60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

18 Ekim 2015 Pazar

Barış, Doğa ve Ötesi


Sanırım Miyazaki'nin bütün filmlerini izledim. Adını şuan hatırlayamadığım ilk filmi hariç. Zaten onun da piyasada satıldığını görmedim. Peki nasıl oldu da usanmadan, zamana yayarak, filmlerinin tamamına yakınını izledim derseniz yanıtı çok basit; Miyazaki sıradan bir anime yönetmeni değil. Çocuklar ve gençlere hitap eden yüzlerce anime vardır piyasada ama hem yetişkinlere hitap eden hem de önemli konulara etraflıca değinen fazla yönetmen göremezsiniz.

Kendisinin filmlerinde genellikle benzer konular işlenir; savaş karşıtlığı, doğa sevgisi, cinsiyet eşitliği, sınıfsız toplumlar ve daha bir çok önemli sorunsal. Tabi işin cila kısmı da var, Miyazaki görsellik boyutunun da hakkını veriyor filmlerinde. Büyüleyici ormanlar, masmavi gökyüzü, tasarımlarıyla mühendis bünyeleri cezbeden mekanik vasıtalar, korkunç savaşlar ve daha nicesi.

Hatrı sayılır bir filmografisi var Miyazaki'nin. İçinde savaş karşıtı, pasifist filmler de var; daha çocuklara yönelik olanlar da var. Benim en sevdiklerimse kuşkusuz daha "olgun" filmleri. Genel izleyici kitlesi, Miyazaki'nin son dönem (2000'ler) filmlerini sevse de ben eski filmlerini daha kayda değer buluyorum. Yaş aldıkça Miyazaki bir nevi "yumuşamış" ve savaşlardan, doğanın katledilişinden ve daha nice korkunç şeyden bahsetmekten vazgeçmiş. Elbette son filmini ayırıyorum. Sanırım usta veda etmeden bir durak öncesinde, eski defterleri açmış ve yine bam telimize dokundurmuş savaş göndermeleriyle.

Nihayetinde gelelim kendisinin filmlerini sıralamaya. Listenin başındaki filmler daha çok sevdiklerim olmak üzere, Zihnin Arka Sokakları'na göre Miyazaki filmleri;

1) Prenses Mononoke
2) Rüzgar Yükseliyor
3) Rüzgarlı Vadi
4) Gökteki Kale
5) Ruhların Kaçışı
6) Howl'un Yürüyen Şatosu
7) Komşum Totoro
8) Küçük Cadı Kiki
9) Küçük Denizkızı Ponyo
10) Kırmızı Kanatlar

6 yorum:

  1. Bir Miyazaki hayranı olarak benim de böyle bir dosya yapmam lazım (°◡°♡).:。 Bende Rüzgarlı Vadi o kadar yüksek olmaz ama, onun dışında spoiler vermeyeceğim. Bu listeden bir tek Kırmızı Kanatları izlemedim, nedense hiç de elim gitmiyor. Diğerleri hep harika, yani kıyas A+ ile A'lık öğrenciler arasında aslında.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne yalan söyleyeyim kelli felli uzun bir yazı düşünüyordum fakat o saatte beynim durdu ancak bu kadar yazabildim :D Rüzgarlı Vadi'de nerdeyse ağlayacaktım, prensesin böceği insanlardan kurtarıp ağaca saklamaya çalıştığı yer. Bir de ohmların şehre yürüdüğü sahneler. Prenses'in feda edişine girmiyorum bile zaten :p

      Doğa ve savaşı konu alan filmlerini daha bir seviyorum. Mononoke ile Vadi de sanırım en kayda değer filmleri bu konular hakkında. Hayranı olduğundan dolayı izle derim Kırmızı Kanatları ama bence feci bir yapım. Gerçekten sıkıcı ve ileri sarma isteği duymuştum filmde :( Tek sevmediğim Miyazaki filmidir.

      Bir de unutmadan söyleyeyim Inside Out'u nihayet seyrettim ve bayıldım. Kişisel görüşüm, Pixar her şekilde Dreamworks'ü alır. Nasılsa yapımları çok daha fazla duygulara hitap ediyor. Ağlatıyor, güldürüyor ve düşündürüyor hatta. Dreamworks'ün Madagascar ve Shrek harici bir numarası yok (bence tabi). Home neydi..

      Sil
    2. Yaaa hayır çok pardon Rüzgar Yükseliyor çok yüksek olmaz demek istemiştim. Rüzgarlı Vadi top 3 material :D Rüzgarlı Vadi ilk Miyazaki tanışım benim. 10 üzerinden 10. Kusursuz!!

      Sil
    3. Ben seviyorum Rüzgar Yükseliyor'u :D

      Sil
  2. Yazı kısa olmuş! :D Bir tek Kırmızı Kanatlar'ı izlememişim. Rüzgarlı Vadi bende de aynı etkiyi yaratmıştı; bunda müziklerin etkisi de yadsınamaz tabii. Sadece ben olsam Rüzgar Yükseliyor'u bu denli listenin üst sıralarına koymazdım ama nedenini de konuşmuştuk sanırım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmlerini bu denli görkemli kılan şeylerden biri de müzikler, aynen :) Madem öyle, gelecekte daha uzun bir Miyazaki yazısı hazırlayayım söz veriyorum. Hangi mühendis Rüzgar Yükseliyor'a karşı durabilir ki :)

      Sil