60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

Geçmişin ve geleceğin bugünü öldürmesin izin verme. Zıvanadan çıkmış dünyada yola çıkmalı !

30 Mart 2016 Çarşamba

Deniz ve Mehtap ve Düşündürdükleri


Normalde dünkü konseri yazacaktım fakat şimdilik ertelemek durumundayım. Sebebine gelirsek.

Sabah oturmuş gayet keyifle Dario Moreno şarkıları dinliyordum ve Youtube'ta bu yorumu gördüm. Tabii istemsizce bozuldum ve üzerine bir kaç cümle yazmak istedim. Şunda anlaşalım bir kere, herkes her şeyi bilmek zorunda değil. Zaten her şeyi bilebilmemiz mümkün değil; en tabii şeydir bilmemek. Fakat öğrenmeye açık olmalıyız. Benim de bilmediğim sonsuz şeyler var. Mesela ekonomiden hiç anlamam. Fakat kalkıpta bilmediğim konularda iddialı konuşmam. Yukarıdaki paylaşımcı şöyle demiş; "bu adamın Türkiye tarihine ne katkısı olmuş?" Geçmişe dönelim.

Kaç tane Türk şarkıcı, oyuncu tanıyorsunuz Paris'in ünlü müzikholü Olympia'da üç hafta boyunca sahne alan ? Brigitte Bardot ile filmler çeken ? Yves Montand, Serge Gainsbourg ve Magali Noël gibi isimlerle aynı filmde oynayan ? Jacques Brel ile müzikalde sahneye çıkan ? Bir dönem kendisinin menajerliğini de yapan Erkan Özerman, Bade Gürleyen ile röportajında şunu paylaşır:

"Dario Moreno Ödülü’nü ben hazırladım. 1969’da bu ödülü Esin Afşar ile büyük Fransız sanatçı Jacques Brel’e verdik. Hiçbir şekilde ödül kabul etmeyen Brel, hayatında ilk kez bir ödülü, yani Dario Moreno Ödülü’nü kabul etti. Bu olay bütün dünya basınında yer almıştı." (Milliyet, 2008)

Hangimiz kıskanmaz Moreno'nun Benimle Dans Eder Misin? filminde Bardot ile dans etmesini..


O dönem yaşayanların paylaştığına göre her fırsatta nerede olursa olsun İzmir'e ve Türkiye'ye duyduğu sevgisinden bahsedermiş. Yani günümüzde ünlü olmak için on takla atıp ülkesine çamur atanlardan daha omurgalı bir kişiymiş. Bu bile saygı duymak için bir sebep. Ki o renkli sesi ve komik mimiklerine değinmiyorum bile. Bu kadar sempatik ve başarılı bir şarkıcının sonu ne yazık ki trajiktir. Gazetelerin "Dario Moreno Kanlar İçinde Bulundu" manşetleriyle gördüğü olay hakkında bir çok iddia var. Kalp krizi diyenler var. Başka iddialar da.

2013 yılında Hürriyet'te çıkan haberde, Moreno'nun kuzeni, Banu Şen ile röportajında şöyle diyor;

"Bir hafta sonra gazetede orada, ‘Dario Moreno vefat etti’ diye okudum. ‘Allah Allah olamaz. Bir hafta önce hiçbir şeyi yoktu’ dedim. İstanbul’da uçağa koşarken düşmüş, beyin kanamasından ölmüş. O kadar. Sonu böyle oldu."

Hıncal Uluç, 2012 yılında Sabah gazetesinde yazdığı "Deniz ve mehtap sordular seni.." isimli köşeyazısında ise şunu paylaşır;

" 1969'dayız. Gazeteye haberi geliyor: Fransa yolcusu Dario Moreno, Yeşilköy Havaalanı'nda birden yıkılmış, merdivenden yuvarlanmış. Hastanede, yoğun bakımdaymış. Muhabir arkadaşlar fırlıyor. Sonra da kara haberi alıyoruz: Dario Moreno öldü. Sebebi açıklanıyor: Yüksek tansiyon, beyin damarını tıkamış. Bayılıp yuvarlandığında başı taş merdivenlere defalarca çarpmış. Gece yaşamındaki muhbir kuşlarımın birinden korkunç gerçeği öğrendim. "Ölümünden bir gece önce basketbolcu sevgilisi Dario'yu fena dövdü." Oğlanın kıyasıya yumrukları beynini sarsmış. Havalimanına gelene kadar kahrından içmiş. Üç ünlü erkek sporcunun yüksek para karşılığı erkeklerle ilişkiye girdiğini ve bu sapıklardan birinin de Dairo'nun pahalı aşkı olduğunu biliyordum. Dario Moreno'nun ölümü sarsıcıydı. Dönemin mega starı ve rol arkadaşı Brigitte Bardot hüngür hüngür ağlamıştı. Tüm dünyadaki hayranları yastaydı." 

