60'lar, 70'ler ve 80'ler / Mezardaki Ses

"Ve en sonunda, göreceğin aşk, o güne kadar verdiğin aşka eşit olacaktır." - The Beatles (The End)

6 Aralık 2011 Salı

JOHN101: Introduction to Johnny Cash


Öncelikle başlığı İngilizce attığım için özür dilerim; ama böyle yapmaya mecburdum. Türkçesini düşününce... Neyse. Efendim bugünkü konumuz rahmetli bir country efsanesi. Çok sevdiğim bir sanatçı. Rock sahnesinin görüp görebileceği en asi adamlarından biri. 60'larda deyim yerindeyse fırtına gibiydi. Hapishanelerde sahne alıp mahkumlara verdiği sansasyonel konserler, uyuşturucu bağımlılığı, yakın dostu Bob Dylan ile yaptıkları efsanevi düetler ve biricik aşkı (sonradan da eşi olacak olan) June Carter ile olan fırtınalı beraberliği onu yıllar boyu gündemde tuttu. Her daim müzik dünyasının zirvesinde kalmayı başardı ve zirvedeyken de 2003 yılında eşinin ölümünden yaklaşık üç ay sonra 71 yaşında yaşama veda etti. Geriyeyse çıkardığı 55 stüdyo albümü ve 13'ü bir numara olmak üzere toplam 165 single (tekli) kaldı. İnanılmaz bir diskografi değil mi ?


Cash ile tanışmam da geçmişe dayanmakta. Ortaokulu bitirdiğim liseye başladığım dönemde tanıştım kendisiyle. O zamanlar country diye adlandırılan müzik türüyle yeni yeni tanışıyordum. Country'i tanımak adına birkaç "ünlü" şarkı dinlemiştim. Bu şarkılardan biri de "Ring of Fire"dı. Onca şarkı dinlememe rağmen içlerinde ilgimi en çok çeken bu olmuştu. Zira müziğindeki neşe ve sözlerindeki tutku daha önce duyduğum şarkılara benzemiyordu. Bir süre country türüne alışma süreci yaşadım. En sonunda da kimyamız uyuştu ve neticesinde Cash'in box setini aldım. O gün bugündür samimiyetle söyleyebilirim ki bir Johnny Cash fanı oldum. Her zaman bendeki yeri ayrı olmuştur. Gerek karizması, gerek asi duruşu, gerekse şarkılara getirdiği duygu yüklü yorumlar beni her zaman etkilemiştir.



-Yakın dostu Bob Dylan'la-

Dönemdaşı Elvis'ten onu en çok ayıran özellik hiç şüphesiz protest duruşudur. Ona takılan "Man In Black" yani siyah giyen adam lakabı da yine bu duruşunun bir sebebidir. Cash'in her daim siyahlar içinde sahneye çıkmasının sebebi ise açlığa, fakirliğe ve gereğinden fazla hapishane cezalarına çarptırılan mahkumların durumuna bir tepkidir. Yani Elvis sahnede ışıltılı elbiseler içerisinde raks ederken Cash siyahlar içerisinde eylaletleri arşınlamakta, hapishaneleri ziyaret etmekte ve yaşanan haksızlıklar karşısında sesini yükseltmekteydi.



-Hapishaneler Cash için her zaman önemliydi-

Kendisi hakkında diyecek çok sözüm var; ama fazla vaktinizi almak istemem. Adı üstünde zaten JOHN101. Bu tadımlık bir giriş oldu. Tadında da bırakmalı. Country müziğin kralı ilginizi çekerse diye Cash'e başlamak için en ideal şarkılar ve filmleri sizlerle paylaşmak istiyorum;
BağlantıWalk the Line (detaylar için tıklayınız), Cash hakkında bugüne kadar çekilmiş en iyi biyografik eserdi bence. İzlemeniz de fayda var :)

1. Hurt (Nine Inch Nails cover)



2. Ring of Fire



3. I Walk the Line



4. You Are My Sunshine
5. One (U2 cover)
6. Redemption Day (Sheryl Crow cover)
7. Girl from the North Country (Dylan düeti)
8. Cry, Cry, Cry
9. Folsom Prison Blues
10. Ballad of a Teenage Queen
11. The Man Comes Around
12. Give My Love to Rose



26 Şubat 1932 - 12 Eylül 2003

Hanımlar, sizlerin Amy Winehouse'u varsa biz erkeklerin de Johnny Cash'i var ! Yanlız gecelerde, mutluluğun uzakta kaldığı zamanlarda bir Johnny Cash şarkısı dinlemek gibisi yoktur. İnanın bana.

Not: Bu yazıyı yazalı üstünden bir iki saat geçti; ama aklıma bir fikir geldi. Bundan böyle sevdiğim sanatçılar hakkında kısa kısa "Introduction to X" yazıları yazayım, ne dersiniz ? Böyle bir seri yapmak çok isterim. "Sanatçıyı Tanıyalım" şeklinde de etiketlendireyim.

2 yorum:

  1. Dün günüm Johnny Cash dinleyerek geçti. teşekkür ederim. böyle bir seriyle sayende daha çok sanatçı keşfedeceğime eminim ;)

    YanıtlaSil
  2. Çok sevindim :) Cash amca iyidir, candır. Özellikle trafiğin en yoğun olduğu saatlerde dinlemeye bayılıyorum. İyi gidiyor.

    Seriyi en kısa zamanda devam ettireceğim :)

    YanıtlaSil