60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

11 Aralık 2014 Perşembe

Paralı İbadet

 
Photo courtesy of uludağsözlük

Yahu hakikaten bu ülke süprizlerle dolu. Her gün istisnasız şaşırtıyor. Nice zamandır yazmak istediğim ama bir türlü vakit ayıramadığım bir mesele var. Bildiğiniz gibi İstanbul'da belli başlı mevlevihaneler var ve birçoğu dışarıdan ziyaretçi kabul ediyor. Hatta bu yaz ben de bir tanesini gezmek ve sema gösterisini (gösteri lafından da hazetmem) seyretmek için orada bulunmak istemiştim. Ama ne oldu dersiniz ? Gösterinin biletli olduğunu öğrendim ve kan beynime sıçradı. Şimdi de İstanbul'daki Şeb-i Arus töreninde 30 liradan 325 liraya kadar uzanan çeşitli "bilet kategorileri" olduğunu öğrendim. Saha için VIP, Tribun VIP,.. diye gidiyor. Hey maşallah !

İbadetler bile paraya dökülmüş bu ülkede. Ağlanacak halimize gülüyoruz artık. Her şeyin içini boşalttık demiştim. İşte bir örnek daha size. Bu gösterilerin amacı şov yapmak değil, Aşk uğruna ibadet etmekse (ki öyle), nasıl üzerinden kar elde etmek düşünülebilir ? Deniyor ki "efendim bu gösteriyi yapanlar özel sektör çalışanı". Olacak iş mi bu ? İbadetin özeli olur mu ? Orada sergilenen şey bir törendir, ibadettir. Eğer bu yola ekonomik kaygılarla baş koyuluyorsa çok yanlış bir yoldasınızdır demektir. Sema töreni bir müzikal veya Cirque du Soleil gösterisi değildir.

Bu mantıkla o zaman turistlerden para almak için Sultanahmet'in göbeğine namaz kılan insanlar koyalım. Hepsinden de bilet keselim. Ne kadar rahatsız edici geliyor kulağa değil mi ? Bu nasıl eğreti bir teklifse, sema'nın paraya bağlanması da en az bu kadar eğreti bir uygulamadır. İlahi Aşk, başka şeye benzemez denir; ama bu ülkede Aşk bile paraya bağlanmış durumda. İbadetin hiçbir şekli maddi değerlerle yanyana getirilemez. Getirilmemeli.

Melvana'nın sözleriyle bitireyim; "Sema’a girdin mi, iki dünyadan da dışarı çıkacaksın; Sema’ın şu alemi, iki alemden de dışarıdır."

8 yorum:

  1. İbadet paraya döküleli yıllar oldu. Tv'de parayla din dışı hadis satan ramazan hocalarından, 24 lü kuran öğreniyorum setine kadar... Bizim millet yediği sürece bu ülkede her konuda her rezillik mübah. Boşa sinirleniyoruz.

    YanıtlaSil
  2. Folklorik bir gösteri gibi algılanıyor artık Sema.
    Ne yazık.

    İnsanlara bu kültürü tanıtmak adına, yaygınlaştırılmış olması güzel.
    Ama ilginç ilginç rakamlarla, VIP kategorisiyle falan pek hoş değil.
    Konya halkı bu durumdan çok rahatsız olduğunu dile getiriyordu, bir programda denk gelmiştim.
    İstanbul'daki ücretler ne öyle? diye sorguluyor insanlar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zaten bazı kesimler eminim Konyalılardan daha çok kaymağını yemiştir bu sufi işlerinin. Ne üzücü.

      Sil
  3. bu ülkede herşey paraya bağlanmış durumda,ibadet de tabi :(
    çok üzücü ama yapacak bir şey de yok...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Abba'dan money money money şarkısını dinleyelim :(

      Sil
  4. Semazenlik başlı başına meslek bugün, bir ibadet aracı değil, ama bir gösteridir bana göre sizin iddia etmenize rağmen. Eyüp Sultan'a girerken para ödemezsiniz ya da Sultan Ahmet Camii'ne. Çünkü onlar birer ibadet aracıdır. İlla bir şeyleri eleştiricem gözüyle bakılmamalı bence. He, dersiniz ki şu televizyona çıkan Hatipoğlu'dur diğerleridir televizyona çıkmak için para alıyor. Hani bu insanlar din ehliydi? İşte bu konuda haklısınız. Ancak semazenlik bana göre tıpkı öğretmenlik ve mühendislik gibi ayrı bir meslek dalı. Parayı da haklı olarak almalılar. İbadet semazenleri izlemek değil, camiiye girip namaz kılmaktır ve o da dünyanın neresinde olursa olsun ücretsizdir :) Bunları karıştırmamak lazım bana göre.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bugün semazenliğin "meslek" olarak görülüyor olması onun özünde meslek olduğu anlamına gelmez. TDK'ya göre mesleğin tanımı aynen şu şekildedir; "belli bir eğitim ile kazanılan sistemli bilgi ve becerilere dayalı, insanlara yararlı mal üretmek, hizmet vermek ve karşılığında para kazanmak için yapılan, kuralları belirlenmiş iş". Semazenlerin bir mal ürettiği veya hizmet verdiğini sanmıyorum. Kaldı ki buradaki haklı itirazım ibadetin paraya dökülmesidir. "İlla bir şeyleri eleştirme" gibi bir kaygım da yok, bundan emin olabilirsiniz sayın ziyaretçi.

      Semazenlik-mühendislik benzeşmesine de bir mühendis olarak katılmıyorum. Biz bir şeyler tasarlıyor ve üretilmesini sağlıyoruz. Karşılığında da para alıyoruz.

      Yazımdan "semazenleri izlemenin ibadet olduğu" şeklinde bir çıkarımda bulunmanız üzdü beni, çünkü orada bahsetmek istediğim "semanın kendisinin" ibadet oluşudur. İzleyenlerin ibadet yaptığı gibi biri iddiada bulunmadım yazımda.

      Sil