60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

24 Kasım 2012 Cumartesi

2012'nin En İyi 10 Albümü

Dilerseniz öncelikle bu on albümü seçerken hangi kriterlere uydum, nasıl bu eleme yapıldı hemen ayaküstü anlatayım ? Ben aslında yıllardır belli bir kurallar bütününe uyarak "yılın albümlerini" seçiyorum. Nedir o kurallar ? Öncelikle yıl benim için Ocak ayıyla başlar ve Ağustos'un son günü biter. Yani 1 Eylül 2012'de çıkan bir albüm benim kriterlerime göre 2013'ün albümleri arasında sayılır ve eğer yeterince iyiyse bir sonraki senede, 2013'de en iyiler arasında yerini alır.

Peki neden böyle farklı bir yola başvurdum ? Çünkü ben albümlerin "ruh"ları olduğuna inanıyorum ve bu ruhların iki üç dinlemeyle anlaşılamayacağını düşünüyorum. Yani bir albümü özümsemek bence en az bir iki ayını alır insanın. Defalarca dinlersin dinlersin. Sözlerine dikkat eder, melodilerinde kaybolursun. Yoğun iş temposunu hesaba katarsak bu süre üç aya kadar uzar. Bu yüzden de bu listedeki albümler Ocak 2012 - Ağustos 2012 dönemini kapsıyor. Bob Dylan'ın 11 Eylül 2012 tarihinde çıkan "müthiş" albümü Tempest ne yazık ki önümüzdeki seneye iddiasını sürdürmek zorunda.
Bir başka dikkat ettiğim nokta da albümün benim üzerimde bıraktığı etki. Belki buna kaba taslak "ne kadar fazla dinliyorsan o kadar etkilenmişsindir" diyebilirsiniz; ama bunun tam anlamıyla doğru bir tepsit olmayacağını düşünüyorum. O mantıkla 2012'nin en iyi albümü MDNA olmalıydı; çünkü albümdeki şarkıların dinlenme oranları toplandığında 460 sayısına ulaşıyoruz ki bu iyi bir rakam. 

Lafı uzatmadan listeye geçiyorum:
  
10) Madonna - MDNA
 
Evet, MDNA Madonna'nın ilk sıradan albümü. Diskografisinin en sönük üyesi. Kötü mü ? Değil. Sıkıcı olduğunu bile söyleyemeyiz. Bütün yaz "I Don't Give A" ve "Gang Bang" nidalarıyla geçti. Az dans ettirmedi bu "grotesk" albüm. Bunda tabii 7 Haziran gecesi izlediğim Madonna konserinin de büyük etkisi var. Ama bunu bir tek siz biliyorsunuz. Şşş. Aramızda kalsın ;)

9) Nicki Minaj - Pink Friday Roman Reloaded

Nicki'nin listedeki varlığı belki infial yaratabilir; ama emin olun önyargı kötü bir şey. Bana yıllar önce birisi kalksa "bir gün Nicki Minaj gibi birini dinleyeceksin ve bunla da yetinmeyip albümünü en iyiler arasına sokacaksın" deseler herhalde güler geçerdim. Ama hayat garip süprizlerle dolu. Nicki ablamız hepimiz şaşırttı ve gayet sağlam bir r&b/dans/pop albümü çıkardı. Öylesine iyidi ki dönemdaşları bile onun hızına yetişemedi. Rihanna efsanesini bence gölgede bıraktı.
 
8) Various Artists - Chimes of Freedom: The Songs of Bob Dylan

Bir albüm düşünün ki toplam dört diskten oluşsun. İçinde altmış küsür tane şarkı.. Hepsi de aynı kalemden çıkma ama ! Üstüne üstlük bu şarkıların her birini birbirinden ünlü isimler okusun. İşte Chimes of Freedom böyle bir albüm. Usta şair Bob Dylan'ın müzik dünyasındaki 50.yılını kutlamak ve aynı zamanda yarım asırlık Amnesty International (Uluslararası Af Örgütü) örgütüne gelir sağlamak bahanesiyle çıkarılmış harika bir yol albümü. Bu albümü yanınıza almadan yola falan çıkmaya kalkmayın !


