60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

Geçmişin ve geleceğin bugünü öldürmesin izin verme. Zıvanadan çıkmış dünyada yola çıkmalı !

10 Nisan 2016 Pazar

Çok Sinirliyim ve Kınıyorum !


Neden televizyonda İşte Benim Stilim dışında bir program izlemediğimi tekrardan anladım. Çünkü programlar dayanılacak gibi değil. Dün öğleden sonra boşluğuma geldi ve biraz kafa dağıtmak için elim televizyonun kumandasına gitti. Dünyanın Köpüğü isminde bir program çıktı bir anda karşıma.

Programın formatına dair pek bilgim yok. İnternet sitesinde yazan şu; "Dünyanın Köpüğü'nde daha iyimser ve eğlenceli bir dünya olacak. Bu kez öncelik insanda. Yeryüzü sakinlerinin gülümseten, şaşırtan, eğlendiren maceraları Dünyanın Köpüğü’nde."

Bir spiker oturuyor ve haftanın öne çıkan bazı gündem dışı haberlerini "mizahi" dille yorumluyor. Fakat dün rastladığım bölümde, karşıma ilk çıkan haber yorumu (diğer haberleri dinlemedim zaten) bana hiç de mizahi gelmedi. Önce kanımı donduran ve sonra da bana bu yazıyı yazdıran o dehşet verici haber sunumunu paylaşayım, daha sonrasında yorumumu yazacağım.

"Şimdi İspanya'da boğa güreşi tartışması sürüyor. Neymiş, boğa güreşi çok vahşiymiş. İşte boğalar ölüyormuş, falan. Şimdi tamam hayvanları sevelim, koruyalım, doğru; ancak bu bir kültür. Geçmişi de var ve de boğa güreşinde her zaman matador kaybetmiyor. Yani öyle de bir durum var. Boğa da gayet eşitlikçi şekilde boynuzu taktığı zaman işi görüyor. Şimdi bir de başka bir açı var. Bu boğa güreşi yasaklanırsa o zaman boğalara talep de kalmaz yani boğalık talebe bağlı bir olay. Boğanın emekliliği olmuyor. O yüzden yani boğa güreşi yasaklandığı zaman kalan boğaları Kanarya Adaları'na tatile göndermeyecekler. Boğalara ihtiyaç kalmayacak. Onların da ortadan kaldırılması söz konusu. Onun için durum karışık. Şimdi bir de yeni bir öneri geldi. Deniyor ki, güreşin sonunda genellikle matador, evet, kılıcı çekip boğayı öldürür. Böyle bir şey olmasın, matador boğayı öldürmesin. Önceden tembihlensin matadora boğayı öldürme diye. Ne yapacaklar, arenada birbirlerini kovalayacaklar. Bir de tamam diyelim matador kuralı biliyor, öldürmeyeceksin; e boğa kuralı biliyor mu ? Yani boğanın kuraldan haberi yok. Dolayısıyla gider boynuzu takabilir. Öyle bir durum. Şimdi başka başka, bir de güreş deniyor, bir tanesinin kazanması lazım. Kazananı nasıl belirleyeceğiz ? Yazı tura mı atacağız ? Öldürme yok bir şey yok. Ya da zar atacağız. En yüksek atan kazanır. Boğa mesela zar tutuyormuş orada. Öyle bir şey. Sonuçta şöyle, boğa güreşi olmasa bir kültür de olmazdı. Mesela Hemingway'in meşhur kitabı, Öğleden Sonra Ölüm, o zaman Hemingway o kitabı yazmazdı, yazamazdı. Yani Hemingway kitap yazıyor boğa güreşi yok, kitabın adı, Öğleden Sonra Muhallebi. Öyle bir durum olacak."

Söylenen her cümlede yüzümün rengi kırmızıdan mora doğru evrildi, kulaklarımdan dumanlar çıkmaya başladı. Haber geçince televizyonu da kapayıverdim. Ve öfke içinde duvara baktım. Gerçekten bu sözler binlerce insanın dinlediği bir kanalda, platformda söylenmiş olamaz diye geçirdim içimden. Ama söylendi. Hem de gayet rahat bir şekilde. Cümlelere bakalım.

"Neymiş, boğa güreşi çok vahşiymiş. İşte boğalar ölüyormuş, falan. Şimdi tamam hayvanları sevelim, koruyalım, doğru; ancak bu bir kültür. Geçmişi de var"

Bir canlıyı, eğlence için katletmek, acı çektirmek, ne zamandan beri kültür oldu ? Tamam, literatürde bir İspanya geleneği olarak görünüyor olabilir fakat vicdanı olan her insan kültür çatısı altında nasıl olur da bu katliamı olumlayabilir ? Bunun savunulacak yanı var mı Allah aşkınıza ? Geçmişi varmış.. İnsanlık tarihinde cinayetlerin de bir geçmişi var. Savaşların olduğu gibi. Binlerce yıldır insanoğlu, her kavimden insan, birbirini öldürmekte. O zaman bu savaşlar, katliamlar da "kültürleşmiş". Onları da doğal görelim ? Yok öyle bir şey. En sinir olduğum şeydir ayrıca "tamam hayvanları sevelim AMA" demek. Ama'sı yok bunun arkadaş. Ama'sı yok. O hayvan diye cisimleştirdiğiniz canlıların bir canı var. Bu masadan farkı var.

