60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

21 Aralık 2015 Pazartesi

Star Wars: Force Awakens (5/10)


Kendi halinde bir Star Wars hayranı olarak yeni oyuncağımız Force Awakens'ı nihayet izleme fırsatı buldum. Filmi izledikten sonra yazımı okumanızı tavsiye ederim. Hazırsak başlıyoruz :)

! YAZININ DEVAMI FİLME DAİR BİR ÇOK SÜRPRİZBOZAN (SPOILER) İÇERİR ! 




Yazımın başında da belirttiği gibi kendimce bir Star Wars hayranıyım. Filmlerini çeşitli dönemler birkaç defa seyrettim. Evimde seriye dair çeşitli figürlere (Jar Jar Binks figürü bile var!) rastalayabilirsiniz. Onları da itinayla toplamıştım zamanında. Yaşıma bakmadan çıkan bilgisayar oyunlarını da takip ederim. İşte tüm bu sebeplerden ötürü de Force Awakens'ın haberini aldığım günden beridir kendisini sabırsızlıkla bekliyordum. Yönetmen koltuğunda yıldızımın hiçbir zaman barışmadığı J.J.Abrams'ın oturacağı haberiyle ufak çapta bir hayalkırıklığı yaşasam da, "ne kadar kötü olabilir ki" diye kendimi avutarak nihayet bugüne geldim. Kıymet verdiğim bir seri olduğundan dolayı alelade bir salondan izlemek yerine Ankara'daki Imax salonunda izlemek için birkaç gün beklemek zorunda kaldım zira iyi yerlerde bilet kapmak ilk günler oldukça zordu. Gelelim filme.


Bir kere şurada anlaşalım, Star Wars serisi hiçbir zaman katıksız bir bilimkurgu örneği olmadı. Yabancıların space opera tabirini bu film serisi için kullanmak yerinde olur sanırım. Eski üçlemeyi düşünürsek pek de haksız sayılmam. Yeni filmin de bu dramatik yapıya sahip olup olmayacağı konusunda şüphelerim vardı ama ne yazık ki film bırakın dramatik örgüyü, adam gibi bir hikayenin bile yanından geçemiyor. Adeta bir yeniden çevirimi andıran senaryosuyla alışık olduğumuz döngüleri bizlere yeniden yaşatma derdinde. Olayların nasıl gelişeceği o kadar öngörülebiliyor ki.. Her zamanki gibi bir "baskın" sahnesiyle (hakkını yemeyelim, güzel çekilmiş bu sahne) başlıyor film ve "her ne hikmetse" yine bir karakter, bir droidin içine bilgi ekleyip onu uzaklara gönderiyor. Tanıdık mı ? Peki devamı nasıl derseniz, hikaye yine benzer doğrultuda ilerliyor. Yine bir çöl sahnesi, şans eseri karşılaşmalar, vs. Yarım saat geçtikten sonra filmin nereye evrileceğini eski seriyi izlemiş herkes az buçuk kestirebilir. Ve en önemlisi yine yeni yeniden bir baba oğul dramı var. Filmin esas kötü adamı Kylo Ren, Han Solo ve Prenses Leia'nın oğluymuş. Devamını söylememe gerek yok sanırım, baba oğul karşılaşması yine gerçekleşiyor ve serinin neşeli yüzü (Force Awakens'ın tek artısı sayabildiğim) Han Solo hayata veda ediyor.


Peki kim bu Kylo Ren ? Sith lordu ? Değil. Çırak ? O da değil. Karanlık Taraf'a hizmet eden bir nefer. Filmin başında her ne kadar kudretli bir savaşçı (lazeri havada tuttuğu sahne) olarak lanse edilse de zamanla anlıyoruz ki oldukça ikilemde kalmış bir ruh. Hatta bir yerden sonra dedesine -merhum Darth Vader'a- yakarıyor, "aydınlık tarafın gücü ağır basıyor" diyerek. Peki o zaman kafada şu sorular beliriyor, madem stabil bir ruh haline ulaşamamış, nasıl oluyor da bu kadar "güçlüymüş gibi" duruyor ? Güç'e nasıl hükmedebiliyor ? Aslında kendisi güçlü duruyormuş gibi yapıyor çünkü filmin sonundaki düello sahnelerinde deyim yerindeyse "madara" olmanın eşiğinden dönüyor. Güç'ün varlığından bihaber kızcağıza (o da kesin Luke'un kızı falan çıkar ilerki filmlerde !) önce beyin okuma düellosunda yeniliyor, daha sonraysa firari Stormtrooper'ımız ve yine aynı kız kendisini ışın kılıcı düellolarıyla fazlasıyla terletiyor. Elbette tüm bunlar "kötücül karakterin" de karizmasını çiziyor ve bir efsane daha başlamadan son buluyor.