7) Sinéad O'Connor - How About I Be Me (And You Be You) ?

How About I Be Me (And You Be You), 90'lı yılların olay kadını Sinéad O'Connor'ın geri dönüş albümüydü bence. Ancak bu sefer sesine hakim olabilen, her zamanki isyankar duruşuna rağmen çok daha olgun bir Connor karşımızda. Anne olmanın verdiği sakinlik ve sorumluluk duygusu belki de bu albümü güzel yapan şey. Evet, eski Troy fırtınasından eser yok belki; ama emin olun Connor yıllara karşı koymayı başarmış. Yaşadığı onca şeyden sonra hala hayatta olduğu ve böylesine güzel bir albüm çıkarabildiği için şanslıyız.


6) David Lynch - Crazy Clown Time

"David Lynch yönetmen değil miydi ya ?" dediğinizi duyar gibi oluyorum. Öyle kendileri; ama uzun zamandır yeni filmini çekmek için ilham arıyor; bulamıyor. O da ne yaptı ? Arada bir albüm patlatıverdi. Aslında beklenmedik bir gelişme değil. Zira son filmlerinde Lynch ufak ufak denemelerde bulunmuştu. Albüm tipik bir Lynch filmi gibi en karanlık kabuslarımızdan daha karanlık, en arıza düşlerden daha arıza. Eğer Lynch dünyasına aşina değilseniz sizin ruh halinizi altüst edebilir bu "sıradışı" albüm. Aman dikkat !
 
5) The Black Keys - El Camino

Alternatif rock alt türüne bir türlü ısınamadım. Hani bazı grupları düzenli olarak takip ediyorum; ama genel olarak türe temkinli yaklaşıyorum. O zaman The Black Keys'in işi ne bu listede ? Ne hoştur ki El Camino albümü tamamen rock n'roll ve blues temelleri üstüne kurulu bir "kopma" albümü. Dinlerken yavaş yavaş kımıldadığınızı hissedeceksiniz; çünkü El Camino tam bir 2012 model rock n'roll şaheseri. Rock dünyasına uzak bir arkadaşınız varsa bu albümü ona hediye edin. Rockçı olması yakındır.

 4) Björk - Biophillia

Arıza ablamız Björk uzun zamandır bizleri eski işlerine hasret bırakıyordu. Volta iyi bir albümdü; ama Homogenic ya da Medulla gibi ayakları yere basan bir albüm değildi. Biophillia ise sanatçının zirvede olduğu 90'lı yılların bir ürünüymüş gibi duruyor. Hem alabildiğine alternatif hem de oldukça yenilikçi bir albüm. Albümü dinlerken karanlık uzay boşluğunda kaybolduğunuzu hissedeceksiniz.

 3) Patti Smith - Banga

Uzun zamandır sessizliğini koruyan punk müziğin büyükannesi Patti Smith en sonunda müziğe kesin bir dönüş yaptı ve hepimizi sevince boğdu. "Banga" tipik bir Smith albümü. Yer yer sağlam balladlar (This Is the Girl) bizleri karşılarken yeri geldiğindeyse punk müziğin haykırışına (Banga) şahitlik ediyoruz. Albümle ilgili ilginç bir detay, şarkıların bir çoğu bazı kimselere ithaf edilmiş. Bu isimlerden bazılarıysa; Amy Winehouse, Johnny Depp,.. Bütün bir yaz April Fool dinleyerek geçirdim desem yeridir.

