60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

7 Mart 2010 Pazar

Janis Joplin - Cheap Thrills





İşte budur ! Rüyalarım gerçek oldu. Şuanda onu ellerimde şevkatlice tutmaktayım (aslında klavyede parmaklarım :p) Allahım bugünleride gösterdin ya bana, çok çok çok çok çoooook saol :)

Dev ses Janis Joplin'in en sevdiğim albümü "Cheap Thrills"ı sonunda orjinalini buldum ve aldım !!! Koleksiyonerler için paha biçilmez bir albüm. Hem müzikalitesi kusursuz, hemde bulunması neredeyse imkansız :S Allahım Allahım yüce Allahım....Sana şükürler olsun ! =)

Hey millet ! Bol paçalıları, kolyeleri, yüzükleri, elektroları ve tabii yuvarlak renkli gözlükleriniz hazırlayın; çünkü Janis, psychedelic rock yapmaya geliyor. Psychedelic rock ve blues-rock türünde bir albüm "Cheap Thrills" Oha bir harman değil mi ? İşte benim müziğim bu :)

Nereden başlasam ki... Albüm baştan sona manyak ya :D Anlatılmaz dinlenir de neyse...

Önce kapaktan gireyim konuya o zaman. Adına uygun bir kapak :






Bence çok yaratıcı bir albüm kapağı. Hoş, psychedelic kültürünün bir ürünü. Her zamanki psychedelic ögeler göze çarpıyor. Cıvıl cıvıl ! Dünyanın sayılı albüm kapaklarından. Nerde artık böylesi ? Artık koyuyorlar kocaman bir sanatçı kellesi, oldu bitti ! Ah ah. Rahmetlinin toprağı bol olsun :(

Gelelim şarkılara...

Combination Of The Two Tok sesli amcamızın introsundan sonra sahneye Big Brother & The Holding Company (Janis'in grubu) çıkar. Ve bir anda gitar solosu acı acı başlar. Müzik öylesine hızlı ve hipnotize edici girerki dip düşmeye ramak kalır :D Janis, şarkının ikinci dakikasında uzun havaya başlar ve meşhur çığlıkların peşpeşe patlatır. Manyak bir parti yapacaksanız birebir. Bu şakrıya dansla eşlik ederseniz omurganızı yitirebilirsiniz :D Janis'i bilenler bilir. Onun dansı deli doludur. Aşkı, şehveti ve tutkuyu çok rahat hissedersiniz. Meşhur sallanmaları bir kült halini almıştır. 5:48 dk bir şarkı normalde bayabilirken insanı bu tam tersi "Devamı nerde lan" dedirtiyor :D 3:50-4:26 arası gitar resmen alev alıyor. Janis'in,

Oh, whoa, whoa, whoa, now mama, mama, mama!
Oh, whoa, whoa, whoa.
Oh, whoa, whoa, whoa
Now baby baby!
Whoa, whoa, whoa, whoa, whoa.

deyişi beni benden alır. Çığlık çığlığa eşlik edesiniz gelir. Emin olun.


I Need A Man To Love Gitar eşliğinde hoş bir intro...Bir anda pesten Janis girer. Öyle bir vurguyla okur ki gerçektende karşınızda onu öyle dikilir ve sitem ederken görürsünüz. Zaten Janis'i diğerlerinden ayıran vurgusudur bence. Cidden o anda yanınıza ışınlar kendini. Elinizi uzatsanız o uzun ve kirli saçlara dokunacakmış hissini verir :)

Summertime İlk iki şarkının hızına göre kaplumbağa modudur Summertime. İlk şarkılarda kurtları döktük kankiler, şimdi sıra uzanıp az dinlenmekte. Janis denince akla gelen 3-5 parçadan biridir Summer. Müziği fevkaladenin fevkininde fevkinde. O intro ne yaaa öyle ?! Of ! Yazın havalar buram buram iken akşam üstü sahile karşı sahilde uzanırken dinleyeceksin bu şarkıyı abi. Öf ! Tadından yenmez ulan :D Bu kara kışta bile Summertime iyi gider ki yazın dinlerken ben cidden uçarım. Janis'in manyak vokali gene... Pes girer gene tepelere vurur kaçar. Bir de bu şarkıdaki,

Oh! Your Daddy's rich and your Ma is good lookin'
So, hush little baby, don't you cry . . .


dizelerini çok ama çok iç gıcıklayıcı söylüyor bence.