Genel kabuldür, böylesi filmlerde bir iyi taraf bir de "yenilmeyecekmiş" gibi duran kötü taraf vardır. Tabiatı böyledir. Fakat bu film yenilmeyecekmiş gibi duran ve korkutucu olmaya yetecek karizma sahibi bir "kötü"ye sahip değil. Darth Vader, Darth Sidious, Darth Maul, Kont Dooku'yu ve nicesini düşünün mesela.. Senaristlerin en büyük hatası ise Kylo'nun ormanlık alanda yenildiği sahnelerden önce gerçekleşiyor ve Kylo'nın maskesini düşürüyorlar. Oysa böyle filmlerde maskenin bir işlevi vardır. Kötü karakteri hem duygulardan arındırır hem de onlara gizem/korku havası katar. Ne yazık ki iki üç sahnede Kylo'nun hem yüzünü ve hem de yaşadığı duygu buhranlarını görüyoruz. Tüm bunlar da Kylo'yu, dedesi Vader gibi "duygusuz" bir kötücül karakter yerine "atarlı giderli" bir ergen pozisyonuna düşürüyor. Çok basit ama filmin inandırıcılığına balta vuran hayati bir hata ! Şu saatten sonra Kylo'nun hiçbir gizemli ve ürktücü tarafı kalmadı maalesef.
 
Kötü karakter boşluğu, üstün körü çizilen dramatik yapısı (Han Solo gibi serinini mihenktaşı bir karakter ölüyor ama ne bir anma töreni yapılıyor ne de yas tutuluyor, Prenses'in üzgün olduğu sahneler ise 3-5 saniye içerisinde geçiştiriliyor) ve eski filmleri tekrar eden senaryosu bir yana, filmin iki ufak ama oldukça can sıkıcı sorunu daha var. İlki müzikler. Nerede bir İmparatorluk Marşı, nerede bir Dual of Fates ? Tüm film boyunca arka fonda müzikler dönüp duruyor ama aklında yer eden bir şarkı bile olmuyor. Kylo'nun Vader maskesine bakarken İmparatorluk Marşı'nın kısa ve yeniden düzenlenmiş halinin çalması dışında.


İkinci sorun ise araçların tasarımı. Tıpkı senaryonun kendisi gibi filmde gördüğümüz bütün araçlar ve kostümler, eski serilerin "yeniden uyarlanmış" hali. Neden ? Onca zaman yeni bir şeyler tasarlayamadınız mı ? Hayır. Sebebi basit. Hem eski seriyi bilenleri elde tutmak, hem de yeni ürünleri satabilmek amaçları. Figür topladığımdan bahsetmiştim. Millennium Falcon'u eskiden satın alan biri aynısını neden bir kez daha alsın ? Disney'in zeki kurmayları buna bir çözüm bulmuş. Tüm eski araçları ve robotları ufak rötuşlarla "yenilemişler". Kimisinin kanat yapısı değişmiş, kimisinin sadece anten şekli. İnsanların burun kıvırdığı yeni seride (1-2-3) bile sıfırdan çizilmiş sayısız araç ve ekipman vardı.


Force Awakens, R2-D2'nun "çakması" şirinlik abidesi BB-8 ve Han Solo ile Prenses Leia'nın filmde boy göstermeleri dışında vasatı aşamayan hayalkırıklığı dolu bir film. Yazımda birçok temel sorundan söz ettim. Vasat, hatta yer yer kötü oyunculuklara (kumandanı oynayan adamın Stormtrooper'ların önünde yaptığı "Führer" çakması konuşma sırasındaki berbat performansa) değinmedim bile ! İddialıyım, kamuoyu işin sıcaklığı gittikten sonra, 1-2 sene içerisinde, bu filmin aslında ne kadar da "sorunlu" olduğunu anlayacak ve bugün yazılan güzellemeler tek tek silinecektir. Daha kötüsü çekilene kadar en başarısız Star Wars filmi. Bazı şeyleri tadında mı bıraksaydık acaba diye düşünmeden edemiyorum şuan. Altıncı filmin sonunda Güç'e denge gelmesine rağmen, hikayenin sündürülmesi kaçınılmaz olarak başarısızlıkla sonuçlanıyor.

10 yorum:

  1. Bugün izleme şerefine nail oldum sonrasında yazını okudum anladığım kadarıyla düş kırıklığına uğramışsın açıkçası benim çok fazla bir beklentim yoktu daha çok eski dostları görmenin verdiği heyecan vardı iyi ki de beklenti içerisine girmemişim bu demek oluyor ki vasat bir filmdi hayır kesinlikle değil sadece ortalama düzeyde bir filmdi bence ama Star Wars hayranı olarak ortalama düzeyde bir film beni tatmin etti mi dersen , malesef.. Yukardaki eleştirilerine üzülerek katılıyorum. Havada kalan senaryosu kendini tekrar eden ortalama aksiyonuyla star wars felsefesinden uzak çok güzel bir gişe filmi olmuş ,görünen o ki 8. si de gelecek umarım kylo ren gibi saçma bir karakteri tekrar oynatma gafletinde bulunmazlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yönetmen koltuğunu Abrams'ın devraldığını öğrendikten sonra ister istemez beklentilerimde bir düşüş oldu. Daha önce söz etmiştim, kendisi bence son dönemin abartılan yönetmenlerinden biri. Şimdiye kadar ilk Star Trek uyarlaması hariç altından kalkabildiği bir film yok.