2) Bruce Springsteen - Wrecking Ball

Rock müziğin eskimeyen sesi, nam-ı diğer "Patron" Bruce Springsteen yine yaptı yapacağını. Wrecking Ball, folk rock temelleri üstüne kurulu ve Amerikan/İrlanda ezgilerinin eşsiz şekilde harmanlandığı gürültücü bir stadyum albümü olmuş. Evet stadyum albümü; çünkü Bruce her şarkıda bizlere stadyumdaymışız ve şarkıların her birine bağırarak eşlik etmemiz gerektiğini hissettiriyor. Bu albüme kayıtsız kalmak mümkün değil. Adına yaraşır "yıkıcı" bir albüm. Not: Wrecking Ball = yıkım güllesi


1) Leonard Cohen - Old Ideas

Old Ideas, sadece yılın en iyi albümü değil; aynı zamanda sanatçının da diskografisindeki en iyi albümdü bence. 78'lik Cohen bizlere büyük bir süpriz yaptı ve blues/country sosuna bulanmış harika bir kış albümü hazırladı. Dinlerken içinizin ısındığını hissediyorsunuz. Ama aynı zamanda usta şair karanlık mı karanlık sözleriyle sizlere bir şeyler anlatmaya çalışlıyor. Günlerinin az kaldığını itiraf eden ve yaşadığı uzun hayattan öğrendiklerini biz küçük çekirgelere aktaran bu bilge şairin karşısında bizlere şapka çıkarmak düşer. Ne büyük şanstır ki bu büyük albümün turnesine katılma şansını elde ettim ve Old Ideas'ın hatrı sayılır sayıda şarkısını canlı canlı şairin ağzından dinleme fırsatım oldu. Şükürler olsun !


9 yorum:

  1. Zihin süpersin
    Gerçekten ben de bloguma yeni çıkan albümleri yazıyım derken inanılmaz yoruluyorum. Çok büyük bir özen lazım. Üni. de olsam belki 2 haftada hatmedeceğim albümleri şu an "sadece dinlemek" 1-2 ayımı rahat alıyor.

    Bunun bir nedeni artık şarkı dinlemeye alışmış olup, albümleri bir bütün olarak dinleme olayının inanılmaz azalmış olması da bence.

    Burada da dinlemediğim albümlerin -en azından zevkime uyanları bildiklerimi- hemen temin edip dinleyeceğim. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :) Aynen ya zaman bulmak bir dert adeta :/ Hangileri ilgini çekti merak ettim?

      Sil
    2. David Lynch - Crazy Clown Time çünkü aynen bu yönetmen değil miydi ya? dedim :)
      Björk - Biophillia bayadır björk dinlemiyorum. Bu arada kendisi remixlerinin olduğu yeni bir albüm çıkarmış haberin olsun ;)
      ve Patti Smith - Banga çünkü ben bu kadının müzik dünyasında olduğunu bilmiyordum yahu :/

      Sil
    3. Björk'ün o bahsettiğin remix albümünde bir şarkı var. Bildigin Ankara havaları :D Thunderbolt şarkısının remixiydi, birkaç gün önce blogta paylaşmıştım ama sanırım video kaldırılmış :/

      İtiraf edeyim, ben de Patti Smith'i ilk tanıdığım zamanlar şair sanıyordum. Sonradan şarkıcı da olduğunu öğrendim. Demek ki kadın herkeste böyle bir izlenim yaratıyor :)

      Sil
  2. Albümler her ne kadar tarzım olmasa da gerçekten taktire şayan bir inceleme taktire şayan bir yazı olmuş eline sağlık zihin elbette tarzına uygun olan kimseler için oldukça yararlı olacaktır :)
    Hıı bu burada bu incelemelerle harcanıyorsun haberin olsun :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saol Mariposa :) Ah ah sonunda sesime kulak verdi biri, harcanıyorum burda a dostlar :( :p

      Sil
    2. Ah zihin şanslı mısın desem ne desem bilemedim ki şu ann :) Uzun zamandır takip ettiğim bir müzik sitesi vardı baya da severek dinliyorum müzik yazarı yazarı arıyor şu aralar düşünürsen eğer linki http://www.kiyimuzik.com/kiyi-muzik-yazar-ariyor/ ;)

      Arada radyo yayını da yapıyorlar internet üzerinden Ayrıca facebook grubu var fakat sanıyorum facebook kullanmıyorsun

      Sil
    3. Linki hemen inceliyorum, saol ;) I ıh facebook kullanmıyorum :(

      Sil
    4. Olumlu bir sonuç olursa haber et , dinliyoruz o kadar destekçin oluruz :P

      Sil