60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

9 Kasım 2013 Cumartesi

Lady Gaga - ARTPOP (2013)


İlk albümüyle yediden yetmişe her kesimden insanın dikkatini üzerine çekmeyi başaran ve zamanında bu sayfadan sayısız övgülerime de mazhar olan Lady Gaga, bu başarısını ne yazık ki sürdüremedi. İkinci stüdyo albümü Born This Way günümüz piyasası için kayda değer bir satış rakamına ulaşsa da bazı eleştirmenlerden ciddi olumsuz eleştirilere de maruz kaldı. Bence yine de ikinci albümü belli bir seviyedeydi ve kendini ilk şarkıdan son şarkıya dinletmeyi başaran iyi bir pop albümüydü. Zaten kendisine de dört yıldız vermiştim iki yıl önce. Ancak aynı şeyleri üçüncü stüdyo albümü ARTPOP için de söylemek güç. Synthpop ve electropop öğelerini harmanlayan ARTPOP, ne yazık ki fazlasıyla karışık ve yorucu bir albüm.
 

Robert Rodriguez'ın bu yıl oldukça ses getiren ve Lady Gaga'nın da rol aldığı Machete Kills filminden görüntülerle bezeli bir tanıtım videosuyla görücüye çıkan ve aynı zamanda albümün açılış parçası da olan Aura, Gaga'nın şeytani kahkahaları eşliğinde başlayan techno soslu bir elektronik dans parçası. Altında Infected Mushroom ve Zedd'in imzası bulunan şarkı vasat bir pop albümü için fazlasıyla iddialı ve güzel bir açılış parçası olmuş. Gaga ve ekibini bu tercihlerinden ötürü tebrik etmek istiyorum. Albümün sound olarak en farklı şarkısı.

Venus ise öncülü Aura'ya göre daha synthpop kokan ve nakaratı ile ilk dinleyişte akılda yer eden sağlam bir dans parçası. Aynı zamanda albümdeki favorilerimden. Güzel bir kliple birlikte şarkının listeleri altüst etmesi kaçınılmaz. İnsanda dans etme isteği uyandırıyor.

ARTPOP, Yunan mitolojisindeki figürlere sıkça referanslar içeren bir albüm. "Selam olsun Himeros'a. Cinsel arzular Tanrısı, Aphrodite'in oğlu." dizesiyle Eros'a selam çakmayı ihmal etmeyen G.U.Y ise fazlasıyla Fame Monster ep'sinden fırlama bir şarkı. Albümün en iyilerinden.


Sexxx Dreams ise bana ilk dinleyişte bir şey ifade etmemişti. Gaga'nın onu iTunes Festivalinde görücüye çıkardığı sıralarda "ne kadar yavan bir şarkı" diye düşünmüştüm. Bir kaç dinleyişten sonra şarkının ritmine istemsizce kapıldığımı farkettim. Sonra biraz kafa yordum. Neydi bu şarkıda beni çeken ? Cevabı bulmam zor olmadı. Kylie Minogue kokan Gaga vokali ! Şarkı fazlasıyla Minogue. Gerek ritmiyle gerekse Gaga'nın vokalleriyle.

Sadece albümün değil aynı zamanda Gaga diskografisinin de en kötü şarkısı olmaya şimdiden aday olan Jewels n'Drugs tek kelimeyle kocaman bir "facia". Tam anlamıyla beyni oymak için yazılmış bir şarkı. Başağrısı çekmek için birebir ! Nefret ettiğiniz birileri varsa bu şarkıyı son ses açın ve onu bir odaya kapatın. Daha etkili bir işkence yöntemi olamaz sanırım ! Gaga ve üç hiphop şarkıcısı (T.I., Too Short ve Twista) ortak bir şarkı kaydetmeye çalışmışlar. Ama ortaya çıkan şey saçmalıktan ibaret.

Gaga'nın rock müzikten fazlasıyla etkilendiğini biliyoruz. Bir önceki albümünde bulunan Electric Chapel (ki hala daha iyisini yapamadı bence) ile ayyuka çıkan bu sevdası ARTPOP'da Manicure ile kendisini hissettirmeye devam ediyor. Büyük ihtimalle bu parça canlı performanslarında sağlam bir rock altyapısı ile sunulacaktır. Kendisini dinleten keyifli bir şarkı.

Madonna, Kylie derken sıra Christina Aguilera'ya da gelmiş anlaşılan. Zira Gaga'nın Do What U Want'taki vokali fazlasıyla Xtina'yı andırıyor. Hatta neredeyse aynı ! Evet, safkan ve kaliteli bir sytnhpop şarkısı olabilir. Albümün de incilerinden aynı zamanda. Ama ben Gaga'nın kendi vokalini duymak isterdim. İkinci bir Xtina'ya ihtiyacımız yok Gaga.

Ve geldik albümün en görkemli şarkısına. Albümün adını taşıyan Artpop, bence Gaga'nın şimdiye kadar yaptığı en iyi 3-5 şarkıdan biri. Karanlık sounda sahip enfes bir synthpop şaheseri. Üstüne ne desem boş. Mutlaka dinleyin, dinlettirin. Görmek istediğim Gaga bu işte ! Kendine has ve kışkırtıcı. Belki hiçbir zaman kliplendirilmeyecek bir şarkı; ama tıpkı Electric Chapel gibi o da "gizli hazineler" listesine adını yazdıracak. Art-pop böyle bir şey olsa gerek..


Son zamanlardaki bir çok pop albümünde olduğu gibi ARTPOP'ta da albüm keskin çizgilerle iyi-kötü şeklinde ikiye ayrılmış durumda. Albümün ilk yarısı ne kadar iyiyse ikinci yarısıysa o kadar kötü. Zorlama Gaga vokaliyle kafa şişirmeye niyetli fazlasıyla abartılı Swine, piyano eşliğinde albümün genel yapısına uymayan ve resmen sırıtan Dope, hiçbir halta benzemeyen Gypsy ile Fashion! ve sağlam altyapısına rağmen bir şekilde olamamış Mary Jane Holland.