Öyle ya da böyle ölen kişinin arkasından konuşmak, hele hele de bu yukarıdaki paylaşımdaki gibi hakaretler yağdırmak ne derece doğrudur herkesin vicdanına bırakıyorum. Yolu sanattan ve sevgiden geçen insanlar ise Moreno'yu her zaman şarkılarıyla hatırlayacaktır. Şöyle bir yorumu günümüzde kaç kişi icra edebilir gerçekten bunu tartışmamız gerek.


8 yorum:

  1. Ah ne çok severim çocukluğumun starıydı o. Yeri gelmişken bir anımı anlatayım. Ben ilkokulun ilk sınıflarındayım, Dario Moreno Gençlik Parkı'nda sahneye çıkıyor. Anneannem tipik bir mahalle teyzesi ama "Dari Mari" dediği Dario Moreno'yu da pek seviyor ve gözünde nasıl büyütüyorsa artık görmek istiyor. İşte o sahneye çıktığı sırada tesadüf Gençlik Parkı'ndayız, anneannem gazinonun kapısındaki görevliye yanaşıp tüm sevimliliğiyle "Evladım Dari Mari'yi çok merak ediyorum, bi görsem noolur" diyor. Adamın iyi tarafına denk geliyor ki o anda kuliste olan Moreno'nun yanına götürüyor anneannemi. 15 dakika sonra çıkıp geliyor anneannem, "ne yaptın, nasıldı" diye soruyoruz, cevap şu "Aman be adammış". Nasıl yücelttiyse gözünde insan olduğunu bile düşünmemiş :) Ay ikisinin de ruhu şadolsun...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne kadar güzel bir anı !!! :) Paylaştığınız için çok teşekkür ederim LeylakDalı. Gençlik Parkı'nın o müzikli günlerinden hiçbir şey bırakmadılar maalesef. İnsanın hayran olduğu kişileri yücelltme durumu bende de var herkeste oludğu gibi. Keşke ben de bu kadar sevdiğim bir şarkıcının kulisine girebilsem ve iki laflayabilsem. Allah rahmet eylesin hepsine.

      Sil
  2. Sanatçıların, bilimadamlarının, düşünürlerin, şairlerin türkiye tarihine birşey katması gerekmiyor. Esas olan insanlık tarihidir. İnsanları ve insanlığı kıyım kıyım kıyamayız. Bölemeyliz. Önemli olan insanlık için iyi şeyler yaphabilmemiz. Edison ampulü bulmuştur. İnsanlık tarihine geçmiştir. Hepimiz ampül kullanıyoruz. Hatta ampülü amblem olarak kullanan Türkiyye'de siasi parti bile var.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kronik bir durum bizdeki. Sanatı ve bilimi insanlık için değil de belli zümreler için görüyoruz kabul ediyoruz. Bahsetmeme gerek yok sanırım; ülkemizde şarkıcılar yazarlar hatta din adamları bile politik bir konuma oturtuluyor. Kimi zaman bayraktarlık yapmayı kendileri seçiyor. Şucu bucu yazar, şarkıcı olur mu oysa ? Sanat koşulsuz insan içindir.

      Sil
  3. O yukarıdaki yorumu görmek beni gerçekten üzdü. Türkiye tarihine ne katkısı olmuş demek de büyük ikiyüzlülük aslında...

    Sesini dinlemek ve Brigitte ile muhteşem danslarını izlemek çok güzel geldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beni de fevkalade rahatsız etti maalesef. Dediğim gibi insan bilmeyebilir fakat bu kadar iddialı laflar etmeden önce bir dönüp bakar, kimmiş bu taşladığım insan diye ama nerede. Araştırmak, okumak zor geliyor. Hakaretlere değinmiyorum. Nasıl bir öfke nasıl bir hınçlanma durumu..garip.

      Değil mi ? :)

      Sil
  4. Sosyal medyadan önce, herkesin fikri kendineydi. En fazla 2 küfür eder susardı. Artık klavye dilimizden ve beynimizden daha çok çalıştığı için, haddini bilmez bireylerin bu yorumlarına maruz kalıyoruz. Zerre düşündüğünü merak etmediğimiz insanların fikirleri beynimizi deliyor. Bu da böyle, başkalarını aşağılamayı iş edinmiş bir youtuberın hadsiz yorumları.

    Sayesinde senin güzel yorumlarını almış olduk neyse ki :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim gerçekten anlamadığım, neyin hıncını çıkarıyorlar ki ? Sevmiyor olabilirsin, yazmazsın, dinlemezsin. Zorla mı dinletiyorlar sana :D Ki benim sevmediğim şarkıcılar var biliyorsun fakat videolarında gezinip altlarına neden küfürler yazayım ? Dinlemiyorum oluyor bitiyor; bu kadar basit. Tek güzel yanı bunun, dediğin gibi şarkısını paylaşmış olmam ve üzerine birkaç şey söylemem :)

      Sil