"Boğa da gayet eşitlikçi şekilde boynuzu taktığı zaman işi görüyor."

Eşitlik bunun neresinde ? Bir yanda zorla arenaya çıkarılıp, irite edilen ve sonunda acı çektirilerek öldürülen bir canlı; öbür yandaysa kendi isteğiyle elinde kılıcıyla arenaya çıkan kötü bir insan. Dahası boğa tek başına. Korkak insanoğlu ise zırhların arkasında, elde kılıçlar ve beraberinde yardakçılarıyla sahada.

"Bu boğa güreşi yasaklanırsa o zaman boğalara talep de kalmaz yani boğalık talebe bağlı bir olay."

Boğalık talebe bağlı bir olay derken ? Yaşama ve varolma hakkı tüm canlıların yok mudur ?

"Şimdi başka başka, bir de güreş deniyor, bir tanesinin kazanması lazım. Kazananı nasıl belirleyeceğiz ? Yazı tura mı atacağız ? Öldürme yok bir şey yok"

Öldürme yok diye üzülüyorsunuz ? İnsanoğlunun iki bin yıl sonra geldiği nokta bu mudur ? Halen gladyatör dövüşlerinin ruhu aramızda dolaşıyor. Arenada kan görmek istiyoruz.

"Boğa mesela zar tutuyormuş orada"

Üçkağıtçılık ve ahlaksızlık hayvanların fıtratında bulamayacağınız özelliklerdir. 

"O zaman Hemingway o kitabı yazmazdı, yazamazdı."

Ne yani, birisi kitap yazabilsin diye binlerce hayvan telef mi olmalı ? Bunu mu ima ediyoruz ? E şu dediğimizin bundan ne farkı var; "savaşlar olmasa o kitaplar yazılamazdı" Kitap yazılsın, birilerine malzeme çıksın diye savaşlar, katliamlar, boğa güreşleri ve daha bin beter musibet devam mı etmeli ? Hemingway'in yazarlığını severim; ama boğa güreşine ve avcılığa olan tutkusundan, kısacası ilkel dürtülerinden dolayı kendisini hiç sevmem.

* * *

Sonuç olarak bu programı kınıyorum. Boğaların ölümünden bir bardak kırılması gibi alelade şekilde bahsetmesi beni fevkalade rahatsız etti. Umarım yakın bir zamanda program biter. Çünkü kendilerinin dediği gibi, programın önceliği "canlılar" değil "insanlar". İnsanların hoşuna gidiyor (?) diye boğaların ölümünden zevkle bahsedilmesi gerçekten kabul edilemez. Bana kalırsa spiker özür filan dilemesin (öyle bir niyeti de yok sanırım), program tamamen yayından kaldırılsın.

"Oley, oley, matador ölüyor, oley, oley, matador ölüyor
Ve kimse de ağlamıyor, kimseler ağlamıyor; çünkü hepimiz boğanın yaşamasını istiyoruz"
- Morrissey (The Bullfighter Dies)

8 yorum:

  1. insanlar nasıl oluyor da Başka bir canlının öldürümesine spor veya kültür diyebiliyor insanlık dışı bu düşünceyi bile kabul edemezken , "ee öldürmezsek bir işe yaramaz ki " diyebilme onursuzluğunu gösteren bu adama karşı ne diyeceğimi bilemedim.Bence böyle bir söz söylendiyse kesinlikle bu program Rtük 'e şikayet edilmeli , hayvanların eşya kabul edildiği ülkemizde bu şikayet dikkate alınır mı orası da ayrı bir konu tabi .
    Morrisey 'in bu videosu official değil sanırım ama olduça can alıcı(!) bir video olmuş , bu videoyu izleyip " vay be nasıl mücadele ediyor cesur matodorlar " diyebilen varsa insanlığını nerede aldırdı diye sormak istiyorum :/

    Benim stilim ? sen ? izlemek ? üç kelimeyi bir cümle içinde kullanamadım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef bu sözler gerçek. Linki burada:

      https://www.youtube.com/watch?v=JStYxOvq_Ag&feature=youtu.be&t=13m22s

      Fakat program tık kazanmasın diye özellikle yazımda paylaşmadım. Çünkü söyledikleri gerçekten korkunç. Onursuz demeyelim, yakışmaz bize :) Allaha havale ediyorum kendisini. Vicdan muhasebesi yapar umarım.

      Şöyle ki, 2014 yılındaki turne başlamadan evvel bir tane hayranı bu videoyu hazırlamış. Morrissey'in de hoşuna gitti ve turne boyunca şarkının klibi yaptı. Sonradan official oldu diyebiliriz :) Gerçi ben konserde görüntülere bakamamıştım ya neyse.. Hemingway ne kadar iyi bir yazar olsa da benim için korkunç bir insandı. Matadorluğu, avlanmayı "erkeklik" olarak gören maço birisiydi.