Then you'll spread your wings and you'll take to the sky

derken gerçektende kendiniz havada buluverirsiniz. Gitara dikkat ! Sınavlardan, sevgiliden, hayattan bıktığınız anda sarılın Summertime'a. İlaç olup iyileştirecektir ve yüzünüzde sıcak bir gülümsemeyle hayata döneceksiniz. Bahse girerim !

Piece Of My Heart Ses tellerinzle vedalaşın; çünkü bu şarkıya boğazınız yırtılana kadar eşlik edeceğinize kalıbımı basarım. Dünyada bir kişi bile yoktur, bu şarkının nakaratına sessiz kalacak. Direk onunla söylerken buluverirsiniz kendinizi. Aradaki gitarda fena değil. Yakar hani ! Ama şu nakarat kesinlikle dünyaya malolmuştur :

I'll say come on, come on, come on, come on, yeah take it!
Take another little piece of my heart now, baby. (break a..)
Break another little bit of my heart now, darling, yeah, (come on…)
Have another little piece of my heart now, baby, yeah.
Well, You know you got it, child, if it makes you feel good

C'mon c'mon, yeah take it take another little piece of my heart diye bağırıdığınızı şimdiden duyar gibiyim. Bir de Janis şarkının sonlarında resmen uçar ve ayarsız bir çığlık basar. Kedimsi bir şey. Janis'in sanırım en bilinen şarkısıdır. Harbidende en iyi şarkılarından biri ama. Sadece ses tellerinizle değil elinizle kolunuzla bedeninizle de eşlik ediverirsiniz. Take it ! derken ellerinizi fırlatışınızı görüyorum..:) Hayatımda bir albüm yapsam kesinkes bunu coverlamak isterim. Saatlerce dinletebilir kendini aman dikkat ! İşinizden gücünüzden alıkoyar :D Psychedelic rock budur abi ! Adamlar 7/24 uçuyor zaten bir de bunu kaydetişi...Of ! Janis o anda bütün ayarları yakmıştır. Bahsettiğim sonlardaki çığlıkta öyle zaten. Doğaçlama olduğu bariz. Patlatıveriyor :D

Turtle Blues Piyano ! Blues'a en çok kayan şarkı bu albümdeki. Janis ölemeseydi iddia ediyorum Blues'un en büyük ismi olacaktı-ki ölene kadar yaptıklarıyla bile en iyilerinden biridir. Ses tonu tam bluesluk ! Koycan kadını, arkada bir piyano. Hobaaa ! Günler boyu dinletir abi. Piece of My Heart gibi haşin bir şarkıdan sonra dinleyiciye acımış sanırım Janis. Yoksa beynimiz patlayabilirdi :D Kulak kabartmakta fayda var. Güçlü parça.

Oh, Sweet Mary Girişi aksiyon filmlerindeki takip sahnelerinde çalan şarkıları andırıyor. Hani birazdan polis kötü adamı kovalayacak ya da kovboylar düelloda hesaplaşacak. Janis'in biraz arkada kaldığı bir şarkı. Vokal anlamında. Ama güzel bir blues-rock parçası. Müzik muhteşem. Gitardaki amcaya selam !