Applause ve Donatella ise ikinci bölümün görece daha dinlenebilir şarkıları. Ama yine de iPodunuza atıp döndürüp döndürüp dinleyeceğiniz cinsten işler değiller ne yazık ki. Özellikle Donatella'ya yazık edilmiş; çünkü potansiyeli olan bir şarkı. Daha iyi bir düzenleme ile sunulsa albümün gözdelerinden biri olurdu kuşkusuz.

Remixlerden ise Applause'un Viceroy remixi hoşuma gitti. Diğerlerine gerek yoktu sanki?

* * *

Gaga, fazlasıyla cafcaflı promosyon hamleleri yapmasaydı, "ben listeler için değil müzik için müzik yapıyorum" ve "milenyumun albümünü kaydettim" şeklinde gayet iddialı, hatta -bence- haddi aşan laflar etmeseydi ve tabii en önemlisi albüme bu kadar fazla sayıda şarkı sokuşturmak yerine 10 şarkı gibi mütevazi bir rakamda kalmayı tercih etseydi albüm bu kadar sert eleştiriler almazdı bence. Çünkü Gaga, albümden önce bu yaptıkları ile kendisi beklentileri fazlasıyla yükseltti. Karşılığını alamadığımız kesin !! ARTPOP, ne Fame'in ne Born This Way'in yanından geçemez. Fazla gürültülü, fazla yorucu. Kafası karışık bir albüm.

Aklıma takılan bir başka konuysa ikinci diskin olmaması. Gaga, albümün kaydedildiği süreçte ARTPOP'un farklı bir proje olacağını ve iki parçadan oluşacağını vadetmişti. İddiaya göre ilk albüm tamamen piyasaya dönük şarkılardan oluşurken ikinci disk ise sanatsal işlerle dolu olacaktı. Görünen o ki bu proje yalan oldu. Sanatçının kendisi ARTPOP Volume 2 tarzında albümün devamı olacağının sinyallerini verse de bence iş işten çoktan geçti. 

Bunları Dinlemek Lazım: Aura, Venus, G.U.Y, Artpop, Do What U Want (ft.R.Kelly)

4 yorum:

  1. Genel olarak katılsam da Aura benim için tamemen eletronik bir çöplük filler olsa bile yine de fazla baş ağrıtıcı . Gypsy tonight bağırışlarıyla biraz yorsa da Bor this way tadında bir şarkı olmuş açıkçası ben beğendim . SexxxDreams madonnavari bir şarkı olsa da özgünlüğünü korumuş ama bu şarkıyı dinleyince benim anladığım şey şu Gaga'nın aklı fazlaca karışık . Bu iddama kanıt olarak da albüm kapağını gösteriyorum zaten veya albümde iğrenç ötesi bir rap şarkısı olmasını yada her ne kadar sevsem de Dope'nin bu albüme ait olmamasını . Applause ise Roar'dan daha başarıı bir şarkı bir poker face beat'i yakalayamasa da en azından bir çaba var ama sözler gerçekten çok ama çok ukalam ve aptalca durmuş . Son olarak An ARTPOP film diye bir şey çekildi biliyorsun . Judas klibine 9milyon dolar harcayan Gaga burada işi ucuza kapatmak için 4 şarkıya tek klip çekip bize sanat diye kakalamaya çalışıyor . Ve Filmin girişinde yaratılan ajitasyon çok irrite edici . Küçük emreh mısın tatlım sen yıkılmadım ayaktayım ayaklarına yatma bize . Swine ve Manicure bence pop tadında eğlenceli şarkılardı . Fashion çok sıkıcı ve artık mu moda şarkılarından da bıktım ben . Mary jane Holland potansiyel sahibi iken yanlışlıkla fillere dönüşen bir şarkı . Artpop Venus ve DWUW haricinde sanat göremiyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam. Gypsy'i zaman içinde daha çok sevdim. Her ne kadar çok süper bir şarkı sayılmasa da albümdeki bazı şarkılara göre daha katlanabilir. Bence de Gaga albümde fazlasıyla aklı havada takılmış. Saçma rap şarkısı, sırıtan balladlar, deneysel desek deneysel olmayan farklı görünme çabasındaki elektronik şarkılar vs. Moda konusu fazlasıyla eskitildi. Gagag'nın kendisinde bile tonlarca moda şarkısı var. Artpop bence albümün en iyi şarkısı ve kesinlikle Venus ile Do What dediğiniz gibi sanat nitelendirmesine yakışan nadir şarkılardan bazıları :)

      Sil
    2. Artpop'u bende sevdim ve eger sevdiysen kesinlikle Elton John düetini dinlemelisin . Albüm versyonundan çok daha güzel . Başta Gaganın sesiniz biraz pasifize olacağını düşünerek korkmuştum ama neyseki yanılmışım . Ayrıca GYPSY best remix adlı remix de gerçekten müthiş .Eğer born this way'i Hair(Arkhatron's World Remix)'i dinlemelisin . Kısacası Artpop'un sorunu şarkıların LİVE versyonlarının albüm versyonlarından daha güzel olması . Ayrıca blogunu sevdim harika yazıyorsun

      Sil
    3. Muppet Show'lu olan düet değil mi ? :) Ona bayılırım. Tony Bennett'la yaptığı gibi aslında bir de Elton'la albüm çıkarsa soft rock/pop tadında, harika bişi olur. Remixleri not ediyorum ve yorum için teşekkür ediyorum :)

      Sil