60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

16 Temmuz 2017 Pazar

Günübirlik Şarkılı Meydan Okuma


"Ormanlar kapkara oldu bile, ama gökyüzü hala mavi."
- Marcel Proust -

Moralim b** gibi ama yola devam. Eskiler ne der bilirsiniz, le mot de Cambronne !

Kıymetli bloggerlardan Öneri Makinesi'ne sözüm vardı, meydan okumasına yüz sene gecikmeyle de olsa eklemlenecektim, o gün bugünmüş demek. Sabah erkenden yine uyandım, sporumu yaptım. Kafam tertemiz. Hadi bakalım. Verin şarkıları, kahvaltı öncesi güzel bir pazar sabahı.


Spotify listesi olarak ekliyorum.

Fakat tek tek şarkı yorumlarımı ve soruları merak ediyorsanız buyrun.



1) Adında renk olan sevdiğin bir şarkı.
R.E.M. - Blue

Daha ilk çıktığın zaman vurulmuştum sana. Patti Smith eşliğinde, grubun son şarkısının üstünden tam altı yıl geçti, mavi hüznüyle...

"Külkedisi oğlan, ayakkabını kaybetmişsin.
Külkedisi oğlan, araban bekliyor.
Güneş yüzünün her yerine gölgeler düşürüyor
Çıplak vaziyette otururken sen ve içimde mavileşirken."

2) Adında sayı olan sevdiğin bir şarkı.
Nico - 60/40

Kraliçenin başyapıtlarından seçtim bunu. Daima o soru dönüyor kafalarımızın içinde;

"Bir diğer vakit daha olacak mı ?"

3) Sana yazı hatırlatan bir şarkı.
Bruce Springsteen - Girls in Their Summer Clothes

Efil efil esen bir şarkı daha. Yolda açacaksın veya bir sahil kenarında.

"Yazlık elbiseleri içinde kızlar, gece ışığının serinliği altında
Geçerler önümden, yazlık elbiseleri içinde kızlar."

4) Sana unutmak istediğin birini hatırlatan bir şarkı.
Carpenters - (They Long To Be) Close To You

Çok sevdiğim bir şarkı. Halen de severek dinlerim ama biraz anılandı kendisi.

5) Yüksek sesle dinlenmesi gereken bir şarkı.
Blondie - Fragments

Sesi kökleyin. Yılın şarkısı.

"Daha fazla zaman yaratamazsın, sadece yaparsın.
Yeni bir hayat istiyorsan, kazan gitsin onu.
...Bilmelisin ki, hayat şarkı yazmaktan çok daha ürkütücüdür
... Ve bu duygu okyanusları, gelecekte sahile vuracaktır elbette, emin olabilirsin

... İşte düştüğüm yerdeyiz, paramparça saçılmış vaziyette yerlerde
Milyonlarca kendimden parçayla daha sürükleniyorum, görüyorsun
Yenilmeyi bir zamanlar öğrenmiştim
Unutmaya yardımcı olmasa da
O gerçeği..."

6) Sana dans etme isteği uyandıran bir şarkı.
Chingón - Malaguena Salerosa

Latinden şaşmayacaksın. Neşe onlarda.

7) Yolculukta dinlenecek bir şarkı.
Sade - Cherish the Day

Zarafetin vücut bulmuş hali Sade Hanım. Onun klasikleriyle uzun yollar hemencecik kısalır. Gecenin sesi. Erotizmin temsilcisi.

8) Bağımlılıklar üzerine bir şarkı.
Marianne Faithfull - Late Victorian Holocaust

Canlı dinledim bu şarkıyı. Hüngür hüngür ağladım içimden. Nick Cave yazmış, Marianne de okumuş. Madde bağımlısı gençlerin sefaleti üzerine koca bir ağıt resmen. Yürek söken. Vaktiyle Faithfull'un da bu illet nedeniyle sokaklarda yaşadığını hatırlayalım. Broken English öncesi yıllar.

 "Golborne Yolu'nu çıkarken, kanımızda yıldız ışığıyla
Köprünün üstünden ve kanal boyunca
Bu geç dönem soykırımıydı, ey dostum, 
Yıldız çocuklardık karanlıktaki bizler
Meanwhile Park'ta kusar dururduk, 
Sonra birbirimizin kollarında uyuyakalırdık
Mutluluğun ötesinde, türlü acıların ötesinde
... Fakat hiç kimse bir daha uyanamayacaktı
Ve yeniden ayağa kalkamayacaktık
Ve yeniden gidemeyecektik
Kanal boyunca ve Golborne Yolu'nu çıkarken
Tatlı küçük uyku
Hayallerim sana emanettir"

9) Seni mutlu eden bir şarkı.
The Beach Boys - Don't Worry Baby

Ya sanırım bu şarkıyı dinleyince mutsuzluğunun kırılmayacağı bir insan evladı olamaz. Brian Wilson her şeyin yoluna gireceği konusunda emin.

