok eksildik bu sene.


1) M83 / JUNK (5)
Fransa'dan kötü müzisyen çıkmıyor tezimi kanıtlayan gruplardan biri. Yeni dönem dreampop grupları içinde beni en çok heyecanlandıran M83, Hurry Up, We're Dreaming şaheserinin üstünden beş yıl geçmesine rağmen filmler için kaydettikleri ufak tefek şarkılar haricinde bir stüdyo albümü kaydetmeyince meraklanmıştım. Neyse ki muzur grup 80'ler soslu, hafif alaycı bir tavırla kaydettikleri Junk ile sahalara geri döndüler. Belki Saturdays = Youth albümü kadar ağırlığı yok fakat eğlenceli, kırılgan, uzaysal ve nostaljik.


2) NICK CAVE & THE BAD SEEDS / SKELETON TREE (4.5)
Müziğin ağır abilerinden Nick Cave, geçtiğimiz sene 15 yaşındaki oğlunu kaybetti. Uyuşturucu madde etkisinde uçurumdan yuvarlanan Arthur'un hayaleti doğal olarak Skeleton Tree'ye de yansıdı. Her ne kadar albümün kayıtları ölüm öncesinde tamamlanmış olsa da elim kazadan sonra şarkılarda ufak değişiklikler yapıldı. Sanatçının -yine çok sevdiğim- önceki çalışması Push the Sky Away'deki gibi bu albüm de gitarlardan arındırılmış, elektronik ağırlıklı ve melankolik. Son 15 yılın en iyi Cave albümü diyeblirim.


3) SUEDE / NIGHT THOUGHTS (4.5)
Bir dönemin efsane grubu Suede, 2016 yılının ilk günlerinde yayınladıkları Night Thoughts ile adeta "geri döndü". 90'ların yırtıcılığı her saniyesine sinmiş ve Brett Anderson vokalleriyle dinleyenlere sevinç gözyaşları döktürüyor. Tam bir gece albümü. Evde tek başına yaşayanlar, yolları arşınlayanlar, yolunu kaybetmişler... Hepsi de o gitar tonlarıyla sarsılacaktır. İlk dinlediğimde kendime gelemedim. Sıradaki her şarkının girizgahında kendimce sevinç naraları attım. Çünkü her şeyiyle neredeyse kusursuz bir albüm. Gece karamsarlıkları.


4) ANOHNI / HOPELESSNESS (4.5) 
Şuan içinde bulunduğumuz yüzyılın en sıradışı vokallerinden biri olan muhteşem ses Anohni (eski adıyla Antony Hegarty), ilk solo albümü ile karşımızda. Aslında baştan aşağı politik bir manifesto da denebilir. Masumları katleden insansız hava araçlarını, küresel ısınmayı küçümseyen politikacıları, idam cezasını, Obama politikalarını, erkek şiddetini ve daha birçok meseleyi eleştiren cesur bir proje. Synth kullanımı ve altyapı bakımından da çok iyi hazırlanmış. Böylesi kaliteli albümlere hasret kaldık son yıllarda. 2016'nın şarkısı Drone Bomb Me.


5) DAVID BOWIE / BLACKSTAR (4)
"Kara yıldız" hakkında çok fazla konuşmak istemiyorum. Her zaman biriciğimiz David Bowie'nin zamansız ölümüyle beraber hatırlanacak. Rock sahnesinin en görkemli isimlerinden biri olan sanatçının "deneysel caz" türünde bir albümle biz sevenlerine veda etmesi gerçekten manidar. Zaten binbir surat Bowie'ye de böyle şatafatlı bir veda yakışırdı. Her seferinde daha ileriye, farklı olana yönelen, gerçek manada bir sanatçıydı. Toprağı bol olsun, onun mirası unutulmayacak. Kendisine teşekkür etmek istiyorum son bir kere daha.


