60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

20 Mart 2015 Cuma

Puslu Kıtalar Atlası'nı Okudum


İhsan Oktay Anar ve başyapıtı kabul edilen Puslu Kıtalar Atlası hakkında daha önce sayısız yazı okudum. Takipçilerimin bir kısmından da hayli olumlu geri dönüşler aldım. Türk edebiyatının seçkin örneklerinin toplandığı listelerde ismine sıkça rastladığım bu kitabı okuma zamanımın geldiğini düşündüm. Şimdi bir de çizgi romanını çıkarmışlar. Bugün gördüm.

Lafı uzatmaktan hoşlanmadığımı ve sözümü esirgemediğimi biliyorsunuz. Kitabı bu sabah erken saatlerde bitirdim. Açık konuşayım; beklentimi karşılamadı. İyi bir kitap. Hayli emek verildiği kesin. Sürükleyici. Akıcı bir üslubu var. Karakterler fevkalade enteresan tasarlanmış. O kısımlarında bir sorun yok. Fakat bir şeyler eksik geldi bana. Kapağı çevirdiğimde şöyle bir baktım pencereden dışarı. Uyanmakta olan puslu Ankara'ya baktım ve "peki?" diye geçirdim içimden.

Ayrıca kitapta yer bulan eski Türkçe sözcükler bence eğreti durmuş. Kitabın büyük çoğunluğu günümüz diliyle yazılmışken aralarda fazlasıyla ağdalı sözcüklerin, terimlerin geçmesi sırıtmış.

Sanırım beklentilerimin kurbanı oldu bu kitap. Kara Kitap'la, Tutunamayanlar'la, İnce Memed'le, Aylak Adam'la aynı listelerde boy göstermesi doğal olarak beklentimi artırmıştı. Ziyadesiyle ortalama bir macera kitabı okuyunca insan düş kırıklığına uğruyor.

Kitab-ül Hiyel'i de merak ediyordum ama okuyacağımı sanmıyorum. En azından kısa vadede.

12 yorum:

  1. Evet yaa yalnız değilmişim demek kii ben de bu kitabı aynı şekilde bir çok yerde duyduğum için yıllar önce okumuş abartıldığını düşünmüştüm hatta sayfa sayısına nazaran benim gibi birisi için elimde haftalarca sürünmüştü . Ya herkesin anlamayıp bizim anlamadığımız bir şey var ya da bi deli bi taş attı kırk akıllı çıkaramadı ilki daha ihtimal dahilinde ama henüz karar veremedim .
    Bir şans daha vermek gerek ama nedense daha başka bir kitabını okumadım..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Valla benim de elimde süründü kitap. Normalde bu kadar hacimli bir kitabın 3-4 günde bitmesi lazım -en fazla. Tam bir hafta sürdü.

      Sil
  2. Ay ben de o kadar severim ki, hele o mutant dilini :) Ama bu yüksek beklentiyle okumaya başlayıp da sonunda tatmin olmamak hissini biliyorum. Tutunamayanlar, Kürk Mantolu Madonna filan mesela, gerçekten çok severek, bağrıma basarak okudum ama ne hayatımın kitabı oldu bunlar ne de sağa sola alıntılar yazacak kadar fanatiği olabildim.
    Bence boşver, okuma bir tane daha İhsan Oktay Anar. Kitapların havası çok benziyor çünkü, büyük ihtimalle onları da sevmeyeceksin. Eskiden sevmesem de inat edip okurdum, artık bıraktım. Sabahattin Ali için demiyorum, onun yeri çok ayrı ama ne bileyim mesela daha fazla Orhan Pamuk okumayacağım herhalde. Sevemiyorum bir türlü, hayat da çok kısa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. "Mutant dil" ! :)

      Hayat çok kısa ve dediğin gibi insan bir noktadan sonra zorlamamalı. Sevmiyorsa, devam ettirmek manasız. Küçük İskender mesela. Ooo yerli underground diye iki kitabına atlamıştım (ikinci kitabını tamamlayamadım bile!), keşke vakit harcamasaydım diyorum. İnat bende hala var. Yani ne kadar sürünsem de "belki sonunda olay vardır" diyorum. Hep bir "son şans" verme durumları.. Ama Küçük İskender'in Periler Ölürken Özür Diler'inde inadımı kırdım :D Olmaz olsun diyip kitabı fırlatıp attım.

      Başıma iş gelmeyecekse.. kararsız siyasi duruşuna ve feci derecede oryantalizm kokan cümlelerine rağmen Orhan Pamuk'un kitaplarını çok seviyorum :( Hele o Kara Kitap ve Yeni Hayat.. Piuuu. Başucu kitaplarımdan.

      Sil
  3. Ben ertelemeye devam edeceğim bu durumda :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sırada çok daha güzel kitaplar varken bence de ertelemek daha iyi :)

      Sil
  4. suskunlar'ı seversin belki, musikili çünkü.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Not alayım. İleride şansımı deneyebilirim belki.

      Sil
  5. http://kanvekuller.blogspot.com.tr/2015/03/hayaller-gercek-olsapuslu-ktalar-atlas.html

    Bu kitabı ben de değerlendirmiştim. İlginizi çeker belki.

    YanıtlaSil
  6. http://kanvekuller.blogspot.com.tr/2015/03/hayaller-gercek-olsapuslu-ktalar-atlas.html

    Bu kitabı ben de değerlendirmiştim. İlginizi çeker belki.

    YanıtlaSil
  7. İhsan Oktay'ın fantastik kurgularına ve karakterlerine vurgunum ben. Ama çok dikkatli okumak gerekiyor maalesef. Aksi takdirde ipin ucu kaçtıysa hem toparlaması zor, hem de sıkıcı bir hale dönüşüyor. Beğenmemiş olmanı anlarım, hele ki yüksek beklentiyle başladıysan. Fakat itiraf et, mizahi yönü kuvvetli değil mi? ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sıkılmadım da ne bileyim, çok ilginç gelmedi bana :) Alelade bir macera kitabı gibiydi biraz. 1-2 yerde tebessüm ettim ama neye güldüm hatırlamıyorum şuan :D

      Sil