Ball And Chain ...ve Janis'in Try'dan sonraki en iyi şarkısı ! Şarkının başındaki gitar insanı direk sorgusuz sualsiz komaya sokar. Tüyler diken diken olur. Göz bebekleri büyür ve hayaller görmeye başlarısınız. "Adam çalıyor!" dedirtir size. Böyle psychedelic bir parça zor bulunur. Gitarla önce bizleri makineye bağlatan ölüm meleği Janis'in sesi birazdan duyulur. Alçak sesle

S-sitting down by my window,
Oh, looking at the rain.

Dizelerini mırıldanır. Ve dizeye gelince davul sizi tekme tokat dövmeye başlar.

Say, whoa, whoa, honey, it can't be
Just because I got to want your love
Please please please please, whoa please, please.
Whoa, honey it can't be
Just because I got to need you daddy.
Please don't you let me down, no, please, lord!
Here you gone today, but I wanted to love you,
I wanted to hold you, yeah, till the day I die,
Till the day, till the day,
Yeah! hey! hey! all right!

Derken...Tak tak. Yerdesiniz !

Something grabbed a hold of me, honey,
Felt to me honey like, lord, a ball and chain.

Dizelerinde Janis, alabildiğine masum bir sesle size yaklaşır tam size yardım eder gibi yaparken o da size vokaliyle kafayı gömer. Gitar arkadan gelir, cesedinizi toplar gider. 4:34'teki gitar resmen cayır cayır yanıyor abisi ! O ne !!!!??? O gitarla işte cesedinizi yakarlar :) Amma yazdım ha :D Ama öyle. Beni önce havada süzdürür sakince sonrada gitar soloyla gömer. Boşuna Woodstockta iki kere okunmadı bu. Bende olsam bende bisste bunu isterdim ikinciye. Hayattan nefret mi ediyorsunuz ? Vurun anasını sanatyım koyun bunu playera dönsün ! Şarkı budur abi ! Kadının vokali çok ama çok vahşi şarkıda. 100% kafa iyiyken doldurmuş çoğu şarkıda yaptığı gibi. Sonundada hayvani bir çığlık ve ardından gelen bomba gitar...Güm !

* * * * * * *
Kilit Şarkılar : Summetime, Piece Of My Heart, Ball N Chain, Combination of the Two

Yeniden basımlarda 4 tane bonus şarkı var. Onları yazmadım çünkü onlarda kusursuz. Lafı uzatmaya gerek yok. Roadblock şarkısına ama mutlaka göz atın. Deli bu kadın :D

Dünyanın en iyi kadın vokallerinin başında gelir Janis. Kısacık yaşamına neler sığdırmadı ki ? Woodstock gibi bir festivalde sahne alması bile başlı başına bir şeref. Ölmeseydi bugün belkide Tina'nın önünde değil Janis'in önünde saygı duruşunda bulunacaktık rock aleminde. 27 yaşındaki kızın sesine bakın ! 70 yaşında blues söylemeye çalışan yaşlı bir teyze gibi çıkmıyor mu sizcede ?
Bu albümden değil ama Janis'i tanımak mı istiyorsunuz ? İşte en iyi şarkısı (yanlız bu şarkıda kafası binbeşyüz ondan sesi iyi değil pek) :

Try (Just A Little Bit Harder)


1 yorum:

  1. Ne demek :)Favori kadınlarımdan biridir Janis. Gerek sesiyle gerek duruşuyla. Evet kısa bir kariyeri olmuş; ama dolu dolu bir ömür. Kadının 4 albümünden 3ü de başyapıttır. Cheap Thrills harbiden bir albüm. Yani öyle günümüzde her albüme Grammy verilir oldu ama esas bu albüm Grammy'nin kralını almalıymış. Bundan 40 yıl öncesinde yapılan müziğin günümüzde de hala kendini koruması müthiş bir şey. Janis'e dikkat edersen Zerrin'i de fark edersin. Zerrin zaten ilk zamanlar Janis t-shirtleri giyerek çıkarmış sahneye. Çakma Janis olayı :D Yolculukta Summertime deli iyi gider gerçektende. Güle güle dinle.

    YanıtlaSil