60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

1 Aralık 2012 Cumartesi

En Sevdiğim 20 Queen Şarkısı


Malum geçen hafta efsanevi şarkıcı Freddie Mercury'nin ölüm yıldönümüydü. Queen grubunun sesi, rock sahnesinin unutulmaz frontmanini iş yoğunluğundan vakit bulupta sayfamda anamadım. Ama telafi edeceğim şimdi. Ayaküstü bir saygı duruşundan sonra da "en sevdiğim 20 Queen şarkısı"nı sıralamaya koyulacağım:




Aslında Queen grubunun kendisine gıcık olduğumu itiraf etmem lazım. Freddie olmasa bence ikinci sınıf barlarda ya da en iyi ihtimalle sıradan rock festivallerinde çıkan sıradan bir rock grubu olurlardı. Doğruya doğru. Eğer Queen bugün en iyi rock gruplarından biri olarak gösteriliyorsa tek sebebi Freddie'nin olağanüstü yeteneği ve sınırsız karizmasıdır (sıradışı vokalinden bahsetmeme gerek yok sanırım ?) Yoksa Brian'ın gitar sololarıyla bir yere varamayız. Hiç sevmem onu. Neyse efendim listeme geçelim:

20) The Invisible Man
Şu şarkıyı dinleyipte yerinde öylece durabilecek bir insanın varolduğunu sanmıyorum. Baya baya kafası eli kolu oynar yahu insanın. 80'ler etkili bir Queen klasiği. Bilgisayar oyunu kıvamındaki klibi de unutulmazları arasındadır.

19) We Are the Champions
Ne zaman bir yerden birileri mezun olsa hemen bu şarkı çalınır. Pavlov'un köpeiğne döndük bu şarkı yüzünden. Sanki bu şarkı olmasa mezun olmayacağız. Ya da zafer kazanamayacağız. İlla bu şarkıyla kanıtlamamız gerek. Liza Minelli güzel okur..

18) Radio Ga Ga
Iyyyh ! Lady GaGa denen "canavar"ın isim babası bu şarkı. Her ne kadar şarkının kendisini sevsem de son iki üç yıldır Lady zımbırtı yüzünden dinleyemiyorum. Klibi çok güzeldir ha. Böyle bilimkurgu göndermeli filan. Severim öyle şeyleri bilirsiniz :)



17) Love of My Life
Babam çok sever bu şarkıyı. Otuz yıldır dinler durur; ama nedense sıkılmadı gitti şu şarkıdan. Gerçi güzelşarkı şimdi Allah için. Özellikle Wembley konserindeki canlı hali ayrı güzeldir. İtinayla sevdiğinize okuyunuz...

16) We Will Rock You
Diyeceksiniz koskoca (!) "We Will Rock You"nun listenin diplerinde işi ne ? Açıkçası ben de cevabını bilmiyorum. Tek bildiğim şarkının biraz fazlaca abartıldığı. Evet gaz bir şarkı mı ? Öyle. Fakat en iyi Queen şarkılarını seçecek olsam ne yazık ki bu şarkı listelerin başında bulunmazdı. Sıradan melodisi ve fazlasıyla basit kaçan sözleriyle bazen insanın canını bile sıkabiliyor. Ama gene de Fred'imin şarkısıdır. Başımın üstünde yeri vardır..

15) Somebody to Love
Kimse kusura bakmasın ama bu şarkı son yirmi yıldır George Michael'ındır. Elbette Fred harika okumuş zamanında. Fakat Michael öyle bir coverlamış ki şarkıyı.. Artık onun malı diyebiliriz.

14) Crazy Little Thing Called Love 
"Crazy Little Thing Called Love", Fred'in rockabilly sevimliliğinin zirvesidir belki de.. Elvis'e göz kırparken kendi tarzından da ödün vermez. Tek hataya dahi yer vermeden rock n'roll ruhunu sonuna kadar dinleyenlere yaşatır.

13) Headlong
"Innuendo" albümünün öne çıkan şarkılarından biri. Fred'in giderayak bizlere armağan ettiği nadir incilerden.. Harika bir temposu var. Ritme eşlik etmek isteyeceksiniz.

12) I'm Going Slightly Mad
Hastalığı ilerleyen Fred'in fiziksel görünümü gitgide bozulmaktadır. Ama medya ve kamuoyu Fred'in hastalığını daha bilmemektedir. Kimseyi üzmemek ve dahası ürkütmemek adına klibin siyah beyaz çekilmesine karar verilir ve klip boyunca Fred'in yüzünden kilolarca makyaj eksik olmaz. Toprağı bol olsun.. Gider ayak yine çılgın bir işe imza atmıştır. Bana nedense klipteki hali Johnny Depp'i anımsatır. Feminen ama aynı zamanda histerik. Gerçekten onun giderek "delirdiğine" şahitlik ederiz.


11) You're My Best Friend
Nedendir anlamıyorum; ama neredeyse kimse bu şarkıdan bahsetmiyor ?! En baba Queen'ciler bile bu şarkıyı görmezden geliyor ki bu bence büyük bir kayıp. Zira A Night At the Opera albümünün gizli hitlerinden biridir kendileri. Sözleri her ne kadar The Beatles'ı anımsatsa da Queen'e has "pozitif enerji" şarkının her notasına işlemiş durumda.

 10) Innuendo
Queen'in son stüdyo albümüne adını veren "Innuendo" aslında Fred'in Zeppelin'cilik oynadığı bir şarkı. Çok dikkat etmeye de gerek yok. Şarkının atmosferinden tutun da metal tınılarına kadar tam bir Led Zeppelin şarkısı. "Kashmir"i andırmıyor değil. Ama şarkı herşeye rağmen özgün bir deneme ve ortasındaki flamenko bölümü gerçekten çok etkileyicidir. Ölüm döşeğindeki bir adam için fazla "iddialı" bir başyapıt. Şarkının video klibi de kendi kadar "özgün" bir denemedir. Sürrealist imgeler ardı ardına ekranda patlar. Flamenko kısmında ise devreye kuklalar girer. Sanırım en underrated şarkısı..

9) Killer Queen
"Killer Queen", Katy Perry'nin en sevdiği Queen şarkısıydı sanırım. Yanlış da hatırlıyor olabilirim. Karaokelerin vazgeçilmez şarkısıdır benim için. Söylemesi bazen kassa da yine de insanı eğlendiriyor. Glam rocker olsaydım herhalde her konserimde bu şarkıyı coverlardım. Şarkı içindeki Marie Antoinette göndermesi de çok zekice bence.

8) I Want to Break Free
Ailemizin resmi şarkısı :D Ne hikmetse bu şarkıyı annem de babam da ben de çok seviyoruz. Ah bir de o klip olmayaydı.. Hani Fred ve arkadaşlarının "umutsuz" ev kadınları kılığına girdikleri klip. Hani tamam diğer üyelere yakışmışta kolum kadar bıyıkla nereye ev hanımı oluyorsun Fred'cim :( Şarkının başındaki kısa süreli orkestral giriş biraz daha uzun olsa bence tadından yenmezdi. Ama gene de en iyi Queen şarkılarından biri kesinlikle.



7) One Vision
Queen'in en eğlenceli şarkılarından biri daha. Özellikle son dizelere bitiyorum: "just gimme gimme gimme, fried chicken ! (bana sadece kızarmış tavuk verin verin verin)". Bu nedir yahu ? :D Hangi kafayla yazıldıysa artık.. Hadi merhumun arkasından konuşmayalım :/ Neyse bu şarkı hakkında yazacak bir şeyler bulamadım. Tam kopmalık şarkı. 80'lerin esintisi sanırım onu bu kadar seksi kılan.

6) I Want It All
Aslında ben bu şarkıya Fred sayesinde değil de The Who'nun efsanevi solisti Roger Daltrey'in coverı sayesinde aşık oldum. Freddie Mercury Tribute konserini izliyordum, sahneye Daltrey çıktı ve her zamanki gibi mikrofonunu kordonundan sallaya sallaya şarkıyı söylemeye başlayıverdi. İşte o an bende birşeyler oldu ve şarkıya istemsizce eşlik etmeye başladım. O gün bugündür şarkıyı çok seviyorum. Ayrıca sanırım Queen'in en "ağır" şarkılrından biri "I Want It All". Şarkının gitar riffleri falan bayağı metal kokuyor.

5) Don't Stop Me Now 
İşte benim şarkım ! Samimi bir itirafta bulunacağım. Bu şarkıyı ne zaman dinlesem tıpkı müzikallerde olduğu gibi kollarımı iki yana açarak, koltuk masa dolap tepelere tırmanıp, şarkıyı avaz avaz söylemek istiyorum :( Bir şarkı bu kadar mı olumlu ve enerjik olabilir yahu ? Moraliniz mi bozuk ? Ya da o gün çok mu mutlusunuz ? Açıverin bir "Don't Stop Me Now".  Her türlü ruh haline eşlik eder. Tek sıkıntı işte dinleyeni uygunsuz hallere sokma potansiyeli olması. Ben şahsen toplu taşıma kullanan bir insan olduğum için dışardayken pek dinlememeyi tercih ediyorum. Mazallah eşlik edeyim derken bir araba dolusu dayak yemek var :D Siz siz olun bunu "evde" deneyin.