      İnan televizyondaki en kafa dağıtıcı şeydi :) Bir de tam yatarken tekrarı yayınlanıyordu. Arkada açıyordum onu, kavga gürültü, kombin mombin derken uyuyakalıyordum. Rahatlatıcı bir etkisi vardı :D

      Sil
  2. Internetten baktım, NTV'de miymiş bu program? Adamın tarza bak, laflara bak. Aklı sıra mizah yapıyor. Deli olmamak işten değil.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beni en çok rahatsız eden şey bu söylenen korkunç lafların oldukça lakayıt şekilde söylenmesiydi. Dediğin gibi "mizah" yaptığını sanıp gayet rahat biçimde dillendiriyor tüm bu ölümleri, acıları. Yazık.

      Sil
  3. Bu kez insan öncelikli olacakmış demek... hımm... çünkü aslında dünyayı gergedanlarla inekler yönetiyor ve gerçekten insan çok itilip kakıldı. Birazcık gülmeye eğlenmeye hakkı var.

    Antropolojik olarak bakınca, çok fazla yargılayamıyorsun bu kültür olaylarını Zihin. Yani onlar mesela diyebiliyorlar ki x kabilesinde şu şu günlerde şu hayvanların öldürülmesi kültürel bir değer taşıyor, ya da kadın sünneti, ya da erginlenme törenlerinde kişinin bedeninin yaralarla kaplanması. Sanırım bu o bilim dalında etik anlamında kendi içinde tartışmalı bir konu. Ben de senin gibi, pek öyle kültürdür diye yaklaşamıyorum.

    Ama ben de rahatsız olduğum birkaç şey söyleyeceğim. Birincisi Japonya'da köpek kestiler, orda yunus öldürdüler, burada boğa güreştiriyorlar diye ayaklanan insanlar kendi ülkesinde kurban kesiyorsa bunu hiç yapmasın. Ha sana gelince dini inanç, yüz yıllık kültür, Japona, İspanyola gelince vahşet. Buna karşıyım ben.

    Ve tabii ki tüm hayvanların bu şekilde kullanılmasına sonuna kadar karşıyım. Ayrıca geçmişten bu yana yapılagelmiş olması, birilerine kitap yazdırmış olması neyi haklı gösteriyor? Hemingway boğa güreşini yazmasa yazacak başka bir şey bulacaktı zaten, nedir yani, kitaplarında bir motiften çok da öteye geçmez. Yazın hayatını boğa güreşleri üzerine kurmuş da ben mi kaçırdım bilemiyorum, birkaç kitabını da okudum oysa.

    Ay kimseler kusura bakmasın ama yavşaklığı mizah sanmak da çok sıkıcı...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten her şey insan odaklı bu dünyada, gerçekten daha ne kaldı "bizim" olmayan ?

      İlkel kültürler olabilir; fakat dönemine göre. Uygarlık "ilerledi". Eski Roma'da yaşamıyoruz artık. Eğer sen 2000 yıl sonunda -insanların bilinçlendiği, dünyanın küçüldüğü bir dönemde- HALA boğa güreşi, horoz dövüşü, deve güreşi gibi saçma sapan şeyleri sürdürüyorsan o zaman orada bir sorun var demektir. Bin yıl önceki cahil insanı da eleştirebiliriz tabii ki ama günümüz dünyasında, milyonlarca kitaptan ve bilimsel gelişmeden sonra, cehaletin sürüyor olması gerçekten acayip bir durum.

      Hemingway, av ve boğa güreşi üzerine çok fazla kitap (Death in the Afternoon, The Sun Also Rises) ve öykü (The Snows of Kilimanjaro) yazdı doğru; ama senin de dediğin gibi yazacak başka şeyler bulamaz mıydı ? Gayet de bulurdu. Adam savaşlara katılmış neticede. İlla ki o yaşanmışlıkları yazardı, yazdı da zaten.

      Sil
  4. "Neymiş, boğa güreşi çok vahşiymiş. İşte boğalar ölüyormuş, falan."

    "Daha iyimser ve eğlenceli bir dünya" bu mudur yani? Veya mizah bu mudur? Bunu da kültürün, şunun bunun arkasına sığındırmak çok yanlış. Programı bilmiyordum, artık denk gelsem de izleyeceğimi sanmıyorum.

    İşte Benim Stilim'in bitişinden sonra kafa dağıtmaya ideal, benzer program önerin var mı :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok korkunç hissettim o cümleleri dinlerken. Dediğin gibi bunu kültür şemsiyesi altında savunmak.. İnanılır gibi değil.

      Ya gerçekten bilsem önereceğim :D Ben de şuan aramadayım. İnsanlar "aaa İBS mi izliyordun" diye şaşırıyor ama bence çok eğlenceli bir programdı. Tamamen kafa dağıtmalık. Dert yok tasa yok :)

      Sil