60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

17 Şubat 2016 Çarşamba

Eyy Lady Gaga !

Photo Courtesy of Getty

Bildiğiniz gibi Pazartesi akşamı 58.Grammy Ödülleri sahiplerini buldu ve bu konu hakkında tek bir satır dahi yazmadım; çünkü müzik endüstrisi giderek kötü bir şakaya dönüşüyor. Adaylıklar ve kazananlar üzerine yorumda bulunmayacağım çünkü sabaha kadar devam ettirebilirim eleştirilerimi. Konumuz şimdilik bu değil. Aynı gecede Lady Gaga, bir ay önce kaybettiğimiz yıldızoğlan David Bowie'nin anısına sahne aldı ve bir "saygı duruşu" şovu gerçekleştirdi. Ya da öyle yaptığını zannetti çünkü bu defa sert kayaya çarptı, sadece ben değil basının kayda değer bir bölümü hatta Bowie'nin öz oğlu Duncan Jones bile kısa bir tweetle bu kötü performansı iğneledi.


"'Aşırı heyecanlı veya mantık dışı, delice aşık olmanın ya da aşırı hevesin tipik bir sonucu, zihnen kafası karışık' Lanet olsun ! Neydi O sözcük"

Eski takipçilerim bilirler; Lady Gaga'yla aramdaki ilişkiyi en iyi sevgi-nefret ikişkisi olarak tanımlayabiliriz. Kendisi henüz bu kadar meşhur bir şarkıcı değilken kendisini internet üzerinden keşfetmiş ve şarkılarını severek dinlemiştim. İlk albümü çıktığındaysa "Paparazzi ileride bir gün kesin patlayacak" demiştim. Öyle de oldu. Gaga hakkındaki tahminlerimin birçoğu tuttu. Piyasaya damga vuracağını daha ilk hallerinden anlamıştım. Ve işin başında ben de kendisini destekledim. 

Sonra ne mi oldu ? Et kıyafeti giydi, tipik "ben yokluktan geldim, beni sizler yarattınız" ajitasyonuna konserlerinde başladı, işin içine LGBT camiasını da ekledi, bolca ekmeğini yedi aktivistliğin ve yoluna devam etti. Bu süreçte hiç mi iyi bir şeyler kaydetmedi ? Aksine güzel şarkılar üretmeye devam etti. Born This Way, zamanla kıymeti anlaşılan bir albüm. Artpop da iyi kötü kendine yeten bir çalışmaydı. Fakat o gün bugündür kendisine olan sempatimden eser kalmadı. Şarkılarını dinledim, kendisini seyretmedim. Hatta buraya geldiğinde bile konserine gitmedim. 

Her şeye eyvallah dedik. Queen, Elton John ve Madonna gibi ikonlardan "esinlendi", tamam olabilir dedik. Giderek sıradanlaşan marjinal havasına da "elbet durulur" diyerek göz yumduk. Ama son yaptığı hareketin karşısında sessiz kalmamı kimse beklemesin. Çünkü Grammy'de ortaya koyduğu şov -ya da müsamere mi deseydim acaba- tam anlamıyla korkunç bir şeydi ! Sanki birisi sizi zorla arabaya bindirmişte, korku tünelinde yanınızdan geçip giden Gaga figürlerinin izlemeye zorluyordu.

Bir kere şovun samimiyeti bana geçmedi. O kadar eğreti bir gösteri hazırlanmış ki.. Sanki Gaga rol çalıp, Bowie'yi kullanarak kendi reklamını yapmak ister gibiydi. Turuncu saç ve süslü kostümlerle Bowie'ye saygı duruşunda bulunuluyorsa bunu alelade bir karaoke mekanında her Allah'ın günü birileri yapıyordur zaten. Korkunç dans figürlerini geçiyorum. O konudan bahsetmek dahi istemiyorum şurada. Parça seçimi.. Evet, Bowie'nin en popüler şarkılarından bir derleme yapılmış ama 6 dakikaya 9 şarkı sığdırma fikri kimindi kuzum ? Gaga'nın öyle bir hali vardı ki, "aman şu dizeyi de araya sokuşturaym hemen bir diğerine geçeyim" der gibiydi adeta. Saygı duruşu mu yapıyorsunuz yoksa "en kısa sürede en fazla Bowie şarkısını kim okuyacak" turnuvası mı ? Düpedüz saygısızlık. Ve en zayıf noktası; Bowie ruhunun sahnede olmayışı. Sürekli dans etmeye çabalayan, yanına aldığı Nile Rodgers'la heyecanını ve amatörlüğünü kapatmaya çalışan Gaga, belki de şimdiye kadarki en kötü performansına imza attı. Cümleten geçmiş olsun hepimize.

