60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

30 Eylül 2012 Pazar

Baez.. sana teşekkür ederim !

Şunu farkettim; şimdiye kadar Amerikalı ünlü folk şarkıcısı Joan Baez hakkında bir tane bile yazı yazmamışım ! "Utan kendinden Zihin" dedim kendi kendime. "Sana nitelikli müziğin yolunu açan bu sanatçıya borcunu böyle mü ödüyorsun ?".. Cidden kızdım kendime. Peki Baez'e neyi borçluyum ?

Birçok şeyi..

Blogumda bir defa bahsetmişim. Onunda üstünden yıllar geçmiş. Ben de herkes gibi çocukken rock müzikmiş bluesmuş öyle şeylerle işim olmazdı. Pop dinlerdim herkes gibi. Hem de bildiğiniz avam pop. Bereket versin şimdiki dıptıs soundu daha icat edilmemişti ve en azından katlanılabilir bir müzik türüydü. Evde tabii Elvis Presley, Madonna, Beatles ve Michael Jackson eksik olmazdı. Küçüklüğüm onların şarkılarıyla geçti diyebilirim. Sonra bir gün babam geldi ve bana arabada bir kaset dinletti. Kasetin üstünde kocaman JOAN BAEZ yazıyordu. Hoş bir toplama albümdü. Ama tabii o zamanlar toplama mı stüdyo albümü mü pekte ilgilendiğim söylenemezdi. Birden "House of the Rising Sun"ın ilk notalarını işittim. Ondan sonra hiçbirşey eskisi gibi olmadı.



Yaşadığım şeyin tam karşılığı aydınlanmaydı ! Evet, Baez'in gırtlağından dökülen nameler bana "farklı bir yol"un daha olduğunu söylüyordu. İşte o günden sonra "başka bir müziğin" varlığını keşfettim. Baez'in inişli çıkışlı vokali aynı zamanda benim de bünyemi altüst etmişti. Herşey eğlence odaklı pop şarkıları ya da popüler görünmek değildi. Tutkunun varlığını keşfettim. Şarkı sözlerinin gücünü. O şarkıda Baez tamamen tek başınaydı. Oracıkta çırılçıplak şarkı söylüyordu. Tüm benliğiyle. Herşeyden öte o gerçekti !

Daha sonra büyüdüm, Baez'in mücadeleci kimliğiyle tanıştım ve ona bir kez daha hayran oldum. 60'lı yıllarda Bob Dylan'la sürdürdükleri insan hakları mücadesinden, savaş karşıtı şarkılarından ve katıldığı sayısız protesto gösterisinden haberdar oldum.


Umarım bir gün bu çocukluk kahramanımla tanışma fırsatı elde ederim. En kötü onu canlı olarak sahnede izlemeyi çok isterim. Yaşı hayli ilerledi tabii; ama bereket versin kendisi hala sapasağlam ayakta. Kötücül sisteme inat o hala dimdik orada duruyor. Birkaç neslin daha fitillerini ateşleyebilmek için başımızda duruyor. Field Commander Joan.. Wall Street kuşatmasına fiilen destek vermesi de bu tezimi doğrular nitelikte.

Baez...sana teşekkür ederim ! Umarım nice yeni nesiller senin şarkıların ve sesinle "uyanır" ve dünyanın kaç bucak olduğunun farkına varırlar. Teşekkürler..



İlgilenen olursa diye birkaç tadımlık link veriyorum;

Joan Baez - Where Have All the Flowers Gone
Joan Baez -Diamonds & Rust
Joan Baez - Forever Young

2 yorum:

  1. Off ne güzel geldiii Pazar sonrası teşekkürler Zihin sana :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Joan benim için çok önemli bir insan. Umudun ve tutkunun sesi. Sana da iyi geldiyse ne mutlu bana :))

      Sil