60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

16 Eylül 2013 Pazartesi

7 Eylül 2013: Bir Erkin Baba Hatırası


Barış Manço, Cem Karaca, Moğollar, Kurtalan Ekspres, Apaşlar ve daha nicesi.. Hepsi de bu topraklardan çıkan en eli yüzü düzgün, yüzümüzün akı diye rahatlıkla nitelendirebileceğimiz bir müzik türünün öncüleri: Anadolu rock. 60'ların rock müzik dünyasını etkileyen psychedelic ve folk akımlarını Anadolu ezgileriyle bünyesinde barındırmış karma bir müzik türü. Bu alt müzik türünün bir büyük temsilcisi daha var ki, kendisi yukarıda saydığım bu birbirinden efsane isimlerden biraz daha farklı bir konumda yer almakta: Erkin Koray.


Erkin Koray ismini dönemdaşlarından daha farklı bir yere oturtuyorum; çünkü 60'lı yıllardan günümüze kadar süregelen yarım asrı aşkın müzik kariyeri boyunca kendisi her daim farklı işler imza atmış bir isim olmayı başardı. Kimileri onu "arabesk" olmakla ve piyasaya hitap etmekle itham etse de o çoğu zaman deneysel işlerde yer almayı başardı. Efsane sanatçının külliyatına bakacak olursak bunu rahatlıkla söyleyebiliriz.

Çünkü hiçbir zaman bir tane Erkin Koray olmadı. Bir bakmışsınız, "Akrebin Gözleri"nde tastamam bir heavy metal performansı sergilerken, "Mesafeler"le psychedelic sularda yüzüyordu. Rock'n roll'dan blues'a, Anadolu rock'tan progressive rock'a bir çok müzik türünde eserler vermeyi başardı.

Barış Manço'yu ve Cem Karaca'yı yaşamlarında sahnede canlı olarak izleme fırsatım ne yazık ki olmadı. Zaten Anadolu rock türünün öncülerinden de arda kalan sanatçı sayısı gün be gün azalmakta. İşte tüm bu sebepler beni 7 Eylül 2013 tarihinde Jolly Joker Ankara'daki Erkin Koray konserine gitmeye teşvik etti.

Konserden bir gün önce sanatçının resmi Facebook sayfasında şöyle bir duyuruya rastladım ve heyecanım bir kat daha arttı:

"ÖNEMLİ: 7 EYLÜL 2013 Cumartesi, Ankara Jolly Joker Konser Salonunda ERKİN KORAY konser çekimleri 12 kamerayla yapılacak ve yakında Amerika ve Türkiye'de aynı anda DVD olarak piyasaya çıkacaktır. Müzik tarihine geçecek bir olay anlamına gelen o gün, hep beraber orada bulunmanın onurunu taşıyacağız.."

Konser bir kaç dakikalık gecikmeyle de olsa 23:10 civarı başladı. Erkin Koray, Türk rock müziğin Baba'sı, bu tarihi gecenin açılışını "İlahi Morluk"la yaptı ve şarkı ertesinde ufak bir konuşma yaptı. Daha önce Baba'yı hiç canlı olarak izlemediğim için neyle tam olarak karışalacağımdan emin değildim. Karşımda gözlükleri çekmiş, elinde gitarı, cayır cayır sololar atan, büyük ama bir o kadar mütevazi ve sempatik bir ihtiyar delikanlı vardı. Bir zamanlar John Lennon'la aynı sofrayı paylaşmış yaşayan bir efsane.


Konser, "Kızları Da Alın Askere" ile devam etti ve şarkının bir yerinde Baba, asker yürüyüşüne benzer hareketler yaptı. Sesiyse hala ilk günkü gibi sapasağlamdı. Daha sonra "Anma Arkadaş"ın ilk notaları duyuldu ve konser alanındaki herkes havadaki o "titreşimi" hissetti. 60'ların sonundan günümüze yayılan bir titreşim.

"Çöpçüler"le birlikte giden aşkın ardında bıraktığı çöpleri topladık. Aşk ateşine düşen herkes şarkıya son nefeslerine kadar eşlik ettiler. Ve sıra bir başka efsane şarkıya, "Arap Saçı"na geldi. Alandaki herkes bu şarkıyla beraber iyiden iyiye ısınmaya başladı ve Baba'nın gitarından yayılan melodilerle zaman yolculuğuna çıktılar. Kaybolup giden yılların, tükenen ömürlerin ardından baka kaldık.


Burada bir parantez açmak istiyorum. Dediğim gibi bu benim ilk Erkin Koray konserimdi. Daha önce ne kendisini ne de o gece ona eşlik eden isimleri -ki aralarında Anadolu rock'ın emektar gruplarından Kurtalan Ekspres'in davulcusu Sefa Ulaştır ve bas gitaristi Ahmet Güvenç gibi çok önemli isimler de vardı- izlememiştim. Açıkçası beklentimin çok üstünde bir performansla karşılaştım. Evet, Erkin Baba'nın iyi gitar çaldığını albümlerinden ve internet ortamında yüklenen sayısız performanstan az çok bunu biliyorduk; ama onu canlı canlı dinleyince onun gerçekten usta bir gitarcı olduğunu kendimce kafamda tescillemiş oldum.


Gecenin benim için en özel anlarından biri Seni Her Gördüğümde'nin çalınması oldu. Heyecandan elim ayağım birbirine dolandı diyebilirim. Gerçekten çok heyecan verici bir andı. Usta bununla da yetinmedi bize bir de Aşk Oyunu dedi.

"Aşk oyunu bunun adı
Ayrılınca kalmaz tadı
Her aklıma gelince sen
Yüreğimde başlar acı"

Sonrasındaysa psychedelic bir yolculuğa çıktık. Soluğu ilk olarak Yanlızlar Rıhtımı'nda aldık. Bütün gece ağladık, dalgalar kucağında. Yosun tuttu herkesin gözleri, yanlızlar rıhtımında. 


Bu özel ve güzel gece, Senede Bir Gün coverıyla devam etti. Yıllar yılı Türk Sanat Müziği sanatçıları veya popçuların dilinden dinlediğimiz şarkıyı bir de rock altyapılarıyla Erkin Baba'dan dinlemek çok iyi geldi alandaki tüm dinleyicilere. Genci yaşlısı tek yürek oldu, şarkıya eşlik etti.



Ve tabii gece Estarabim ve Fesuphanallah'sız bitemezdi. Sırası geldi, onları da dinledik. Herkes kurtlarını döktü. Nice rock konserine gitmiş ben, böyle bir enerji görmedim. Baba'ya burdan kendi sözleriyle sesleniyorum:

"Çok memleketler gezdim
Neler gördüm, görmedim
Şu kocaman dünyada
 Senin gibi görmedim"


Şimdi soracaksınız, peki Şaşkın ? Şaşkın finale saklanmıştı elbette. Fesuphanallah'la sahneyi terk eden Koray, alkış tufanına daha fazla dayanamadı ve sahneye enerjisinde en ufak bir azalma olmadan geri döndü ve gecenin en gümbür gümbür şarkısı böylece başladı.

* * *

Bir kez daha yinelemek istiyorum; FIRSATINIZ VARKEN ERKİN BABA'YI CANLI İZLEYİN.

Not: Gece boyu konserde DVD kaydı yapıldığı için, seyirciler herhangi bir telefonla video/ses kaydı yapmamaları konusunda uyarıldığı için geceye dair elimde bir fotoğraf/video/ses kaydı ne yazık ki yok. Yukarıda kullandığım tüm fotoğraflar Jolly Joker Ankara'nın Facebook hesabına aittir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder