60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

28 Mayıs 2014 Çarşamba

Ezilenlerin Sesi Hayatını Kaybetti

www.westerngazette.ca

MLK, Rosa Parks, Malcolm X ve daha nicesi. Bundan yarım asır önce Amerika'da patlayan Afro-Amerikan Sivil Haklar Hareketinde başı çeken isimlerden bazıları. Hiç şüphesiz bu haklı mücadele sadece bir kaç cesur insanın kendini ortaya koymasıyla olmadı. Sanatçıların da desteğiyle bu mücadele kitlelere yayıldı ve özgürlük için milyonlar tek yürek oldu. Bu büyük ateşin fitilini ateşleyenlerden biri de hiç şüphesiz şair/yazar Maya Angelou'ydu. Kendisini bugün 86 yaşında kaybettik.

Angelou efsanesiyle tanışmam lise maceramın ilk senesine denk geliyor. O anı hatırlıyorum. İngilizce hocamız bize gür bir tonlamayla, vurgulaya vurgulaya, üstüne basa basa Phenomenal Woman'ı okumuştu. Daha sonra da şiir üzerine uzun uzun tartışmıştık. O kadar etkilenmiştim ki.. Gerek o acıyı, gerekse o öfkeyi iliklerime kadar hissetmiştim. Bunda bir dönem boyunca aralıksız olarak Afro-Amerikan edebiyatı okumamız da etkili olmuştur elbette. I Know Why the Caged Bird Sings'i de unutmamak lazım. O yıllarda Amerika'da kadın olmayı ve dahası Afro-Amerikan olmanın zorluklarını tüm çarpıcılığıyla bizlere anlattı. Şiirlerini okurken dizelerin yüzünüze tokat gibi patladığını hissedebilirsiniz.

Dünya büyük bir aktivisti, güçlü bir kadını, müthiş bir şairi kaybetti. Huzur içinde yat güzel insan.

"Beni tarihe not düşebilirsiniz,
Acı, çarpıtılmış yalanlarınızla.
Beni çamur içinde ayaklar altına alabilirsiniz.
Ama yine de, toz gibi, yükseleceğim.
..
Beni sözlerinizle vurabilirsiniz,
Beni gözlerinizle ortadan ikiye ayırabilirsiniz,
Beni nefretinizle öldürebilirsiniz.
Ama yine de, hava gibi, yükseleceğim.
..
Atalarımın verdiği hediyeleri getiriyorum,
Kölenin düşü ve ümidiyim.
Yükseliyorum.
Yükseliyorum.
Yükseliyorum."

(Çeviri bana aittir)

* * *

Phenomenal Woman şiirini kendi sesinden dinlemek için:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder