60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

11 Mayıs 2016 Çarşamba

Captain America: Civil War (9/10)


Uzun bir yazı olacak. Baştan söyleyeyim. İddialı lafları sevmediğimi bilirsiniz, fakat şunu artık rahatlıkla söyleyebilirim ki, Captain America: Civil War'la birlikte Marvel, en büyük rakibi DC Comics'i şah mat etti. Film üretkenliği konusunda sıkıntıda olan DC Comics, birkaç yıldır yarışta çok geriye düştü. Öyle ki, son büyük numarası Batman v Superman: Dawn of Justice bile bu kötü gidişatı durdurmaya yetmedi. Eğlenceli bir filmdi ama eleştirmenlerin bir çoğu ve süperkahraman filmleri severlerin hatrı sayılır bir kesimi benim kadar cömert davranmadı ve bu filmi yerin dibine soktular. O dönem "izlenebilir" bir film olduğunu yazmıştım. Hala da arkasındayım. Fakat Civil War'u izledikten sonra geriye dönüp baktığımda, Dawn of Justice'ın hiçbir şansının olmadığını anladım. Civil War, "kardeşi kardeşe kırdıran süper kahraman filmi" türünde çıtayı fazlasıyla yükseltmiş.

Filme geçmeden 2008 yapımı ilk Iron Man filmiyle başlayan Marvel Sinematik Evreni hakkındaki görüşlerimi kısa kısa yazmak istiyorum. Üç evreden oluşan bu evrenin ilk basamağında Iron Man, The Incredible Hulk, Iron Man 2, Thor, Captain America: The First Avenger ve The Avengers bulunmakta. Her emekleme döneminde olduğu gibi bu filmler de bir yere kadar başarılıydı fakat hep bir şeyler eksikti. Marvel'a getirilen en büyük eleştirilerden biri filmlerinin "çocuksu" olması ve biraz sabun köpüğünden hallice popüler filmler olmasıydı. Çok da haksız bulmuyorum bu eleştirileri zira ilk filmi bir yana Iron Man 2 çok kötü bir filmdi. Captain America: The First Avenger ise oldukça yavandı. Red Skull bekleneni veremedi. Thor'u da fazla sevdiğim söylenemez. İlk basamakta eli yüzü düzgün tek film Iron Man ve The Avengers'tı şüphesiz.


İkinci basamakta ise Iron Man 3, Thor: The Dark World, Captain America: Winter Soldier, Guardians of the Galaxy, The Avengers: Age of Ultron ve Ant-Man bulunmakta. Hemen söyleyeyim, Marvel Sinematik Evreni'nin şimdiye kadar izlediğim en kötü filmi Iron Man 3'tü. Gerçekten hatırlamak bile istemiyorum kendisini. The Avengers: Age of Ultron da gereksiz uzun süresi, basit senaryosu ve fevkalade sıkıcı dinamiğiyle vasat bir filmdi. Fakat onun dışında bu basamak ilkine göre daha olgun filmlerden oluşuyor. Mesela Ant-Man, tıpkı Deadpool gibi mizahi yönüyle ön plana çıkıyordu. Captain America: The Winter Soldier ise neredeyse kusursuza yakın bir casusluk/aksiyon filmdi. Normalde fazla militarist bulduğum ve hoşlanmadığım Captain America karakteri bile filmle birlikte gözüme öyle bir girdi ki, Marvel evreninde en sevdiğim karakterlerden biri oldu. Tabii filmdeki müthiş performansıyla Winter Soldier ve ilk defa bir filmde bu kadar rol sahibi olan Nick Fury'i de unutmamak lazım. Defalarca izlenmeyi hak ediyor.


Son basamağın ilk filmi ise Captain America: Civil War. Yönetmeni de bir önceki Captain America filminin yani Winter Soldier'ın da yönetmeni olan Anthony Russo ve Joe Russo. Yani kamera emin ellerde. Saolsunlar yanıltmadılar ve Russo biraderler, tekrardan on ikiden vurdular. Eğer Marvel Sinematik Evreni'nindeki tüm filmleri sıralayacak olsam kendisi listenin en başlarında yer bulur. Listemin zirvesi (ilk üç film diyelim hatta) aşağı yukarı bu şekilde:

1) Captain America: The Winter Soldier
2) Ant-Man
3) Captain America: Civil War


Avengers ekibinin Wakandan'daki bir operasyon sırasında bazı sivillerin ölümüne neden olmasıyla birlikte Birleşmiş Milletler devreye girer ve tüm Avengers ekibini kontrol altında tutacakları bir düzenleme hazırlanır. Anlaşmaya göre Avengers kadrosu, belli operasyonlarda devlet kontrolünde hareket edecektir. Captan America başta olmak üzere kimi süperkahramanlar da bu anlaşmaya yanaşmazlar. Fakat Birleşmiş Milletler konuşması sırasında Wakandan devlet başkanının esrarengiz bir şekilde öldürülmesinden sonra Iron Man bu anlaşmayı imzalamayı kabul eder ve devletlerle işbirliğine gitmemekte direnen Captan America ve ekibiyle karşı karşıya gelir. Filmin kadrosunda kimler yok ki, Captain America, Iron Man, Black Widow, Hawkeye, War Machine, Vision, Black Panther, Scarlet Witch, Falcon, Winter Soldier, Ant-Man ve Spider Man!


Filmin en güçlü yönü kuşkusuz sağlam hikayesi ve onun ele alınış biçimiydi. Rakibi Batman v Superman: Dawn of Justice'ta nasıl ki Wonder Woman hikayeye -ortada herhangi bir neden yok iken- damdan düşer gibi iniyorsa, bu filmdeki karakterler de belli nedenlerden ötürü hikayede beliriyor. Örneğin Black Panther'ın neden bu savaşa dahil olduğu filmde anlatılıyor. Veya diğer tüm kahramanların motivasyonları bir şekilde bu filmde veya önceki Marvel filmlerinde anlatılıyordu, ki olması gereken bu. Hiçbir karakter için durup düşünmüyoruz, "acaba neden burada" diye. Ayrıca bu tarz "toplama karakterler" filmlerinde en çok düşülen hataya bu filmde düşülmemiş. Temelde Captain America filmi olsa da, neredeyse her kahramana hatrı sayılır bir süre ayrılmış.

Son dönem Marvel filmlerindeki "mizah" bu filmde de kendini belli ediyor ve yeni Spider Man, verdiği tepkiler ve yaptığı yorumlarla bizleri gülme krizlerine sokmayı başarıyor. Filmin ilk başında "bu nasıl Spider Man ya" demiştim fakat ilerleyen sahnelerde "tuttum çocuğu" noktasına geldim.

Bu tarz süper kahraman filmlerinin en büyük sorunu dövüş sahneleridir. Eğer iyi efektler ve kamera açılarıyla sunulmazsa filmin mundar olması kaçınılmazdır. Fakat Russo kardeşler, tıpkı Winter Soldier'daki gibi Civil War'da da gayet titiz ve profesyonel bir işçilik ortaya koyuyor; aksiyon sahnelerinin her biri tekrardan izlenmeyi hak ediyor. Uzun zamandır ilk defa sinemada koltuğumda iğne varmışçasına eğreti bir durumda, heyecan içinde kendimi sahnelerin akıcılığına kaptırdım. Özellikle "savaş"ın başladığı sahnelerde en çocuksu "amanın noldu öyle, eyvah bilmem kime bir şey mi oldu şimdi" tepkilerimi verdim. Bu kadar sürükleyici olmasını beklemiyordum hiç.

Taraf olma mevzusuna gelirsek. Senaristler hikayeyi öyle detaylı şekilde ele almışlar ki, bu filmde bir "taraf" tutabilmek neredeyse imkansız bir hal alıyor. Çünkü her iki tarafın da kendine göre doğruluk payı var. Ben yine de Captain America'nın grubundan yana konumlandım. Onun gerekçelerini daha haklı buldum ve her zaman Captain America'yı şımarık ve kibirli Iron Man'e oranla daha sempatik bulmuşumdur. Pek sevdiğim muzip Ant-Man'in ve karizma asker Winter Soldier'ın da o grupta yer aldığını hatırlatırım. #TeamCap


Öyle ya da böyle, Marvel, süper kahraman filmleri konusunda şuan piyasadaki liderlik koltuğuna yerleşti. DC Comics hala Burton ve Nolan Batman'leriyle piyasadaki mirasının keyfini çıkarsa da hazırdan yemeğe devam ediyor ve üzerine bir şeyler koymayı başaramadı. Marvel ise yolunda emin adımlarla yürüyor. Russo'ların yönetmen koltuğunu paylaşacağı ve iki bölüm halinde yayınlanacak olan Avengers: Infinity War'u merakla bekliyorum. Russo kardeşlerin üçüncü sınavlarından da başarıyla çıkacaklarından hiç şüphem yok.

Captain America'yı çok sevdiğimi söylemiş miydim ? :)

6 yorum:

  1. Seninle süper kahramanlar hakkındaki fikirlerimiz neredeyse hep aynı oluyor. Filmleri sevme/sevmeme sıralarımız bile aynı. O yüzden yorumlarını "Evet! İşte bu!" diyerek okuyorum :D

    Infinity War filmlerini Russoların yönetecek olmasına nasıl sevindim anlatamam. Bu film çıtayı çok yükseğe çekti çünkü.

    Ve son olarak Ajan Carter'ın yeğenine rağmen, daima: #TeamCap! :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ben de farkettim onu :) Hatta süperkahraman yazılarını görünce diyorum bakalım kaçta kaçı tutacak bu sefer. Büyük bir kısmı tutuyor :)

      Russolar gerçekten kaliteli işlere imza atıyor. İki sınavını da başarıyla verdiler. Infinity War ile ustalıklarını ilan edecekler herhalde :)

      Sil
  2. bu filmde captan'a o kadar sinir oluyorum ki anlatamam sana!

    spiderman filmin bonusu ve en güzel şeyiydi bence :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eyvahlar olsun :(

      Bence de çok yerinde olmuş. Yeni Spider Man filmini iple çekiyorum.

      Sil
  3. Ben bu filmi çoook beğendim. Iron Man hayranıyım zaten. Fakat taraf tutmak imkansızdı hakikaten dediğiniz gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merakla bekliyoruz Avengers Infinity War'u :)

      Sil