10) Seni üzen bir şarkı.
Leonard Cohen - You Want It Darker

Kendisinin veda şarkısı olması bir yana, Cohen'in ölümünden hemen bir gece öncesinde yaşadığım diyalog aklıma geliyor, üzülüyorum istemsizce. Ne konuşuyorduk o bende kalsın artık. Toprağın bol olsun centilmen ! Seni ve bize yaşattığın geceleri unutmayacağız.

11) Dinlemekten asla bıkmayacağın bir şarkı.
Tina Turner - Paradise is Here

Allah Allah. Nereden geldi aklıma bu ? Çok severim fakat bu kategoriye sokacağım daha bir çok şarkı vardır. Yine de madem gelmiş bu saatte aklıma, vardır manası, ekleyelim listeye.

12) Gençliğinden (ergenliğinden) bir şarkı.
Madonna - Holiday

Çocukluğumun karşılığı. Sizi bilmem ama Holiday'le büyüdüm. Ne zaman dinlesem aklıma annem ve tatiller gelir. Tam gaz nostaljik şarkı.

13) 80'lerden favorin olan bir şarkı.
Cyndi Lauper - I Drove All Night

Kimse onun yorumunun üstüne çıkamadı. Hele bir Celine Dion yorumu vardır, Allahım yarabbim, saç yoldurur. Bu şarkı sadece Cyndi'ye aittir (Roy Orbison'ınki güzelse de...). Haykırarak söyler şarkıyı karanlık sokak aralarında. Çocukluk anıları ! Aşık olduğum kadınlar, Madonna, Cyndi,...Ah be. Her zaman kendimden yaşça büyük kadınlara aşık oluyorum arkadaşlar. Bugün de öyle mevzu.

"Kaçmak zorundaydım, şehir yapışkan ve zalimdi
Belki ilk seni çaldırmalıydım
Fakat yanına gelmek için yanıp tutuşuyordum
Sürerken bir yandan da hayalini kuruyordum" 

14) Düğününde çalmasını istediğin bir şarkı.
Roy Orbison - A Love So Beautiful

Zor soru fakat ilk defa buldum yanıtını. Hüznün kralı, bahtsız şantör, Bay Orbison'dan seçerdim. Onun sesinde her şeyi rahatlıkla bulabilirsiniz. Aşk, hüzün, keder, ölüm,...hepsi vardır nefret hariç.

15) Yeniden yorumlanan (cover) bir şarkı.
Johnny Cash - One
Son demlerinde kendini coverlara veren üstadın belki de yorumları içinde en iddialısı. Coverlanacak bir yığın şarkı var iken, sen kalk, U2'nun en ikonik şarkısını seç yani. Böylesi bir kumarı ancak Johnny oynayabilir ve kazanabilirdi. Müthiş adam, müthiş yorum. Tek gitarla nakavt.

16) Klasik müzikten çok sevdiğin bir şarkı.
Schubert - Gute Nacht
Lütfen mezar başımda çalın. Ama Dietrich Fischer yorumunu (burayı tıklayın). Wilhelm Müller'in -şiirlerini mutlaka okuyun kendisinin- görkemli eserinden bir parça. Yaşasın romantikler. Bir de serde var biraz Schubert'cilik. Bu şarkıyı sevmemek için neden yok.

"Bir yabancı olarak geldim, 
Bir yabancı olarak da yine gidiyorum.
Mayıs oldukça müşfikti bana karşı 
Oldukça fazla sayıda çiçek demetleriyle."

17) Karaokede düet yapabileceğin bir şarkı.
Lady Gaga - Poker Face

En güzel yıllarıydı onun. Şimdi nerede kendisi acaba ? (Joanne'in külleriyle sahilde oynuyor). Hep beraber, "hayır, okuyamaz, hayır okuyamaz, poker yüzümü okuyamaz ma-ma-ma-ma".

18) Doğduğun yıl çıkan bir şarkı.
Tears for Fears - Shout.
Bin yıllık parça maşallah.

19) Sana yaşamı düşündüren bir şarkı.
Ramones - Poison Heart

Yaşamın ta kendisi. "Sadece şuradan geçmek isterken" canı yananların müziği. Çünkü "herkesin zehirden kalbi var" arkadaşlar. Can yakıyor tüm insanoğlu.

