60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve sonunda, göreceğin aşk, vereceğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

6 Ocak 2016 Çarşamba

Dosta Veda, Ankara Hala Benimle Misin ?

Şehrin tartışmasız sembollerinden biridir Dost Kitabevi. Karanfil Sokak'taki merkezi, Ankara ahalisinin toplanma yeridir. Herkes bahçesindeki duvarında oturur, arkadaşlarının gelmesini bekler usulca. O sırada belki kitap okur, belki müzik dinler. Kimi zaman orada sokak sanatçıları şarkılarını icra ederler. Sokaktan geçen kediler ve köpekler de herkese eşlik eder. O alçak duvarıyla Dost Kitabevi bir semboldür. Karşısında müzik ve filmlerin satıldığı ikinci mağazası vardır. İki katlı. Üst katta plakları kurcalarken alt katta birbirinden güzel filmleri bulabilirsiniz. Hemen bir üst sokakta ise ufak bir kitap şubesi daha vardır. Merkezde bulamadığınız kimi eski kitapları buradan temin edebilirsiniz. Düne kadar böyleydi; fakat her şey değişti. Önce Konur Sokak'taki kitap şubesi kapandı. Şimdi de müzik ve filmlerin satıldığı şubesi taşınıyor. Ben en iyisi filmi başa sarayım.

Haftasonu kitapevini gezdikten sonra müzik cdlerine bakmak için karşısındaki şubesine geçtim ve girdiğimde ufak bir şok yaşadım. Çünkü film arşivinin bulunduğu rafların yarısı bomboştu. Aynı şekilde müzik katında da kimi raflar boşalmıştı. Görevlilere sordum; taşındıklarını söylediler. Nereye dedim, bilmiyoruz dediler. İkinci şubeleri açılmadan önce müzik cdleri, bugün kitapların olduğu giriş katındaydı. Benim tahminim yine oraya veya kitap katının bir alt katına taşınacaklardır.

Üzüldüm mü ? Evet. Çünkü Ankaralıyım; çok zaman geçirdim orada. Arkadaşlarımla dolaşırdım hep oraları. Cdler alırdık. Nice anılar biriktirdim sayelerinde. Farkında mısınız; şehir giderek kimliksizleşiyor. Tunalı'daki Flamingo Pastanesi kapandı. Dost'un iki şubesi kapandı. İmge kitapevi ise dükkanını küçülttü ve biraz ileride konuşlanan ikinici şubesini kapattı. Tarihi Çiftlik Merkez Lokantası kapandı. Atakule'nin dükkanlarının bulunduğu kısım yıkıldı. Daha uzatabilirim bu listeyi. Eski kafalı nostalji düşkünü birisi değilim ama şu da var ki şehri şehir yapan böylesi yaşayan mekanların varlığıdır. Dört yana alışveriş merkezi dikerek şehrin geliştiğini sanmak büyük bir yanılgıdır. Şehir ve şehrin insanları sokaklarda yaşar. Sokakların üzerindeki dükkanlarda soluk alıp verirler. Bu her yerde böyledir. Dünyanın istediğiniz başkentine gidin. Sokaklar ve dükkanlarıdır şehre kimlik kazandıran. Ben bir şehre gittiğimde ilk yaptığım sokaklarında kaybolmaktır. Yurtiçi yurtdışı farketmez. Sokakların bir tınısı vardır. Söyleyecek sözü vardır. Bizim sokaklarımız giderek yok oluyor. Sessizleşiyorlar. Soluyorlar. İşletmeler hayatta kalamıyorlar artık.

Gece 11'den sonra metro seferlerinin olmaması, varolan metronun da yetersiz kalması, alışveriş merkezleri harici insanların vakit geçirebileceği mekanların sayısının giderek azalması, trafik yoğunluğunun giderek artması ve daha nicesi yüzünden Ankaramdan, şehrimden giderek soğumaya başladım. Seğmenler Parkı ve Kuğulu Park'ta büyüdüm ben. Eğer olur da bir gün oraların da başına bir iş gelirse, bu şehirde yaşamak için bir neden bulmakta zorlanacağım.


Not: Yazıdan sonra internette rastladım. Sanırım merkez şubesi arkaya doğru genişletilmiş ve hizmete açılmış. Daha geçen haftasonu oradaydım, bu devasa tadilat ne ara oldu bilmiyorum fakat doğruysa sevindirici. En azından müzik ve film arşivi için yer açılmış olur.

10 yorum:

  1. Daha yılbaşında arkadaşımla dosttaki kitapların düzenini konuşup 'şu kitapta hep arkada rus edebiyatının solunda, siyaset kitaplarının karşı tarafında olurdu nedense hep gördük merak ettik de almadık' diye konuşmuştuk, resmen kara haber tez yayılıyor ankaraya gelince yapılacaklar listemden biri eksildi. Ne yapayım içinde anılarımın olmadığı dost kitabevini :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bilkent Ankuva şubesi hayatta mı bilmiyorum ama geriye iki şubesi kalıyor; Tunalı ve Kızılay'daki merkez. Oralar da kapanırsa zaten Ankara büyük bir sembolünü kaybetmiş olacak. Ne oluyor bu şehre Allah aşkına :(