6) SAVAGES / ADORE LIFE (4) 
Fuckers teklisiyle hayatıma giren ve bir daha da çıkmayan Savages oluşumu, 2010'ların en sağlam gruplarından biri belki de. Duruşuyla ve kısa saçlarıyla tam bir "kadın gücü" temsilcisi olan solistleri Jehnny Beth'i yeni neslin Patti Smith'i olarak tanımlıyorum. Adore Life ismindeki yeni albümleri her zamanki gibi haşin ve alabildiğine tehditkar. Mezarlıkta çalsanız ölüleri ekseriyetle hayata döndürecek güçte şarkılarla dolu. Yılın açık ara en gürültülüsü. Sad Person, The Answer ve T.I.W.Y.G.'ye bağırarak eşlik edin. Zımba gibi.


7) BLOOD ORANGE / FREETOWN SOUND (4)
Tamamen kapağın dikkatimi çekmesi sonucu dinlediğim bir albümdü. Sonra büyülendim. Bir saatlik süre içinde nefes alıp vermeyi bile unutturdu. İşin garibi albüm türlerin ötesinde nitlendirilebilir. Neo-soul hissiyata sahip, indie dokunuşlu, synthpop altyapılı, rock duruşlu, funk esintili bir sound. Dev Hynes ise albümünü "yeterince siyahi değil, oldukça siyahi, fazlasıyla kuir, olması gerektiği kadar kuir değil" şeklinde nitelendiriyor. Gecenin hayli kör bir saatinde dinlediğimde çok hüzünlü bulmuştum Hynes'in vokallerini. Hala da hüzünlüdür.


8) SCHOOL OF SEVEN BELLS / SVIIB (4) 
Neden olduğunu bilmesem de, synthpop ve dreampop türlerine karşı bir zaafım var. Hani şarkıya iki dıgı dıgı synth efekti ekleyin, beni kafalamak işten değil. Dreampop ve shoegaze'in bana göre en afili gruplarından SOSOB, bu yıl fazlasıyla şaşırttı. Önce tadına doyum olmayan yeni bir albüm çıkardılar, sonrasında grubun dağıldığını ilan ettiler. Kısacası teknik olarak bu elimizdeki muhtemel son albümleri ve şunu rahatlıkla söyleyebilirim, veda edilecekse böyle olmalıydı. Rüya gibi bir albümle vedalaştık cancağızımla.


9) WILD BEASTS / BOY KING (4) 
Sanırım bu çalışmayı eleştirmeyen, yerlerde sürüklemeyen bir müzik yazarı bile kalmadı. Ne hikmetse, önüne gelen albümü lanetledi. Boy King, maço tavırlı erkekleri tiye alan bir konsept albüm aslında, sanırım bundan rahatsız oldular. Bir çokları grubun son yıllarda geçirdiği o değişimlerden pek memnun değil ama benim de hoşuma gidiyor indie çizgisinden giderek elektronik sulara yönelmeleri. Alpha Female, 2Bu ve He the Colossus özellikle dikkat çeken parçalar. Hele o ikincisinde bir synth line var, Allahım aklıma mukayet ol dedim.


10) NEW ORDER / MUSIC COMPLETE (4) 
Eskilerden şaşmayacaksınız aslında. Ne varsa onlarda var valla. Ian Curtis'in intiharından sonra yoluna New Order tabelasıyla devam eden ve post-punk'tan rotasını dans müziğe kıran şahane grubun yeni albümü Music Complete, ismiyle müsemma, tastamam olmuş bir albüm. Gerçekten aradığımız o nostalji duygusunu veriyorlar. Sabahlar olmasın, eğlence hiç bitmesin diye haykırasınız geliyor albümü dinlerken. Tabii babalar araya karanlık bir Iggy Pop düeti eklemişler. Oldukça geriliyorum Stray Dog şarkısını dinlerken.


11) Elvis Presley with the Royal Philharmonic Orchestra - If I Can Dream (4)
12) John Carpenter - Lost Themes II (4)
13) Band of Horses – Why Are You Ok ? (4)
14) Britney Spears – Glory (4)
15) Cliff Martinez – The Neon Demon [OST] (4)
16) Black Sabbath – The End [EP] (4)
17) PJ Harvey - The Hope Six Demolition Project (4)
18) Elton John - Wonderful Crazy Night (4)

