60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

15 Eylül 2014 Pazartesi

Kitap Meydan Okuması (1.Gün)


Evet, 30 günlük kitap meydan okumasına bugün itibariyle başlıyorum. Kuralları yeniden hatırlatmak istiyorum.

Önümüzde 30 tane soru var. Her gün bir tanesini yanıtlıyouz. Ben yer yer görsellerden de faydalanarak kitaplardan bahsetmek istiyorum. Bu kapak resmi de olabilir, kitapla alakalı başka bir şey de. Ama tabii isteyen sadece sözel olarak da ifade edebilirler. Şu kitabı seviyorum bu bu nedenlerden gibisinden. Bir iki cümle de olabilir, paragraf da. Yazara kalmış. Neticede bu eğlencesine bir olay. Maksat güzel vakit geçirmek ve yeni kitaplar, yazarlar tanımak :)

Ayrıca ben ufak bir hatırlatma olsun diye her gün yukarıdaki soru tablosunu da yazımın başına ekleyeceğim. Hemen altına da günün sorusunu Türkçe olarak not düşüp, soruyu yanıtlayacağım. Lafı çok uzatmadan başlıyorum :)

* * *

İlk sorumuzu hatırlayalım..
Geçen sene okuduğunuz en iyi kitap hangisiydi ?


William Faulkner'ın unutulmaz eserlerinden Döşeğimde Ölürken (As I Lay Dying). Doğrusunu söylemek gerekirse okuduğum ilk Faulkner eseriydi (daha sonrasında Ses ve Öfke, Tapınak gibi kitaplarını ve bir kaç kısa öyküsünü de okudum ve fazlasıyla beğendim). Bunca zaman kendisinin adını defalarca duymama rağmen kitaplarına bir türlü vakit ayır(a)mamış olmam benim hatam. Peki bu kitabı neden çok beğendim ve geçen senenin en iyi kitabı olarak seçtim ?

Öncelikle konusu ilgimi çekti. Evin ölen annesinin naaşını gömmek için Güneyli bir ailenin el birliğiyle köyden şehre yolculuğunu ve o süreçte başlarına gelenleri anlatıyor. Bu denkleme sorunlu çocuklar ve ezik bir baba figürünü de ekleyin.. Faulkner genellikle southern gothic (Güneyli gotik) alttüründe kaleme aldığı eserleriyle ünlü ve Döşeğimde Ölürken de bu alttürün çok iyi bir örneği.

Yazarın hikayeyi ele alış üslubu da hayli ilginç. Aynı olayları farklı karakterlerin gözlerinden anlatıyor. Faulkner ayrıca Ses ve Öfke'de olduğu gibi bu kitabında da bilinç akışı tekniği kullanarak eseri daha gerçekçi kılıyor. Böylelikle olayları hem farklı kişilerin gözünden gözlemlemiş oluyoruz, hem de bir "gerçeğin" birden fazla kişinin gözünde ne kadar farklı yorumlandığına şahitlik ediyoruz. Eğer aile dramlarını seviyor ve kırsal kesim insanının reflekslerini merak ediyorsanız kaçırılmaz bir fırsat.
"Benim annem balıktı"

"İki insan gerekli doğmanız için, ölmeniz içinse bir. İşte dünya da böyle sona erecek"

"Yaşamanın amacı uzun zaman ölü kalmaya hazırlanmaktır"

14 yorum:

  1. Döşeğimde Ölürken bana doğum günü hediyesi olarak geldi. Aynı arkadaşım düğünüme de simsiyah giyinip geldi, nikah şahidimdi, masanın karşısından kaş göz yaparak vazgeçirmeye çalıştı ve bütün bunlar olurken de ağlıyordu ahhahhhaha :D Kitabı da bu ruh haliyle okudum, çok zor bitirmiştim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahahaha :D Ben de Ses ve Öfke'yi bir arkadaşımın doğumgününde ona hediye olarak almıştım.

      Sil
  2. Bu yazıları okumak nasıl keyif verecek bana ohh beee şimdiden tekrar teşekkürler

    YanıtlaSil
  3. Zihin heyecanla takip edeceğim,çünkü senin duru ve net yazılarını çok beğeniyorum.Ve bu sayede küçük bir kitap listesi oluşacak gibi.Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ediyorum. Daha ilk günden elimde kağıt kalem blogları dolanıp ilgimi çekenleri not alıyorum. Güzel bir paylaşım olacak bence.

      Sil
  4. Blogunuzu ve etkinliği leylak dalından keşfettim, bence çok iyi oldu. Kitap meydan okumasına elimden geldiğince katılmak istiyorum:)

    YanıtlaSil
  5. Faulkner'la tanışmak için güzel bir kitaba benziyor. Adı oldukça ilgimi çekti doğrusu. Konusu için aynı şeyi söyleyemem ama "İki insan gerekli doğmanız için, ölmeniz içinse bir. İşte dünya da böyle sona erecek," cümlesi aklımı çelmeyi başardı. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tüm kitaplarını okumadığım için iddialı konuşmak istemem ama bence başlangıç için en ideal kitap bu. Aslında Tapınak da fena olmaz ama onun edebi değeri tartışılır. Daha düz ve sade bir kitap. Döşeğimde Ölürken ise yetkin bir bilinç akışı denemesi :) Edebiyatta yeni sulara yelken açmak isteyen ve farklı tarzları denemekten çekinmeyenlerin bu deneyimi yaşaması lazım bence. Ses ve Öfke ile başlama ama :D İnanılmaz ama o kitabın kapağında "meb onaylı 1001 kitaptan biri" yazıyor. Bir çocuk o kitabı okul sırasında okumaya kalksa okumaya küser valla :D Bu yaşımızda bizler için bile fazlaca zorlayıcı bir kitap bence Ses ve Öfke. Takip etmesi güç. Ama odaklanıp devam edince, kitap bittiğinde müthiş bir haz duyuyor insan :)

      Sil
  6. Merhaba ben de etkinliği leylak dalında keşfettim. Iki gün gecikmeli başladım umarım sorun olmaz. Bloğumda paylaştım. Güzel bir etkinlik oldu. Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  7. iyi kitap , farklı teknik , herkes beğenmeyebilir ama tekniğin bilincinde olup okuyanlar için eşssizdir...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mrs.Dalloway'di ilk bilinç akışı denemem ve hayli zorlanmıştım. Sonra inat yaptım o tekniğin kullanıldığı bir kaç kitap daha okudum, nihayet alıştım. Şimdi severek okuyorum.

      Sil