      Bence Force Awakens, eski dostların görünmeleri dışında (R2-D2, Han Solo ve Leia'yı yeniden görmek çok iyi geldi bana da) vasat bir film olmuş; çünkü en ufak bir sürpriz içermiyor. Karakterler desem, AFK'nın dediği gibi Jar Jar Binks'i özletecek cinsten. Hele o Kylo Ren.. Allah aşkına bu karakteri yazanlar hiç mi Star Wars evrenini çalışmamış ? Korkunç desek korkunç değil, gizemli desek hiç değil. Tam bir fiyasko kendisi. Film çıkmadan evvel bir yazım vardı, "Dark Side'cıyım" demiştim. Yok arkadaş, Dark Side ve Kylo Ren o kadar berbat yazılmış ki bu filmde, Direniş uçaklarının geldiği sahnede taraf değiştirip "oleeey Resistance geldi" diye sevindim :D

      İnternette birçok teori dönüyor. Kylo öldü diyenler var. Hayır, yeni filmde küllerinden doğacak ve gerçek bir Sith olacak diyenler de. Valla bu saatten sonra Kylo'nun esprisi kalmadı bence. İstediği kadar Sith olsun. Biz kendisini atar gider yapıp kılıcıyla panellere saldırırkenki halleriyle ve Rey'e buz gibi yenildiği sahneyle hatırlayacağız.

      Sil
  2. Öncelikle harika bir eleştiri olmuş, genel olarak hepsine katılıyorum. Ben de filmi hafta sonu izledim, ancak maalesef ki görüşlerinize katılarak filmden ayrıldım. Yine de Star Wars evreniyle pek ilgisi olmayan kişilerin kesinlikle seveceğini düşündüğüm bir film olmuş, ben de beğenmedim de diyemem zaten. Ancak eski filmlerle kıyasladığımız zaman gerçekten tüm eleştirileri hak ediyor. Belli ki bir film daha yapmak üzerine kurulmuş ve sıradaki filmde yönetmen de değişiyormuş. Göreceğiz bakalım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim. Tespitinize katılıyorum, seriye aşina olmayanları cezbedebilir bu film ve genel olarak da çok kötü diyemem :) En azından filmin teknik konularında çok ciddi sıkıntılar yok. Fakat senaryosu ve işleniş biçimi de izleyiciye bir tatmin duygusu yaşatmıyor. Özellikle serinin eski takipçilerini memnun etme konusunda sınıfta kalıyor. Ne yazık ki serinin en az sevilen filmleri olan 1 ve 2'de bile daha fazla yenilik ve heyecan vardı.

      Umarım bir sonraki filmde toparlanır :)

      Sil
  3. Filmi nasıl buldun çoooook merak ediyorum. Ama sürprizbozan (bayıldım bu kelimeye)lara yakalanmamak için okumadım. İzledikten sonra okuyacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Esas soru bileti nasıl buldun olmalıydı :D Normalde cinemaximum zincirini boykot ediyorum 2 senedir fakat imax salonu da bir tek onlarda var. Öfleye püfleye internetten aldım fakat ilk günler bulamadım. Salon neredeyse full çekmiş.

      Yorumlarını bekliyorum :)

      Sil
  4. Ben daha izlemedim. Eşim ve oğlum dayanamayıp benden önce gittiler ki onlar da sıkı hayrandır. Gece 00.00 seansına yer bulabildik (IMAX). "Nasıldı?" diye sorduğumda "İyiydiii" dediler:) Ben daha coşkulu gelmelerini bekliyordum halbuki. Tabii ben üsteliyorum "İyi derken, muhteşem değil miydi yani? Beğenmediniz mi?" diye:) Onlar da bir takım eleştirilerde bulundular. Ama yine de seyretmek lazım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. JJ Abrams saolsun tüm coşkumuzu öldürdü :) Fakat dediğiniz gibi seyretmek lazım. Bence serinin en zayıf filmi olsa da kafa dağıtmak için seyredilebilir :)

      Sil
  5. ya ne güzel anlatmışsın! ben aslında çok beğendim ama benim beğenim "oha gemi neredeyse ağzıma girecekti ay çok şahaneydi" tarzı ergen yorumlarını geçemez. sen iredelemişsin, eskiyle bağını falan deşmişsin. çok hayran kaldım eleştirel bakmana. ama dediğim gibi ben civvv ciciuvv cicuuvv sahneleri çok güzeldi diyebilecek kadar beceriksizim film eleştirisi konusunda.

    bu arada dizi çelıncına katılmaya çalışacağım ben. ne zaman başlıyoruz? :)

    bir de yeri gelmişken, aslında ne yazsan okuyorum ama çok zamandır yorum yazamadım sana. aslında çok bulaşasım vardı diğer yazdıklarına da ama işte ay neyse anladın sen zihin. sevgiler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenmene sevindim teşekkür ederim :)

      Valla çelıncın sorularını ve kendimce cevaplarını bir kenara not aldım. Hazırım diyebilirim, bu cumartesi başlatmayı düşünüyorum :)

      Uzun zamandan sonra sen de yazmışsın şimdi gördüm. Hoşgeldin tekrardan :)

      Sil