19) The Boxer Rebellion – Ocean By Ocean (4)
20) Coldplay – A Head Full of Dreams (4)
21) Janet Jackson - Unbreakable (4)
22) Nick Cave & Warren Ellis – Hell or High Water [OST] (4)
23) Shearwater – Jet Plane and Oxbow (4)
24) Radiohead - A Moon Shaped Pool (4)
25) FM-84 – Atlas (4)
26) Beach House – Thank Your Lucky Stars (4)
27) Ryuichi Sakamoto – Nagasaki: Memories of My Son [OST] (4)
28) Crystal Castles – Amnesty (I) (3.5)
29) Xiu Xiu – Plays the Music of Twin Peaks (3.5)
30) Teen Suicide - It's The Big Joyous Celebration, Let's Stir The Honeypot (3.5)
31) Beyoncé - Lemonade (3.5)
32) Santana – Santana IV (3.5)
33) The Last Shadow Puppets – Everything You’ve Come to Expect (3.5)
34) Blink 182 – California (3.5)
35) Tindersticks - The Waiting Room (3.5)
36) The Hotelier - Goodness (3)
37) Sia - This is Acting (3)
38) Rihanna - Anti (3)
39) Bob Dylan - Fallen Angels (3)
40) Abel Korzeniowski – Nocturnal Animals [OST] (3)
41) Prince - HITnRUN Phase Two (3)
42) Michael Kiwanuka – Love and Hate (3)
43) Iron Maiden - Book of Souls (3)
44) Adele – 25 (3)
45) Pet Shop Boys - Super (3)
46) The 1975 – I Like It When You Sleep For You Are So Beautiful Yet So Unaware Of It (3)
47) Pixies – Head Carrier (3) 
48) Frank Ocean – Blonde (3) 
49) Cyndi Lauper - Detour (3) 
50) Megadeth - Dystopia (3)
51) Peter Wolf – A Cure for Loneliness (3) 
52) Amber Arcades – Fading Lines (3)
53) Kylie Minogue – Kylie Christmas (3)
54) Panic! at the Disco - Death of a Bachelor (3)
55) Clint Mansell – High Rise [OST] (3)
56) Gareth Emery – 100 Reasons to Live (3) 
57) The Range – Potential (3)
58) Sunset Sons – Very Rarely Say Die (2.5)
59) Marianne Faithfull – No Exit [Live] (2.5)
60) Steven Tyler – We’re All Somebody from Somewhere (2.5)
61) James Blake – The Colour in Anything (2.5)
62) Animal Collective – Painting With (2.5)
63) Car Seat Headrest – Teens of Denial (2.5)
64) Explosions in the Sky – The Wilderness (2.5)
65) Marsman - New Kind of Purple (2.5)
66) Iggy Pop – Post Pop Depression (2)
67) Kanye West - The Life of Pablo (2)
68) Paul Simon - Stranger to Stranger (2)
69) John Grant - Grey Tickles, Black Pressure (2) 
70) Drake – Views (1)
71) Matthew Herbert – Nude (1)


 

12 yorum:

  1. Aaa, bu sabah hiç güncel rock albümü bilmiyorum diyordum, harika bie liste bu,hemen bakacağım :)

    YanıtlaSil
  2. hemen kurcalayacağım bu listeyi.

    YanıtlaSil
  3. Ay yaşasın! Wild Beasts'in albüm çıkardığından haberim yoktu, Savages'ı ilk defa duyuyorum filan, öyle bir cehalet içinde geçti bu sene.
    Allah razı olsun Zihnibeyciğim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Koş koş, Present Tense'den de güzel bir albüm yapmışlar :)
      İyi günlerde dinlemek nasip olsun herkese.

      Sil
  4. Güzel ve ilgi çekici bir blog olmuş, ellerinize sağlık izlemeye aldım, sizde blogumu izlemeye alırsanız sevinirim... http://hastaliktakip.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil
  5. band of horses sever olarak yeni albüm çıkardığını bilmiyordum ne de güzelmiş çok sevdim. diğer yandan explosionson the sky 'ın rihanna ve britney altında kalmasına bozulmadım desem yalan olur :P

    Yine de eline sağlık güzel bir liste olmuş bilmediğim grupları tanıma vesile oldu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğendiğine sevindim :) Çok yükleniyorsun Britney'e :p Rihanna neyse de onu yedirtmeyiz ahahaha. Glory güzel bir pop albümü bence.

      Sil