4) Who Wants to Live Forever
Neden dinlemeli ? Çünkü Queen'in en duygusal şarkısı da ondan. Fred'in vokali ile adeta titrediğinizi hissedersiniz. Sahi, hangimiz sonsuza dek yaşamak isteriz ? Ben istemem şahsen. Düşünsenize, herkes yok olurken siz geride kalacaksınız. Sevdiklerinizi kollarınızda yitireceksiniz ve üstüne üstlük gün be gün çirkinleşeceksiniz. Korkunç bir şey olsa gerek. Şarkının şu dizeleri can yakar:

"Şans yok bizim için
Kararlaştırılmış herşey adımıza
Bu dünyanın sadece bir tek güzel anı var
Bizim için bir tarafa yerleştirilen."


3) Under Pressure (ft. David Bowie)
Freddie Mercury, rock müziğin androjen uzaylısı David Bowie ile düet yaparsa.. Tabii ki yer yerinden oynar, başka bir şey beklenebilir mi ? Eşlik etmesi ayrı güzel dinlemesi ayrı. Ah bir de elden gelse gitarla eşlik etmek lazım ya.. En güzeli de parmak şıklatarak eşlik etmesi, deli eğlenceli oluyor :D Her ne kadar orjinalinin yerini tutmasa da Freddie Mercury Tribute konserindeki Annie Lennox'lu hali de ayrı güzeldir. Dinlemeden geçmeyiniz efendim:



Lennox'ın "love, love, love,.." derken sahnenin arkasına atarlı bir şekilde yürüyüşü nedense beni çok etkiliyor. Bowie'ye sarılarak söylediği son kısım da tabii... Tüyler diken diken gençler.

2) Bohemian Rhapsody
"Bohemian Rhapsody" son iki üç neslin marşıdır desem abartmış olmam sanırım ? Hangimizin bu şarkıda anısı yoktur ki ? Olmayan varsa çıkıp itiraf etsin, cidden merak ediyorum :) Öylesine "bizden" bir şarkıdır Rhapsody. Özellikle biz Türk'ler pek severiz bu şarkıyı. Niye ? "Bismillah NOOO!!" kısmı yüzünden herhalde. Şarkıyı küçükken ilk dinlediğimizde herhalde hepimiz aynı tepkiyi vermişizdir. Şarkının özüne dönecek olursak aslında Rhapsody için "konsept şarkı" tanımını koysak yeridir. Freddie bizlere bu şarkıda basbayağı bir hikaye anlatmaktadır. Biraz opera tadında, fazlasıyla rock edasında. Müzikçalarlarımızın vazgeçilmezlerinden..

1) The Show Must Go On
Eğer Freddie'nin ömrü yetseydi ve bu şarkıyı canlı canlı bir konserinde okuma fırsatı olsaydı eminim o kaydı ömür boyunca kesintisiz izlerdik. Ne zaman efkarlansak o kaydı açar, dağılırdık. "The Show Must Go On" bence sadece Queen'in en iyi şarkısı değil; aynı zamanda rock camiasının en iyi şarkılarından biri. Düşünün, şarkıcı hastalığının son aşamasına gelmiş ve böylesine heybetli (ve manidar) bir şarkıyı okumaya cesaret edebiliyor. Böyle bir işe ancak Freddie gibi bir "deli" biri kalkışabilirdi zaten. Zamanında Rolling Stone dergisinde bu şarkıyla ilgili kısa bir anekdot okumuştum. Kayıt günü Brian endişe içindedir. Freddie'nin şarkyı okuyamayacağını düşünmektedir. Stüdyoya girerken Brian, artık zorlukla yürüyebilen Fred'e şunları der: "Bu şarkı söylenebilir mi bilemiyorum" . Fred ona döner ve şu cevabı verir: "Ben onu yer bitiririm canımın içi". Ardından bir votka yuvarlar ve "şarkıyı fetheder." Şarkının sonlarına doğru Fred'in "show" diyerek uzun uzun haykırdığı bir yer vardır. İşte orada takılı kalırım ben..

2 yorum:

  1. Bu arada -bir üst yazına yorum yaptıktan sonra farkettim- ilk üçümüz resmen aynı. Innuendo bende daha başlarda.

    Ve dnon't stop me now için şunu bir izle çok komik :) http://www.youtube.com/watch?v=bkzsoJf-UsA

    YanıtlaSil
  2. Videoya yarıldım :D Ve itiraf ediyorum.. o amca benim o_O dermişim :p

    YanıtlaSil