60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

21 Şubat 2016 Pazar

Peki Niçin Korkuyorlar Birbirlerinden ?

 
 
"Beraberlik güzeldir", dedi Demian. "Ama dört bir yanda yeşerip boy attığını gördüğümüz durum için bir beraberlik denemez asla. Gerçek bir beraberlik yeni doğacak, bireylerin birbirini daha iyi tanımasından kaynaklanacak ve bir süre için dünyaya bir başka biçim verecektir. Şu an beraberlik adı altında gözlemlenen şey, bir sürü oluşumudur yalnızca. İnsanlar birbirlerine kaçıp sığınıyorlarsa, birbirlerinden korktukları içindir; beyler kendi aralarında birbirine sığınıyor, işçiler kendi aralarında, bilginler yine kendi aralarında birbirlerine kaçıp sığınıyorlar. Peki niçin korkuyorlar birbirlerinden ? Kendi kendisiyle uzlaşamayan insan korkar yalnız. Şimdikiler korkuyorlarsa, kendi kendilerini tanımak istemediklerindendir. Kendi içindeki bilinmezden korkan bir sürü insanın oluşturduğu bir topluluk ! Kendi yaşam yasalarının bundan böyle yürümediğini, eski yasalara göre yaşadıklarını, ne dinlerinin ne de ahlak kurallarının bizim gereksinimlerimize uygun düştüğünü hepsi de bilmektedir. Yüz yıl, hatta ondan da uzun bir süre Avrupalılar yalnızca okuyup araştırdı, fabrikalar, atöyleler kurdu ! Bir insanı öldürmenin kaç gram baruta baktığını biliyorlar, ama Tanrı'ya nasıl tapınacaklarından haberleri yok. Şöyle bir saat bile nasıl memnun yaşanabileceğini kestiremiyorlar. Bir öğrenci meyhanesine gir bak şöyle ! İstersen varlıklı kişilerin gittiği bir eğlence yerine bir göz at ! Hayır gelecek gibi değil ! Sevgili dostum Sinclair ! Bütün bu saydıklarımızdan insanın yüzünü güldürecek bir şeyin çıkması düşünülemez. Böyle ödlekçe bir araya gelen insanların içi korkuyla, hainlikle dolup taşar, hiçbiri ötekisine bel bağlamaz. İdeal niteliğini yitirmiş ideallere sarılırlar hep, ortaya yeni bir ideal koymak isteyeni de taşa tutarlar. İleride birtakım hesaplaşmaların olacağını seziyorum. Pek yakında baş gösterecek bu hesaplaşmalar, inan bana, pek yakında duyuracak sesini. Ama dünyayı 'düzelemeyecekleri' kesin. İster işçliler fabrika sahiplerini öldürsün, ister Rusya ve Almanya birbirleri üzerine kurşun yağdırsın, bu yalnızca söz konusu nesnelerin el değiştirmesine yarayacaktır. Er geç bugünkü ideallerin değersizliği anlaşılacak, taş devrinden kalmış tanrıların hesabı görülecektir. Şimdiki durumuyla bu dünya ölmek istemekte, yok olmak istemektedir ve istediğine de kavuşacaktır."
 - Herman Hesse (Demian, Can Yayınları sayfa 165-166)
 

4 yorum:

  1. Herman hesse 'nin yarattığı hangi karakter olursa olsun kendimle yakınlık kuruyorum çoğu zaman onun kitaplarını okurken okumuyordu karşılıklı konuşuyormuşuz gibi hissediyorum bu his çok az yazarda bulduğum bir şey keşke aynı yıllarda yaşasaydık onunla konuşabilmek isterdim ama muhtemelen o istemezdi :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de seviyorum yazdıklarını. Şimdiye kadar da hiç yanıltmadı beni, hala süper. Fakat benim dost meclisinde Hesse'nin yanında Thomas Mann da olmalı. Çok yakın düşüncelere sahipler bazı konularda. Hesse daha huzur dolu yazarken Mann hep bir yerlerden tutup canımı acıtıyor.

      Sil
  2. Narziss ve Goldmund favori kitaplarımdan..

    YanıtlaSil