      Sil
  2. Hayır Dost kapanmıyor genişliyormuş. Hoş benim gibi alıştığı kitapları alıştığı yerde bulmaktan hoşlanan birine yazın nasıl bir etki yapacak bilemiyorum, ben ki küçük Dost kapandığında bile neredeyse ağlayacaktım. Konur'da ne çok kitabevi vardı aslında, birer birer bitiyorlar. Bilim ve Sanat Kitabevi'nde tanışmıştım Ayfer Tunç ile, ne güzel bir sohbetimiz olmuştu, fotoğrafımız bile var, şimdi sanki yeterince yokmuş gibi onun yerinde de cafe açıldı. Sanırım yaşın yeterli gelmez hatırlamazsın, geçen gün evde salep yapmaya çalışırken birden nasıl bir özlemle gözümde canlandı Büyük Ankara Muhallebicisi. Karanlık, gri ve yağmurlu bir Ankara akşamında buharlanmış camın kenarına oturup bulvarın ve İzmir caddesinin ışıklarına bakarak salep içmek istedi canım. O güzelim tarihi Merkez Lokantası'na nasıl kıydılar içim yanar, daha 4 yıl önce oğlumun düğün yemeğini yapmıştık orada. Flamingo'nun yerinde saçma bir dönerci, Kıtır'a ne zaman sıra gelir diye düşünmekteyim. Penguen, Sandviç, Goralı birer birer yok oldu, Akman'ın adı var tadı yok. Yakında eskiyi hatırlatan tek bir şey kalmayacak korkarım, şehir şehir olmaktan çoktan çıktı, iri kıyım bir kasaba sadece...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ufak bir yanlış anlaşılma oldu sanırım, ben sadece müzik bölümünün kapandığını kastetmiştim. Hatta o yüzden herhalde cdleri de kitap bölümünün oraya taşırlar demiştim. Yoksa kitap bölümü kapanacak olsa buralar matemden geçilmezdi :) Çünkü benim de ayrı bir muhabbetim var orasıyla. Küçük Dost'un ve Küçük İmge'nin kapanmalarının şokunu hala atlatamadım. Dediğiniz gibi o bölgede birçok kitapçı vardı.

      Bir ara Ulus heykelin ordaki kuruyemişçi Mişmiş de kapanacak deniyordu umarım hayattadır. Çocukken az gitmedim oraya :) Merkez Lokantası'nın içi de bahçesi de çok güzeldi yazık ettiler. Goralım eski efsanelerden yine. Hep yemeklerden gittik ama Akün Sineması vardı. Şimdiki Jolly Joker'ın yerinde de Ankapol Sineması. Kıtır, Tunalı'nın Dost'u gibi bir şey zaten. O balkon gibi çıkıntısı ve kumpiri hoşuma gider. Arkadaşlar kokoreçi de güzel diyor fakat aram yok o işlerle biliyorsunuz :) 6 Haziran gecesi içki yasaklarına kadar yeterince sömürmüştük orayı, ne güzel umutlar vardı ya neyse başka bir konu :)

      Sil
    2. Mişmiş geçen yıl duruyordu, sanırım hala duruyordur :) Akün'ü en azından tiyatro olarak kurtardığımıza şükrediyorum, tabelası bile yetiyor, o hale geldik :)Rüzgar Gibi Geçti'nin yenilenmiş versiyonunu izlemiştim orada metrelerce uzanan bir bilet kuyruğuna girip, Antalya'ya dönmeden bir gün önce de orada bir oyun izleyip anılarımı tazeledim :)

      Sil
    3. Duruyordur umarım :) Akün sineması çok güzeldi, kocaman sahnesiyle. Neler izlemiştim kim bilir. Gerçi dediğiniz gibi tiyatroya çevrilmesi ve bir şekilde halen korunması da bir şey artık :)

      Sil
  3. İstanbul'da da durum farklı değil ki. Bir dönemin ruhu yok edilmeye çalışılıyor diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Korkunç bir durum ama :( Ne zaman İstanbul'a gitsem, ki sık sık giderim, hep bir şeylerin değiştiğini farkediyorum. O çok sevdiğim pastanenin, sinemanın yerinde olmadığını görmek kötü hissettiriyor fazlasıyla.

      Sil
  4. Ankaralı olmadığım için ilk defa bu seyahatimde gittim dost'a açıkcası ilk defa giden biri olarak pek düşündüğüm bir yer gibi çıkmadı.( Fazla basık , fazla kalabalık ve çalışanları güleryüzlü değildi .) Eski yapılara sahip çıkmalı bunu anlayabilirim ama yeniliklere de açık olmalı yani demem o ki dost ile ilgili hiçbir anısı olmayan bana göre kitap ve müzik kısımların birleşecek olması iyi olmuş :) ama siz de haklısınız şu anı kısmı biraz can sıkıcı olabilir çok severek gittiğim sahaf değişime uğrasa sanırım ben de sizin gibi düşünürdüm .

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kalabalık oluşundan sanırım ben de muzdaribim. Hele ki haftasonları bazen nefes dahi alamıyoruz :D Fakat bu yenilenmiş hali baya geniş ve ferah diyorlar. Belki yarın teftişe çıkacağım. Güleryüz konusunda da haklısın, birkaç ay önce bloga yazdım mı bilmiyorum ama benzer bir şeyler yaşadım. Çalışanların "öff neden kitap soruyorsunuz ki" bakışları rahatsız edici olabiliyor ama yine de henüz ciddi bir sorun yaşamadım. Eskiden zaten müzikle kitaplar birlikteydi sonra popüleritesi artınca mekanın karşıdakü dükkana taştılar ama sanırım olmadı :/ Bakalım yeni hali nasılmış :)

      Sil