8 yorum:

  1. lady gaga ile benim de aramda bir aşk-nefret ilişkisi vardı. favorilerim alejandro ve bad romance fakat onlardan sonra ilgimi çeken bir şarkısı olmadı sanırım.
    grammy performansını görmemiştim, şimdi senden okuyunca youtube'dan bulup izledim. gerçekten çok kötüymüş az bile söylemişsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında her dönem güzel şarkı çıkarmayı başardı fakat o korkunç imajı ve yapmacık tavırları tüm bunları gölgeledi sanki.

      Medyada uzun süredir hakim olan "Gaga lobisi" bile kayıtsız kalamadı performansa. Cidden kötüydü.

      Sil
  2. kafası karışık ve oturmamış belli çünkü 3989298 tane şarkıyı 3 dk sığdırmaya çalışmış. sadece 3 ya da 2 şarkı seçse biraz da figürlerini oturtsa tam olmuş bir performans olurdu. Ses tonu ve şarkıları söyleme biçimini sevdim aslında ama aceleye gelmiş bir izlenimi var gösterinin. ben sanırım 6 yıldır yeni adam gibi bir albüm dinlemiyorum, en son blogda yazayım hem tanıtım hem kendimi gaza getirme olsun dedim ama yok başaramadım... Sen grammy yazısı yaz ama bence. merak ettim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence de. Mesela Beck tek şarkı okudu, yetti. Sonuçta bu bir turnuva değil. Adı üstünde; saygı konseri. 1-2 şarkı seçersin onları baştan sona hakkıyla okursun. Gaga öyle bir düzenlemiş ki 6 dakikaya sığması zaten mümkün değil. Mecbur böyle acele acele okuyup geçmiş. Pek Grammy'e niyetim yok gibi, çünkü bu sene aday olan sanatçıların birçoğu radarımın dışında insanlar. Fakat bir hafta sonra Oscar töreni öncesinde bir Oscar yazım olacak :)

      Sil
  3. Performansını izlememiştim, bu yazıyı okuyunca YouTube'dan baktım hemen. Aman aman, gerçekten doğruymuş. Ayrıca bu kadar kısa süreye bu kadar çok şarkı sığdırılmış (?!) olması beni de rahatsız etti. Sanırım gerçekten de çok heyecanlanmış.

    Ayrıca Grammy'nin de artık bir anlamı kalmaz oldu benim için, bu sene izleme gereği bile duymadım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Changes mesela 10 saniye filan sürüyor ki bence en güzel şarkılarından biridir.

      Ben de tamamını izlemedim. Artık eskisi kadar heyecanlandırmıyor. Bunda tabii adaylıkların etkisi oldukça büyük. Taylor Swift'i her dalda neredeyse aday yaptılar ve yıllardır ödüle boğuyorlar. İnanılır gibi değil yani.

      Sil
  4. Tek bir şarkıyı çok abartılmayan sahne gösterileriyla harmanlasa çok daha iyi olurdu bence de bu haliyle ilkokul müsameresine katılan çocuk tamlaması tam oturmuş :D
    Grammy ödülleri de Popüler kültürün bir parçası işte iyi kötü verilen ödüller , ödül törenin içeriği , adaylar bunun en iyi kanıtı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beck, Nirvana'nın hayatta kalan üyeleriyle beraber mesela tek şarkı okudu, efendi gibi bir şey çıktı :)

      Sil