20) Senin için anlamı büyük olan bir şarkı.
The Beatles - The End

The End, The Beatles'ın stüdyoda kaydettiği son şarkı olma özelliğinde olmasına rağmen benim için şarkıyı böylesi özel yapan şey kısalığı ve sadeliği. Yalnızca iki dakikada, üç beş satırla, hayatın anlamı paylaşılıyor, sevin ki, nihayetinde sevilebilesiniz. Dünyayı sevgi iyileştirecek sonunda.

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır."

21) Adında isim geçen bir şarkı.
Lou Reed
- Ride Sally Ride
Babalardan devam. Onu kaybedişimizin de üstünden tam dört sene geçmiş.

22) Seni ileriye taşıyan bir şarkı.
Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
Gökyüzü mavisi bir şarkı. Umudun şarkısı, geleceğin sesi. Tüm kötülükler geride kalacak. Onun unutulmaz kadife sesiyle neşe doluyoruz.

23) Herkesin dinlemesi gerektiğini düşündüğün bir şarkı.
Pink Floyd - Is There Anybody Out There?

Size dünyanın en hüzünlü şarkısını açacağım. Hem de oldukça kısa.

24) Dağılmamış olmasını dilediğiniz gruptan bir şarkı.
Roxy Music - Take a Chance With Me
Ülkemizde her nedense az bilinen kıymetli topluluğun kenarda köşede kalmış eseri. Fena alır götürür geceleri.

25) Artık hayatta olmayan sanatçıdan bir şarkı.
Serge Gainsbourg - Nazi Rock
Dünyanın en ilginç adamlarından Serge'in belki de kafayı en sıyırdığı olayı. Milyonları öldüren tarihin kanlı sayfasından isimleri kuirleştirir ve dans pistine itekler kıçlarına indirdiği tekmeyle.

"Siyah çoraplarınızı geçirin beyler
Gergilerinizi ayarlayın
Çorap lastiğinizi ve korselerinizi
Hadi ama, giderek sertleşeceğiz"

26) Aşık olmak istemene yol açan bir şarkı.
Fleetwood Mac - Big Love
Hücrelerimin tümünden aşk taşıyor bu şarkıyla.

27) Kalbini kıran bir şarkı.
Deep Purple - Don't Make Me Happy (spotify'da yok-dinlemek için buraya tıklayın)
Ne denebilir ki böylesine...

28) Sesini çok sevdiğin şarkıcıdan bir şarkı.
Morrissey - One Day Goodbye Will Be Farewell (spotify'da yok-dinlemek için buraya tıklayın)
Şair diyor ki, "bir gün hoşçakalımız, elveda olacaktır". Fiu.

"Her daim dikkatli olmalısın,
Sevdiğin birini suistimal ederken
Bir saat veya gün, kimse söyleyemez
Ama bir gün, hoşçakal, elveda olacak
Ve bir daha sevdiğin kişiyi göremeyeceksin
...
Pekala, bak bana -vahşi iblis-
Satacak bir şeyi olmayan."

29) Çocukluğundan hatırladığın bir şarkı.
Joan Baez - House of the Rising Sun
Daha önce yazmıştım hikayesini. Kişisel tarihim bakımından çok özel şarkıdır. Fakat şarkıcı ile bir süredir küsüz (malum saçma sapan Türkiye açıklamaları yüzünden).

30) Sana seni anlatan bir şarkı.
Moody Blues - Melancholy Man
Yak sigaraları (içmeyin lütfen sağlığa zararlı).

"Ben melankoli adamıyım, tam da işte buyum
Tüm dünya çevreler beni ve benim ayaklarım yerin üstündedir
Çok yalnız bir adamım, yapabildiğimi yaparım
Tüm dünya şaşırtır beni ve sanırım anlarım
Büyümeye devam etmek zorundayız, sabret ve gör

Tüm yıldızlar gökten düşerken
Denizlere ve yeryüzüne
Ve öfkeli sesler rüzgarla uzaklara taşınırken..."

8 yorum:

  1. Süper liste olmuş. Senin tarzın var ya, şarkılara bak :). Senden daha aşağısı çıkmazdı zaten :). Hemen listeye ekliyorum :).

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim :) Nihayet katılabildim :D

      Sil
  2. çok güzel bir liste olmuş geç olsun güç olmasın madonnayı daha çok görürüm sanıyordum neyseki şaşırttın beni :)

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel bir liste olmuş. Müzikseverler için cennet :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hevesle yanıtladım bütün soruları :)) Beğendiğinize sevindim :))

      Sil
  4. Ne güzel meydan okumaymış, ben de bir ara yapayım. Bir ara = 2019 gibi falan olur herhalde bu gidişle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir ay gidemeyeceğini düşünüp bir güne sığdırdım ben.

      Sil